NVA


Persbericht

Embargo tot woensdag 3 december 17.00 uur


1 december 2008

Individuele prestatiebenchmark ter
ondersteuning selectiebeleid intermediair
Prestatie verzekeraars verbetert opnieuw

In het achtste, vernieuwde, Prestatie Onderzoek van DAK, NBVA en NVA laten de meeste verzekeraars opnieuw een lichte vooruitgang zien. De grootste winnaar van de nieuwe opzet is echter het intermediair dat met een individuele prestatiebenchmark over belangrijke informatie beschikt om de samenwerking met haar aanbieders te beoordelen.

Al acht jaar is het Prestatie Onderzoek een belangrijk instrument om verzekeraars te bewegen meer aan prestatieverbetering te gaan doen. Vorig jaar werd eindelijk de langgewenste trendbreuk naar boven geconstateerd. Deze versnelling moet vastgehouden worden vinden DAK, NBVA en NVA. Dat was reden om samen met nieuwe onderzoekspartner GfK te investeren in een verder verbeterd meetinstrument. Eerder zijn daartoe ook gesprekken gevoerd met verzekeraars en intermediairs. De trendbreuk van vorig jaar kreeg dit jaar het noodzakelijke vervolg. Alleen leven collectief wist de stijging niet door te zetten.

Zakelijke verhoudingen
De samenwerking met nieuwe onderzoekspartner GfK heeft geresulteerd in belangrijke verbeteringen van het meetinstrument. De belangrijkste daarvan is de individuele, persoonlijke prestatiebenchmark die naar alle deelnemende intermediairs wordt gezonden. Nu de verhoudingen in de keten zakelijker worden, wat nog versterkt wordt door het recente verbod op bonussen, biedt de prestatiebenchmark goede zakelijke criteria om de aanbieders te selecteren op basis van hun prestatie. Waar sommige verzekeraars bewust een eigen selectiebeleid voeren ten aanzien van het (kleinere) intermediair, willen wij met dit onderzoek en de individuele benchmark juist het intermediair helpen een betere keuze te maken.

Met de prestatiebenchmark kan het intermediair in één oogopslag zien welke verzekeraars het beste presteren op de aspecten die het betreffende intermediair het belangrijkste vindt, afgezet tegen de scores van de aanbieders met wie hij nu zaken doet. Dat is des te belangrijker omdat de presentatie van Gfk nog maar eens bevestigde dat het marktaandeel van het intermediair op haar traditionele domein, de schadeverzekeringen, onder druk blijft staan. Op voor haar (relatief) nieuwe markten zoals hypotheken doet het intermediair het weliswaar goed, maar opgeteld

heeft ze het niet gemakkelijk. Als het intermediair de strijd om de klant wil winnen, kan zij dat alleen met de beste verzekeraars. En juist daar biedt de prestatiebenchmark hem inzicht in. DAK, NBVA en NVA overwegen nu reeds het onderzoek volgend jaar te vervroegen, zodat de uitkomsten tijdig door het intermediair meegenomen kunnen worden in hun gesprekken met verzekeraars.

Verbetering
Andere verbeteringen in het onderzoek zijn onder meer een verbeterde vraagsystematiek, waardoor de respons verhoogd is tot de gewenste 1000 respondenten en ook kleinere verzekeraars in alle rubrieken veel vaker voldoende beoordelingen krijgen. Daarnaast worden de rapportcijfers voortaan gewogen op basis van belang en waardering van onderzochte kwaliteitsaspecten. Deze zijn dit jaar nog vergeleken met het algemene rapportcijfer, en daaruit bleken geen significante afwijkingen. Tot slot is er een scheiding aangebracht in het oordeel over schadeverzekeringen enerzijds en inkomensverzekeringen anderzijds.

Winnaars
De trendbreuk van vorig jaar werd in 2008 voortgezet. Over nagenoeg alle productcategorieën presteerden verzekeraars beter. Alleen leven collectief wist de stijging niet door te zetten. Hoewel volgens de organisatoren het intermediair de grootste winnaar van dit vernieuwde onderzoek is, zijn er uiteraard ook weer de nodige prijzen te verdelen. In de categorie schade komt wederom Noordhollandsche van 1816 als winnaar uit de bus. Leven individueel is gewonnen door Legal & General, leven collectief door Zwitserleven. In de rubriek Ziektekosten gaat de eer dit jaar naar Stad Holland, en tot slot in de nieuwe categorie Inkomen mag Generali zich de eerste winnaar noemen.


Noot voor de redactie/