Gemeente Utrecht


Mondelinge vragen van mevrouw G.A. Oskam te stellen in het vragenuurtje van a.s. donderdag 4 december

Met ingang van 14 december 2008 komen GVU en Connexxion met een nieuwe dienstregeling. Voor delen van Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn worden de verbindingen met de stad Utrecht verbeterd. Dat is een goede ontwikkeling. Helaas geldt dit niet voor alle delen van Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn en met name niet voor de verbindingen tussen de dorpskernen van Vleuten en De Meern en de verbindingen van Vleuterweide met Utrecht. D66 wil vragen stellen over twee lijnen: lijn 26 en 28.

Lijn 26 wordt weliswaar doorgetrokken van en naar Terwijde, maar zal niet meer stoppen bij de haltes: Stroomrugbaan (Station Vleuten), Rivierkom Noord, Rivierkom Zuid en Veldhuizerweg.

Lijn 28 gaat over de HOV-baan in Veldhuizen en Vleuterweide rijden. Dit betekent dat lijn 28 niet meer zal stoppen bij de haltes Veldhuizen (aan de Heldammersingel), Wiericke en Europaweg in Veldhuizen. Lijn 28 zal ook niet meer stoppen bij de haltes Stroomrugbaan, Rivierkom Noord, Rivierkom Zuid en Veldhuizerweg in Vleuterweide.

Al eerder stelde D66 schriftelijke vragen 2007/83 over de klantvriendelijkheid van de busverbindingen tussen de dorpskernen Vleuten en De Meern. Het ging in het voorjaar van 2007 om de veranderde lijnvoering van de lijnen 126 en 127. Daardoor konden bewoners van Vleuten niet meer in de dorpskern van De Meern komen en vice versa. Om naar de dorpskern van De Meern te komen moest men overstappen op de HOV lijn 28 bij Station Vleuten (Stroomrugbaan).

Vanaf 14 december is dit niet meer mogelijk, waardoor inwoners van Vleuten niet meer naar de dorpskern van De Meern kunnen per OV (en vice versa). Inwoners van Vleuterweide moeten vanaf 14 december overstappen om in het centrum van De Meern te komen of zelfs maar om naar het Mesos gezondheidscentrum te gaan op de van Lawick van Pabstlaan in Veldhuizen. Voor inwoners van Vleuterweide is het niet mogelijk om met de bus naar Station Vleuten te gaan, alleen naar station Terwijde, via de Wetering. De totale reistijd richting het centrum van Utrecht wordt op deze manier minimaal met een half uur verlengd.

D66 wenst daarom antwoord op de volgende vragen:
1. Wanneer is het lijnennet van het GVU door het Algemeen Bestuur BRU goedgekeurd? Welke input heeft de gemeente Utrecht hierbij gehad?
2. Welke informatie heeft u hierover aan de gemeenteraad van Utrecht verstrekt? Hoe vindt u dat de procedure hierover zou moeten lopen?
3. Vindt u voor de genoemde delen van de gemeente Utrecht de nieuwe dienstregeling van het GVU klantvriendelijk en uitnodigend? Voldoet dit aan uw doelstelling om de verbindingen tussen Leidsche Rijn/Vleuten-De Meern en de bestaande stad te verbeteren?
4. Volgens de schriftelijke vragen uit 2007 vindt dit college dat men zich, na de privatisering van het GVU, niet meer hoeft te houden aan de oude afspraken met de gemeente Vleuten-De Meern over OV-verbindingen tussen de dorpskernen van Vleuten en De Meern, noodzakelijk vanwege familieverbanden en voorzieningen. Welke verantwoordelijkheid voelt u voor inwoners van de dorpskern van Vleuten die met het OV naar de dorpskern van De Meern reizen?
5. Vindt u de busverbindingen tussen de dorpskernen van Vleuten en De Meern sinds 2006
a. verbeterd
b. verslechterd
c. even goed
d. even slecht


---- --


Mondelinge vragen van Arjan Kleuver (D66), te stellen tijdens de gemeenteraadsvergadering van 4 december 2008

Tijdens de raadsinformatieavond van 20 november 2008 over binnenstadsmanagement werden door een ambtenaar mededelingen gedaan over de omzet in de binnenstad. D66 acht een ondernemende en welvarende binnenstad van groot belang en is geschrokken van de mededeling over de omzetontwikkeling.
Wij hebben het College daarom een brandbrief geschreven, waarin wij verzoeken om gedurende de maand december de P&R-terreinen rond de stad alsmede het openbaar vervoer van en naar de transferia gratis te maken en dit breed uit te meten door bijvoorbeeld advertenties in huis-aan-huiskranten in de gemeentes rond Utrecht en iets verder.

D66 heeft de volgende vragen aan het College van B&W

1. Wat heeft u met de brandbrief van D66 gedaan?

2. Deelt het College de zorgen van D66?

3. Als u niks doet met onze brandbrief, wat doet u dan wel om de omzet in de binnenstad te stimuleren?

4. Bent u het met D66 eens dat er onderzoek moet worden gedaan naar de oorzaken (rookverbod horeca, parkeertarieven, toegenomen verkoop via internet, slechte bereikbaarheid en slechte communicatie over onderhoud en verbouwing van toegangswegen, kredietcrisis) van de veranderde omzet in de binnenstad? En als u reeds een beeld van de oorzaken heeft, wat zijn dan de oorzaken en wat heeft u daarop ondernomen?

5. Het aantal vierkante meters voor detailhandel zal de komende jaren flink toenemen. D66 is niet tegen meer detailhandel en ook niet tegen concurrentie, maar zijn de ontwikkelingen in de omzet van de binnenstad in dit opzicht een bron van zorg voor het College?

6. Waarom heeft u de gemeenteraad niet geïnformeerd over de veranderde omzet in de binnenstad?

7. Wilt u de gemeenteraad zo snel mogelijk informeren over de omzetontwikkelingen?


---- --