Ingezonden persbericht


Persbericht

Lieren, 3 december 2008

Beleving grootste struikelblok in relatie opvoeder-kind

Er is een nieuw boek verschenen voor opvoeders, getiteld "Naar jou wil ik wel luisteren", respect voor beleving in communicatie en opvoeding (isbn 978-90-808104-2-6). De Kortenhoefse auteur, Celia Jansen (1948) van InterZicht, Counseling & Jin Shin Jyutsu, besloot dit boek in eerste instantie te schrijven op basis van haar eigen ervaringen met haar twee dochters. De tweede reden is dat de media tegenwoordig veel aandacht besteden aan de vraag waarom de communicatie met kinderen soms zo moeizaam verloopt. Dit boek geeft daar een antwoord op. Dat antwoord is gebaseerd op de vier temperamenten vuur, lucht, water en aarde, die elk hun rol spelen in de communicatie. De beschrijving van de vier basisstijlen in communicatie is rijkelijk geïllustreerd met citaten uit interviews met andere ouders en met eigen ervaringen. Het boek is uitgegeven door Levenskunst b.v. te Lieren.

Het boek is verdeeld in twee delen. Deel I handelt over interpersoonlijke communicatie. Het beschrijft het effect van de communicatievorm op de inhoud van de boodschap en de do's en dont's bij het afstemmen. Deel II handelt over intrapersoonlijke communicatie, de zelfreflectie en ontwikkeling van opvoeder en kind. Het laat zien wat de risico's zijn voor een wezenlijk contact, wanneer de persoonlijke beleving en emoties van opvoeder en kind de overhand krijgen.

Kinderen van nu zijn eigenzinnig en komen niet zelden op hun opvoeders over als een vat vol tegenstrijdigheden. Er zijn kinderen die schrikken als een opvoeder zijn stem verheft, maar er zijn er ook die er dan juist een schepje bovenop doen. Het ene kind is tamelijk volgzaam, het andere zet bij het minste of geringste de hakken in het zand. Waar komt dat gedrag vandaan?

Elk van de vier temperamenten vuur, lucht, water en aarde leeft in zijn eigen 'wereld'. Beleving en informatieverwerking zijn daarin twee sleutelbegrippen. Gesprekspartners zijn gediend bij een benadering die aansluit bij die beleving en die informatiebehoefte. Dat vraagt om een ontvangergerichte aanpak: een draai van 180 graden. Een enorme uitdaging voor opvoeders in deze tijd. Het boek biedt ouders, verzorgers en leerkrachten een scala aan mogelijkheden om de dagelijkse gang van zaken in het gezin en op school op een meer ontspannen manier vorm te geven. Met als resultaat dat kinderen zich gezien en gehoord weten in hun beleving en dat zij veel vaker willen luisteren en tot samenwerking zijn te bewegen.