Gemeente Berkelland


Persbericht

3 december 2008

College Berkelland legt voorkeurstracé voor N18 voor aan gemeenteraad

16 december gelegenheid in te spreken, 6 januari raadsbesluit

Burgemeester en wethouders stellen de gemeenteraad voor aan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat mee te delen dat Berkelland voor de N18 voorstander is van een 100 km tweebaansweg met ongelijkvloerse kruisingen tussen Enschede en Groenlo-Zuid (regionaal voorkeursalternatief). De ontvangen reacties zijn bij deze standpuntbepaling zo goed mogelijk meegewogen.

Toelichting wethouder Dennis Meijerink
Wethouder Dennis Meijerink voor verkeer licht het besluit in het kort toe: "Samen met vele anderen hebben we natuurlijk het liefst in één keer een goede oplossing voor het hele tracé tot aan Varsseveld. We zijn hier al meer dan 50 jaar over bezig, dus op zich is daar alles voor te zeggen. Maar als bestuurder moet je reëel zijn. In dergelijke omvangrijke projecten waarmee honderden miljoenen gemoeid zijn is het soms kiezen of delen. Daarom hebben wij vorig jaar in ons collegeprogramma ook ingezet op een 100-km autoweg met dubbele rijstroken. We zijn als college blij dat onze wens nu weer een stapje dichter bij komt. En ik vind het een sterk punt dat het gelukt is om samen op te trekken met in elk geval de provincies Gelderland en Overijssel, de regio's Achterhoek en Twente en de gemeenten Enschede en Haaksbergen, Oost Gelre en Oude IJsselstreek. Als je alles op een rij zet verbetert het alternatief de veiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid, het laat het landschap relatief in tact ten opzichte van andere tracés en het is binnen enige jaren uitvoerbaar."

Ambitie voor de lange termijn: autoweg tussen Varsseveld en Enschede De voorkeur van de regionale partijen is om een nieuwe autoweg met gescheiden rijbanen en overal ongelijkvloerse kruisingen en aansluitingen aan te leggen. Een autoweg tussen Varsseveld en Enschede met in elke rijrichting twee rijstroken. Omdat dit op korte termijn financieel niet haalbaar is, zijn de betrokken gemeenten en provincies op zoek gegaan naar een realistisch voorkeurstracé. Dit voorkeurstracé is zodanig, dat later de gewenste uitbreiding naar een volledige vierbaans autoweg alsnog mogelijk is.

De reacties in de afgelopen maanden
Voordat de regionale bestuurders, waaronder het gemeentebestuur van Berkelland, een voorkeurstracé als officieel standpunt indienen, hebben zij de inwoners van de regio geraadpleegd over het voorlopige voorkeursalternatief. Dat gebeurde onder andere tijdens de zeven informatieavonden tussen 30 september en 18 oktober 2008 waar ook de zogenaamde Trajectnota/MilieuEffectRapportage werd bespreken. De ruim 400 reacties (waarvan 37 uit Berkelland) zijn zo goed mogelijk meegewogen bij het opstellen van het voorstel dat nu naar de gemeenteraad gaat. Op grond van de ingekomen reacties is het voorlopig voorkeursalternatief en in het bijzonder de trajecten Groenlo-Eibergen én Eibergen-Haaksbergen opnieuw onderzocht. De conclusie van het nader onderzoek is als volgt: . De aansluiting van de A18 op de N18 en in het bijzonder de aantakking van de N330 op de N18 bij Varsseveld wordt aangepast; . De aansluiting van het onderliggend wegennet ter hoogte van Lichtenvoorde wordt aangepast; . De aansluiting van de nieuwe N18 op de huidige N18 ten zuid-oosten van Groenlo blijft gehandhaafd, zij het dat het tracé (middels een gering lokale verschuiving) enigszins wordt aangepast ten gunste van recreatiepark Marveld . Het nieuwe tracé tussen Groenlo en Eibergen wordt zoveel mogelijk gebundeld met het huidige tracé van de N18; . Er komen aansluitingen ter hoogte van bedrijventerrein "de Laarberg" en "Groenloseweg"; . Het nieuwe tracé wordt noordwestelijk om het sportpark "De Bijenkamp" geleid; Ook op het Overijsselse gedeelte van het nieuwe tracé zijn op grond van de inspraak wijzigingen op het voorlopige voorkeurstracé doorgevoerd.

Regionale voorkeursalternatief
Het voorkeursalternatief is een nieuwe autoweg met ongelijkvloerse kruisingen en aansluitingen tussen Groenlo en Enschede. Dit gedeelte zal als eerste worden aangepakt, om zo de meest urgente leefbaarheids- en veiligheidsproblemen op te lossen. De maximum snelheid is hier 100 kilometer per uur. Bij Groenlo loopt de weg aan de oostzijde tot aan de aansluiting tussen de N18 en N319.

Bij Eibergen en Haaksbergen loopt de weg straks ten westen van de dorpskernen.

Tussen Varsseveld en Groenlo volgt het voorkeursalternatief de huidige ligging van de N18. De maximumsnelheid blijft hier 80 kilometer per uur. Wel komen hier extra veiligheidsmaatregelen, zoals aanpassingen aan kruisingen. Op de kaart ziet het voorkeursalternatief tussen Varsseveld en Groenlo er als volgt uit. Het is de bedoeling dat deze plannen vanaf 2011 kunnen worden uitgevoerd.

Op de website www.rijkswaterstaat.nl/n18 staat alle informatie over de tracénota, het voorkeurstracé en de informatieavonden. Ook op de gemeentelijke website www.gemeenteberkelland.nl is informatie te vinden.

Gelegenheid om in te spreken
De gemeenteraad behandelt het voorkeursalternatief in de extra vergaderingen van 16 december 2008 en 6 januari 2009. In de vergadering van 16 december is er gelegenheid in te spreken over dit voorstel. Dit is op deze avond het enige agendapunt. Op dinsdag 6 januari 2009 stelt de raad het advies van de gemeente Berkelland aan het Ministerie over het regionale voorkeursalternatief vast.


---