"Gratis" populairder dan ooit door kredietcrisis


ROTTERDAM, 20081203 -- De voortdurende prijsstijgingen en de kredietcrisis zorgen er voor dat mensen steeds vaker "gratis sites" op internet bezoeken. Dat blijkt uit een enquête ter ere van het tienjarig bestaan van Xgratis.nl onder ruim 2.000 respondenten.

Ruim 14 % van de bezoekers geeft aan de site vaker te bezoeken door de recente economische ontwikkelingen. Populaire producten blijven proefmonsters van levensmiddelen, huidverzorgingsproducten en parfums, maar ook zijn T-shirts, posters en kleine gadgets erg gewild.

Gratis producten aanvragen via internet is niet uniek in de wereld, al is de populariteit in Nederland van gratis sites erg groot. De Nederlanders lijken op dat gebied hun reputatie eer aan te doen. Laurens den Boer (25), één van de oprichters van Xgratis.nl, heeft er wel een verklaring voor. "Een groot deel van de bezoekers vindt het een eenvoudige manier om gratis producten uit te proberen, terwijl anderen het juist leuk vinden om post en pakketjes te ontvangen. Eigenlijk is het heel het jaar door Sinterklaas. Het is altijd weer een grote verrassing wat je in je brievenbus aantreft."

Gevraagd naar welke bekende Nederlander volgens de ondervraagden het meest op de centen let, blijkt de combinatie Gerard Joling en Gordon het vaakst genoemd te worden met in totaal 25% van de stemmen. Op de 2e plaats staat Patty Brard met 9% van de stemmen. Bij de geënquêteerden zijn de zuinige Zeeuwse roots van de Minister President niet onopgemerkt gebleven, waardoor Jan Peter Balkenende met 4% van de stemmen tot zuinigste politicus verkozen is.