Coca-Cola werkt mee aan evenwichtig drankenbeleid op school

03/12/2008 14:13

COCA-COLA SERVICES NV

Nadruk op keuze en afwisseling in drankenautomaten

Coca-Cola werkt mee aan een evenwichtig drankenbeleid op school. Dat stelt het bedrijf vandaag woensdag 3 december volgend op de voorstelling van de campagne "Kieskeurig" inzake dranken en tussendoortjes op school. Deze campagne werd gepresenteerd door Vlaams Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke en Vlaams Minister van Welzijn Steven Vanackere. Coca-Cola realiseert dit evenwichtig drankenbeleid sinds een aantal jaren via een gedragscode.

Coca-Cola ontwikkelde de voorbije jaren een gedragscode die haar toelaat om haar dranken op een verantwoorde manier aan te bieden binnen de schoolmuren. Dat het belangrijk is voor jongeren om overdag voldoende te drinken wordt immers terecht aangestipt in de brochure die door de Ministers werd voorgesteld. De gedragscode werd opgesteld in overleg met overheden, schooldirecties, ouderverenigingen, leerkrachten en leerlingen.

De krachtlijnen van deze gedragscode:

- In basisscholen bieden de automaten van Coca-Cola enkel fruitsap, mineraalwater of halfvolle melk aan. De automaten dragen er géén merkvermelding.

- In secundaire scholen wordt afwisseling en keuze gestimuleerd (zowel inzake categorieën, verpakkingsgrootte en caloriegehalte). Enkel de aanwezigheid van ongezoet fruitsap en water is verplicht. De school is vrij om te beslissen of ze ook sportdranken of frisdranken aanbiedt.

Coca-Cola zit met deze gedragscode op dezelfde lijn als de aanbevelingen die vandaag door de Ministers werden voorgesteld: geen frisdranken op basisscholen en keuzebekwaamheid bij jongeren stimuleren in secundaire scholen aan de hand van een evenwichtig aanbod.

De vertegenwoordigers van Coca-Cola bezochten de voorbije jaren alle scholen waar automaten van het bedrijf staan om deze gedragscode toe te lichten en de toestellen aan te passen. Uit een bevraging die het bedrijf in 2007 organiseerde bij de directeurs van het secundair onderwijs bleek dat 88,91% van hen vindt dat het drankenbeleid van Coca-Cola een plaats heeft in het gezondheidsbeleid van de school.

Deze aanpak heeft ongetwijfeld bijgedragen tot de gevarieerde en evenwichtige drankenconsumptie die in het onderwijs wordt opgetekend. Uit een onafhankelijk onderzoek van het researchbureau GfK in september van dit jaar blijkt dat 62% van het volume dat jongeren op school drinken water is, gevolgd door andere categorieën waaronder frisdranken. Slechts 33% van de dranken wordt op school gekocht, de overige 67% wordt meegebracht van thuis of onderweg gekocht.

Coca-Cola zet zich verder in om mee te werken aan het promoten van gezonde leefgewoonten, ook op school. "Wat betreft onze aanwezigheid in het onderwijs zullen wij de dialoog blijven voeren zowel met de betrokken overheden als met het brede onderwijsveld: leerlingen, leerkrachten, ouders en directies", besluit het bedrijf.

Meer over deze gedragscode op www.cocacolabelgium.be/gedragscode-in-scholen