Ingezonden persbericht


Utrecht, 5 december 2008

GroenLinks: 'Nieuw asfalt schoffering voor Utrecht'

UTRECHT - Groenlinks is geschokt door de plannen voor een aantal nieuwe snelwegen in Utrecht. Rijkswaterstaat gaat onder meer onderzoek doen naar een nieuwe snelweg door Amelisweerd.

Het studiegebied van de nieuwe weg loopt langs de bebouwde kom van Bunnik en gaat door Amelisweerd van de A12 naar de A28. Volgens GroenLinks is de studie naar deze weg een belediging voor de inwoners van Utrecht en Bunnik en is dit in strijd met alles waar het Utrechtse gemeentebestuur voor staat, namelijk het beschermen van groen en het bereiken van schonere lucht voor de inwoners.

De plannen voor nieuwe infrastructuur zijn vandaag gepresenteerd door Verder. Dat is een overlegorgaan van de gemeenten in de regio, de provincie en Rijkswaterstaat. Verder heeft de opdracht om te onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om de groei van de automobiliteit op te vangen. Er zijn vandaag meerdere studies aangekondigd. Eerder werd al bekend dat er gestudeerd wordt op een nieuwe snelweg dwars door Leidsche Rijn, waardoor de Zuilense Ring direct met de A12 wordt verbonden. Deze voor de stad Utrecht onacceptabele verbindingsweg komt in drie van de zes varianten voor.

Ook het opwaarderen van de Waterlinieweg wordt onderzocht. Op deze manier zou het lokale verkeer aan de oostzijde van de stad geen gebruik meer maken van de A27, waardoor het doorgaande verkeer beter kan doorstromen. Dit terwijl volgens de Utrechtse plannen voor het verbeteren van de luchtkwaliteit deze weg juist afgewaardeerd moet worden.

GroenLinks is zeer ontstemd over de studies. ,,Deze plannen druisen in tegen het beleid van de gemeente Utrecht", zegt raadslid Peter van Corler. ,,Het college en de gemeenteraad hebben zich duidelijk uitgesproken tegen een weg door Leidsche Rijn. Met het college verzet GroenLinks zich tegen nieuwe wegen die bestaand of gepland stedelijk gebied en groen doorsnijden. We zetten in Utrecht met het actieplan luchtkwaliteit in op het beteugelen van de groei van het autoverkeer. Dit pakket gaat daar dwars tegenin. Met meer asfalt kies je voor nog meer automobiliteit. Ook deze nieuwe wegen zullen weer snel vol staan, waardoor de roep zal ontstaan om nog meer asfalt. Die vicieuze cirkel moet doorbroken worden."

In de studies naar nieuwe infrastructuur zit overigens ook één variant waarbij geen extra asfalt wordt aangelegd, met uitzondering van de bestaande weguitbreidingen op de A27 en de A2. In deze variant wordt het effect onderzocht van allerlei maatregelen die de automobiliteit moeten terugdringen.

Volgens GroenLinks krijgt deze optie echter geen eerlijke kans. ,,Deze variant zonder asfalt zou eigenlijk de basis moeten vormen van het hele project. Volgens de afgesproken werkwijze zou er namelijk eerst gekeken worden naar oplossingen zonder nieuw asfalt. Nu worden varianten met nieuwe wegen bestudeerd, terwijl nog niet duidelijk is hoe de alternatieve oplossingen er uit zien. Als nog niet duidelijk is waar en hoeveel autoverkeer afgevangen kan worden met openbaar vervoer, dan kan je nog niet starten met het zoeken naar mogelijkheden voor nieuwe wegen. De overheid zou zich moeten inzetten voor de gezondheid van bewoners in plaats van de vraag naar auto-mobiliteit in het oneindige te blijven faciliteren," aldus Van Corler.