De BlueEFFICIENCY van de Mercedes-Benz C-Klasse
(12/9/2008)
BlueEFFICIENCY is bezig aan een gestage opmars. Voor de C-Klasse
betekent dat de komst van drie extra modellen met dit label. Nieuw
zijn de C 180 KOMPRESSOR BlueEFFICIENCY met 1,6-liter benzinemotor
(ook als Estate, ook met automatische transmissie), de C 250 CDI
BlueEFFICIENCY en de C 350 CGI BlueEFFICIENCY.
Over de gehele breedte van het gamma zijn er nu dus modellen die
opvallen op door een relatief laag verbruik en verder verbeterde
emissiewaarden. Bovendien rukt de efficiency ook op zonder de
toevoeging âBlueâ. Diverse C-Klasse-modellen krijgen door enkele
gerichte wijzigingen nu ook een groen label.
BlueEFFICIENCY is op diverse manieren te realiseren. Bij de nieuwe C
180 KOMPRESSOR draait het om downsizing van de krachtbron. Deze versie
beschikt over een nieuwe 1,6-liter benzinemotor met compressor, die
zowel qua vermogen (115 kW/156 pk) als koppel (230 Nm) net zo krachtig
is als de 1,8-liter motor die hij aflost. De nieuwe krachtbron is
echter nog zuiniger (gemiddeld 6,7 l/100 km) en dat levert zowel voor
de Limousine als de Estate een B-label op. Dat heeft ook een gunstige
invloed op de catalogusprijs: de C 180 Kompressor BlueEFFICIENCY is er
als Limousine vanaf ⬠35.981 (Estate: ⬠37.950). Ook met
automatische transmissie en met het veel bestelde AVANTGARDE-pakket
blijven zowel de Limousine als de Estate een groen brandstoflabel
houden.
BlueEFFICIENCY: óók voor dieselmodellen
Het tweede nieuwe BlueEFFICIENCY-model binnen de C-Klasse is de C 250
CDI Limousine. Deze nieuwe dieselmotor met bi-turbotechniek is dankzij
common rail-techniek van de vierde generatie bijzonder krachtig (150
kW/204 pk, 500 Nm). De prestaties zijn dan ook van hoog niveau (top
250 km/h, 0-100 km/h in 7,0 seconden). Door typische
BlueEFFICIENCY-maatregelen als een zesbak met overdrivekarakteristiek,
een schakelmoment indicator en optimalisatie van energiemanagement en
aerodynamica blijft het gemiddelde verbruik steken bij 5,2 l/100 km en
dat is goed voor een B-label. De C 250 CDI BlueEFFICIENCY is er vanaf
⬠45.984. Als enige C-Klasse model is hij leverbaar in de extra
exclusieve Prime Edition met extraâs als metallic lak, PRE SAFE, Radio
Audio 20, de AVANTGARDE-trim en keus uit drie soorten lichtmetalen
velgen.
BlueEFFICIENCY: óók voor topmodellen
De V6-motor van de Mercedes-Benz C 350 CGI BlueEFFICIENCY Limousine is
bijzonder innovatief: het is de eerste benzinekrachtbron in de
C-Klasse die beschikt over directe injectie met piezo
verstuivertechniek. Het maximale vermogen van de V6 bedraagt 215
kW/292 pk en het koppel bereikt een maximum van 365 Nm. Daarmee is
deze motor in alle opzichten krachtiger dan zijn voorganger. Dat komt
tot uiting in de acceleratiecijfers (0-100 km/h in 6,2 s) en de
topsnelheid (begrensd op 250 km/h). Belangrijker is echter dat de V6
ook duidelijk zuiniger is. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,3 l/100.
De besparing ten opzichte van de huidige C 350 bedraagt daarmee ruim
1,4 l/100 km. De nieuwe V6 voldoet nu al aan de komende EU5-norm. De C
350 CGI kan zonder meerprijs worden geleverd in ELEGANCE- of
AVANTGARDE-uitvoering en is uitgevoerd met een subtiele achterspoiler
voor optimale aerodynamica. De C 350 CGI BlueEFFICIENCY beschikt
standaard over de 7G-TRONIC automatische zeventraps transmissie,
lichtmetalen velgen (naar keuze 16- of 17-inch), snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging en de SPEEDTRONIC cruise control. De Mercedes-Benz
C 350 CGI BlueEFFICIENCY is leverbaar vanaf ⬠57.864.
Ook de C-Klasse-modellen zonder de aanduiding BlueEFFICIENCY worden
steeds efficiënter: door enkele gerichte wijzigingen hebben de
Estate-uitvoeringen van de C 200 Kompressor en de C 220 CDI nu een
C-label.
AutoRai