Openbaar Ministerie


* >Nieuwe maatregelen tegen dodehoekongevallen

Nieuwe maatregelen tegen dodehoekongevallen

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat komt met nieuwe maatregelen om het aantal dodehoekongevallen terug te dringen. De maatregelen richten zich op alle aspecten van de verkeersveiligheid: gedrag van fietsers en vrachtwagenchauffeurs, aanpassingen aan de infrastructuur en voertuigtechnologie, zo schrijft minister Eurlings in een brief aan de Tweede Kamer.

Het aantal dodehoekongevallen is de laatste jaren weer op het niveau van vóór 2002 na een korte daling in 2003 direct na de introductie van de dodehoekspiegel. De spiegel heeft er, blijkt de afgelopen jaren, niet voor gezorgd dat dit type ongeval minder vaak gebeurt. Uit een recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid ( SWOV) blijkt dat 68 procent van de ongevallen nog steeds klassieke dodehoekongevallen (rechts afslaande vrachtauto en rechtdoor gaande fietser) zijn. Een tweede type komt ook steeds vaker voor. Het betreft ongevallen met vrachtauto's die een fietspad (met fietsers in de voorrangpositie) haaks kruisen alvorens een voorrangsweg op te rijden. Dit type ongeval doet zich ook bij rotondes voor. Beide gevallen doen zich de laatste jaren frequenter voor. De ongevallengebeuren zowel op kruisingen als rotondes, met en zonder verkeerslichten. De aanpak van de dodehoekongevallen richt zich daarom op meerdere aspecten van de verkeersveiligheid.

Regionale wegbeheerders wordt gevraag infrastructurele maatregelen onder de aandacht brengen zoals het naar achteren verplaatsen van stopstrepen en haaientanden voor gemotoriseerd verkeer. In 2009 zal de publiekscampagne over de dode hoek opnieuw worden ingezet. Ook gaat de minister de brancheorganisaties van transporteurs en de rijopleiders vragen of er mogelijkheden zijn om in de opleiding en/of nascholing extra aandacht te besteden aan het voorkomen van dodehoekongevallen.

Op het gebied van voertuigtechnologie wordt een praktijkproef uitgevoerd met verschillende systemen en sensoren die vrachtwagenchauffeurs kunnen ondersteunen bij het detecteren van fietsers en voetgangers. Tevens wil de minister voor het LISA systeem ( zijmarkeringslichten en geluidssignaal) de regelgeving aanpassen zodat deze voorlopig worden toegestaan. De effecten van het geluidssignaal moet nader onderzocht zodat duidelijk wordt of dit geluidssignaal de gewenste effecten heeft op de verkeersveiligheid.

Bron: ministerie van Verkeer en Waterstaat