* >Nieuwe maatregelen tegen dodehoekongevallen
Nieuwe maatregelen tegen dodehoekongevallen
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat komt met nieuwe maatregelen
om het aantal dodehoekongevallen terug te dringen. De maatregelen
richten zich op alle aspecten van de verkeersveiligheid: gedrag van
fietsers en vrachtwagenchauffeurs, aanpassingen aan de infrastructuur
en voertuigtechnologie, zo schrijft minister Eurlings in een brief aan
de Tweede Kamer.
Het aantal dodehoekongevallen is de laatste jaren weer op het niveau
van vóór 2002 na een korte daling in 2003 direct na de introductie van
de dodehoekspiegel. De spiegel heeft er, blijkt de afgelopen jaren,
niet voor gezorgd dat dit type ongeval minder vaak gebeurt. Uit een
recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid ( SWOV) blijkt dat 68 procent van de ongevallen nog
steeds klassieke dodehoekongevallen (rechts afslaande vrachtauto en
rechtdoor gaande fietser) zijn. Een tweede type komt ook steeds vaker
voor. Het betreft ongevallen met vrachtauto's die een fietspad (met
fietsers in de voorrangpositie) haaks kruisen alvorens een
voorrangsweg op te rijden. Dit type ongeval doet zich ook bij rotondes
voor. Beide gevallen doen zich de laatste jaren frequenter voor. De
ongevallengebeuren zowel op kruisingen als rotondes, met en zonder
verkeerslichten. De aanpak van de dodehoekongevallen richt zich daarom
op meerdere aspecten van de verkeersveiligheid.
Regionale wegbeheerders wordt gevraag infrastructurele maatregelen
onder de aandacht brengen zoals het naar achteren verplaatsen van
stopstrepen en haaientanden voor gemotoriseerd verkeer. In 2009 zal de
publiekscampagne over de dode hoek opnieuw worden ingezet. Ook gaat de
minister de brancheorganisaties van transporteurs en de rijopleiders
vragen of er mogelijkheden zijn om in de opleiding en/of nascholing
extra aandacht te besteden aan het voorkomen van dodehoekongevallen.
Op het gebied van voertuigtechnologie wordt een praktijkproef
uitgevoerd met verschillende systemen en sensoren die
vrachtwagenchauffeurs kunnen ondersteunen bij het detecteren van
fietsers en voetgangers. Tevens wil de minister voor het LISA systeem
( zijmarkeringslichten en geluidssignaal) de regelgeving aanpassen
zodat deze voorlopig worden toegestaan. De effecten van het
geluidssignaal moet nader onderzocht zodat duidelijk wordt of dit
geluidssignaal de gewenste effecten heeft op de verkeersveiligheid.
Bron: ministerie van Verkeer en Waterstaat
Openbaar Ministerie