European Union



Legal notice | What's new? | FAQ | About EUROPA | Index | Search |
ECA/08/30

Luxemburg, 2008/12/09

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag nr. 8/2008 "Is 'cross compliance' als beleid doeltreffend?"

Het nieuwe gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB), dat in 2005 in werking trad, wordt gekenmerkt door een eenmalige betaling aan elke begunstigde die losstaat van de productie ("ontkoppeling"). Maar een essentieel element van het nieuwe GLB is dat de verschuldigde betalingen kunnen worden gekort indien de begunstigden zich niet houden aan bepaalde reeds bestaande normen inzake het milieu, de voedselveiligheid, de gezondheid van planten en dieren en het dierenwelzijn, of niet voldoen aan de nieuwe eis, alle landbouwgronden in goede landbouw- en milieuconditie te houden.

De eenmalige betaling van het volledige bedrag is dus aan voorwaarden gebonden en dit beleid met randvoorwaarden is sinds 2007 uitgebreid tot de betalingen krachtens bepaalde maatregelen voor plattelandsontwikkeling.

De Europese Rekenkamer heeft in 2008 een controle verricht van het beleid inzake cross compliance bij de Commissie en in zeven lidstaten die de diversiteit van de Europese landbouw weerspiegelen.

De Rekenkamer concludeert in het door haar vastgestelde verslag dat voor dit beleid geen specifieke, meetbare, relevante en realistische doelstellingen zijn gedefinieerd en dat vele verplichtingen op bedrijfsniveau slechts formeel bestaan en het dus weinig waarschijnlijk is dat deze leiden tot de verwachte ontwikkelingen zoals een vermindering van het betalingsvolume of een verandering van de praktijken.

Met name constateert de Rekenkamer het volgende:
* de lidstaten hebben niet alle normen voor cross compliance omgezet in op landbouwbedrijfsniveau toepasselijke verplichtingen;
* de controle op de naleving van de verplichtingen laat te wensen over en ontbreekt in bepaalde gevallen geheel. Dat komt onder meer doordat deze controles hoofdzakelijk worden verricht in de zomermaanden en een aanzienlijk aantal verplichtingen dus niet serieus kan worden gecontroleerd, aangezien het gaat om landbouwpraktijken die in andere seizoenen aan de orde zijn;
* de tot nu toe geconstateerde geringe vermindering van de directe betalingen hangt samen met zowel de tekortkomingen van de controle als de ontoereikendheid van het sanctiesysteem. Zo bleek uit de controle dat geen enkele overtreding van de randvoorwaarden was ontdekt bij 11 633 controles van de vogelrichtlijn en 14 896 controles van de habitatrichtlijn die in de loop van twee jaar in vier lidstaten waren verricht;

* de invoering van cross compliance heeft de kernelementen van het controle- en sanctiesysteem voor de plattelandsontwikkeling verzwakt. Bovendien is de scheiding tussen cross compliance en agromilieumaatregelen niet altijd duidelijk;
* de lidstaten verstrekken de Commissie gegevens die onbetrouwbaar zijn en waarbij zowel de mate van controle van de landbouwers als de naleving van de regels wordt overschat. Het systeem voor toezicht op deze gegevens door de Commissie is ontoereikend en heeft met name te lijden van het ontbreken van prestatie-indicatoren en basisreferenties.

In het algemeen beschouwt de Rekenkamer cross compliance als een essentieel element van het GLB, maar zij concludeert dat het systeem zoals het momenteel door de Commissie wordt beheerd en door de lidstaten wordt toegepast niet doeltreffend is.

Wil cross compliance optimaal effect sorteren, dan dienen de overheden specifieke en meetbare doelstellingen te bepalen die kunnen worden omgezet in controleerbare verplichtingen op het niveau van de landbouwbedrijven. Daarom beveelt de Rekenkamer aan, de toepasselijke regels te vereenvoudigen, te verduidelijken en ze hiërarchisch in te delen.

Speciaal verslag nr. 8/2008: http://eca.europa.eu/products/SR08_08
---

Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort worden gepubliceerd.