Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Nederlandse consument wil dat supermarkten zelf beslissen over zondagopening

De Nederlandse consument vindt in overgrote meerderheid (64%) dat de supermarkt zelf moet kunnen beslissen over de zondagopening. 27% vindt dat de gemeenten hierover moeten beslissen. Slechts 9% vindt dat Den Haag hierover moet gaan. De plannen van het Kabinet om de zondagopening te beperken kan slechts op de steun rekenen van 27% van de bevolking. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in samenwerking met EFMI Business School.

Het onderzoek ondersteunt het standpunt van het CBL dat af wil van de huidige beperking van het maximum van 12 koopzondagen per jaar. Laat de supermarkten zelf bepalen of hun klanten behoefte hebben aan de opening op zondag.

De consument is gewend geraakt aan het boodschappen doen op zondag. Supermarkten die op zondag open zijn behalen op zondag inmiddels al zo'n 170 miljoen euro omzet. Hiervan is ongeveer de helft extra omzet. Uit ons nieuwe onderzoek naar de zondagopening blijkt dat 20% van de Nederlanders inmiddels een supermarkt in de buurt heeft die op zondag open is. Voor de zomer was dat nog 17%. 60% maakt ook gebruik van de zondagopening. Dit was 55%.

Het CBL heeft becijferd dat wanneer de nieuwe Winkeltijdenwet per 1 januari 2010 de zondagopening zou verbieden, supermarkten een extra omzet van 100 miljoen euro mislopen. Zeker in de huidige economische crisis kan dit niet de bedoeling van het Kabinet zijn! Het Kabinet wil immers dat de bestedingen van de consument op peil blijven. Ruimere winkeltijden zullen daar volgens het CBL toe bijdragen.

--------- einde persbericht -----------

Bijgaand vindt u de onderzoeksresultaten.

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland. Lees meer over het CBL op www.cbl.nl