Kamerbrief inzake de geannoteerde agenda van de Europese raad van 11 en 12
december 2008
08-12-2008 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Graag bieden wij u hierbij, mede namens de minister-president, de
geannoteerde agenda aan van de Europese Raad van 11 en 12 december
2008.
De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
De staatssecretaris voor Europese Zaken,
Drs. F.C.G.M. Timmermans
Geannoteerde Agenda van de Europese Raad van 11 en 12 december 2008
In deze geannoteerde agenda wordt zoals gebruikelijk vooruitgeblikt op
de Europese Raad. In de bijlage zijn de concept-conclusies van de
Europese Raad opgenomen.
Verdrag van Lissabon
Op de Europese Raad van oktober jl. heeft Minister-president Cowen een
analyse gegeven van de resultaten van het referendum betreffende het
Verdrag van Lissabon. Hij verklaarde dat vier onderwerpen tijdens de
referendumcampagne een grote rol hebben gespeeld: de eigen
Commissaris, defensie en de traditie van neutraliteit,
sociaal-ethische kwesties en belasting.
Afgesproken is dat Minister-president Cowen op de Europese Raad in
december elementen voor een oplossing zal aandragen, waarmee Ierland
in staat kan worden gesteld het goedkeuringsproces van het Verdrag van
Lissabon af te ronden. Daarnaast streeft het voorzitterschap naar een
tijdpad om die elementen uit te werken als onderdeel van de
gezamenlijke oplossing.
Tegelijkertijd zal ook worden bezien of de verkiezingen voor het
Europees Parlement in juni 2009 op basis van het Verdrag van Lissabon
of het Verdrag van Nice zullen plaatsvinden.
Nederland acht het van belang dat gezamenlijk een oplossing wordt
gevonden. Het goedkeuringsproces dient voort te gaan. De Nederlandse
inzet is erop gericht dat het Verdrag van Lissabon zo spoedig mogelijk
in werking treedt.
Economische en Financiële kwesties
De financiële crisis en de gevolgen daarvan voor de reële economie
zullen wederom een belangrijk agenda onderwerp zijn, toegespitst op :
(1) de versterking van de financiële stabiliteit en het financiële
toezicht, (2) de hervorming van de internationale financiële
architectuur en (3) de ideeën van de Europese Commissie voor een
economisch herstelplan. De verwachting is dat vooral het laatste
deelonderwerp, maatregelen voor de reële economie, in de discussie
centraal zal staan.
Versterking stabiliteit en financieel toezicht
De Europese Raad zal spreken over de stabiliteit van het financiële
systeem en het financiële toezicht. Hierbij zal ook de slotverklaring
van de G20-top aan de orde komen. Nederland vindt dat de
G20-slotverklaring alle belangrijke elementen bevat om de stabiliteit
van het financieel systeem te borgen en om het toezicht in de toekomst
te versterken. Het is nu tijd voor nadere uitwerking en implementatie.
Dat zal voor Nederland voor een belangrijk deel in Europees verband
gebeuren.
Nederland staat een snelle en gecoördineerde implementatie van de
Europese maatregelen ter versterking van de financiële stabiliteit
voor. Dit dient te geschieden aan de hand van het overeengekomen
actieplan om de liquiditeit in het systeem te herstellen, het
banksysteem te herkapitaliseren, bancaire leningen te garanderen en de
spaartegoeden te beschermen. Daarnaast vindt Nederland dat de lopende
initiatieven van de Ecofin Raad zoals de Immediate responses to the
financial turmoil, de Roadmap on financial supervision en de Actions
taken in response to the financial turmoil volgens plan moeten worden
geïmplementeerd.
Hervorming internationale financiële architectuur
Gezien de omvang van de crisis en de internationale interdependentie
zijn er duidelijke nieuwe afspraken op mondiaal niveau nodig over de
internationale `architectuur' van financiële instellingen. Nederland
steunt de afspraken die hierover in G20-verband zijn gemaakt.
Belangrijke inzet voor Nederland zal zijn om een centrale rol aan het
IMF te geven in het handhaven van de mondiale financiële stabiliteit.
De Ecofin Raad zal op zijn vergadering van 10 maart 2009 een bijdrage
leveren aan het vervolg van de discussie in onder andere G20-verband.
Reële economie
Veel aandacht zal uitgaan naar de maatregelen die de lidstaten en de
Unie kunnen nemen om de negatieve ontwikkeling van de reële economie
te beteugelen. Een belangrijk vertrekpunt van de discussie is de
mededeling van Commissievoorzitter Barroso van 26 november inzake een
Europees economisch herstelplan. In die mededeling wordt een
samenhangende en gecoördineerde aanpak bepleit. Daarbij wordt aandacht
besteed aan de mogelijkheid voor lidstaten en Commissie om budgettaire
en andersoortige stimuleringsmaatregelen te nemen. De Commissie geeft
daarbij aan dat in haar ogen een budgettaire impuls van 1,5% BBP in de
EU-economie wenselijk zou zijn. De Commissie spreekt zich uit voor
zowel nationale (1,2% BBP = EUR 170 miljard) als Europese
stimuleringsmaatregelen (EU-begroting en EIB, samen EUR 30 miljard =
0,3% BBP). Daarbij onderstreept de Commissie het belang van een
nauwkeurige naleving van de procedures van het Stabiliteits- en
Groeipact en van het bewaken van de tijdelijkheid van de maatregelen.
Daarnaast doet de Commissie aanbevelingen aan de lidstaten over
economische hervormingen (verbetering marktwerking, flexibilisering
arbeidsmarkten, vermindering administratieve lasten). Tenslotte stelt
de Commissie een reeks communautaire maatregelen voor die de Europese
economie sterker en duurzamer moeten maken.
Nederland is bezorgd over de huidige financiële crisis en de effecten
ervan op de reële economie. In dat licht is een gecoördineerde
Europese aanpak ter verzachting van de effecten van de crisis op de
reële economie een stevig signaal. Het is goed dat de Commissie in
deze discussie het voortouw heeft genomen met de ideeën voor een
Europees economisch herstelplan.
Nederland constateert met waardering dat de Commissie de oplossingen
in het Europees economisch herstelplan plaatst binnen het kader van
het EG-Verdrag, het Stabiliteits- en Groeipact (SGP) en het
Lissabonproces en dat de Commissie op langere termijn de versterking
van het groeivermogen van de economie en solide overheidsfinanciën
centraal stelt. De diverse in het plan aangekondigde voorstellen
zullen te zijner tijd wel apart op hun merites moeten worden
beoordeeld. Nederland zal hierbij en in de discussie in de Europese
Raad scherp letten op de onderstaande zaken.
* Een realistische beoordeling van de inspanningen die van lidstaten
verwacht kunnen worden;
* Een focus op maatregelen die de problemen daadwerkelijk
bestrijden;
* De samenhang van alle maatregelen in de financiële sector en
daarbuiten;
* De tijdelijkheid van de maatregelen van de lidstaten;
* De naleving van de procedures van het stabiliteits- en groeipact;
* Geen verstoring van de interne markt;
* Respecteren van de meerjarige afspraken over de EU-begroting (de
financiële perspectieven).
De maatregelen die het kabinet op 21 november bekend maakte, sluiten
goed aan bij de door de Commissie bepleite aanpak. Via deze
maatregelen helpt het kabinet burgers en bedrijven om de crisis te
doorstaan, onder andere via de regeling voor werktijdverkorting en
door bedrijven fiscaal te stimuleren om ook in 2009 en 2010 te blijven
investeren. Met dit pakket maatregelen, met de stimuleringsmaatregelen
in de miljoenennota, met de doorwerking van het Nederlandse
trendmatige begrotingsbeleid, met de ingrepen in de financiële sector
en met de maatregelen die nog worden onderzocht, zal Nederland
ruimschoots zijn aandeel leveren.
Klimaat en energie pakket
Het Franse voorzitterschap zet erop in om tijdens deze Europese Raad
de weg vrij te maken voor een politiek akkoord over het klimaat- en
energiepakket met het Europees Parlement. Het pakket is aan de orde
geweest in de Milieuraad (4 december), zal op de Energieraad (8
december) besproken worden en vervolgens tijdens de Europese Raad.
Daarna zal de laatste triloog met het Europees Parlement op 15
december worden gehouden en zal de plenaire stemming van het Europees
Parlement op 17 december plaatsvinden. De onderhandelingen zullen zich
met name toespitsen op de herziening van het Europese
emissiehandelssysteem (ETS): het veilingregime voor de
elektriciteitssector, het veilingregime voor de industrie, de aanpak
van carbon leakage en het vraagstuk van solidariteit.
Het kabinet is positief gestemd over het verloop van de
onderhandelingen tot nu toe. In het zicht van de eindstreep lijken de
onderhandelingen te verharden, mede als gevolg van de internationale
financiële crisis. De tegengestelde belangen tussen verschillende
(groepen) lidstaten zullen in het eindspel nog tot de nodige
discussies en uiteindelijk compromissen moeten leiden. Om het politiek
akkoord te bereiken zullen alle partijen zich flexibel op moeten
stellen. Nederland is daartoe bereid en stelt zich constructief op,
maar niet tegen elke prijs. Duidelijk is dat de doelstellingen en
systematiek van het pakket overeind moeten blijven, alsmede de balans
in financiële lasten. Nederland zal er op toezien dat het risico wordt
afgedekt dat Europa als gevolg van het veilen bedrijven en daarmee
werkgelegenheid verliest. Daarbij zullen vanzelfsprekend ook de
belangen van de Nederlandse industrie goed in het oog worden gehouden.
Gemeenschappelijk landbouw beleid
Het Franse voorzitterschap markeert kort in de conclusies van de ER de
succesvolle afronding van de resultaten van de zogenaamde health check
van het GLB, waarover in de Landbouwraad van 21 november jl. een
politiek akkoord werd bereikt. Dit akkoord heeft betrekking op een
aantal tussentijdse aanpassingen van het landbouwbeleid voor de
periode tot 2013, binnen de kaders van de lopende Financiële
Perspectieven.
Externe betrekkingen en veiligheid
EVDB
De Europese Raad zal conclusies aannemen over de versterking van het
Europees Veiligheids- en Defensiebeleid in navolging van de
besprekingen tijdens de RAZEB. Specifiek betreffen deze de evaluatie
van de Europese Veiligheidsstrategie en de versterking van de civiele
en militaire capaciteiten.
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken