Gemeente Lelystad

Lelystad met educatieve agenda goed op weg

Het college heeft de tussentijdse evaluatie van de LEA (Lelystadse Educatieve Agenda 2007-2010) vastgesteld.

Onderwijspartners

De LEA is een gezamenlijke agenda tussen de gemeente en de verschillende onderwijspartners. Hierin zijn zeven speerpunten opgenomen waar in 2008 en 2009 extra in zal worden geïnvesteerd. Daarbij gaat het om het gehele veld vanaf de voorschoolse periode tot aan de aansluiting van het onderwijs met de arbeidsmarkt. Resultaten tot nu toe: een overkoepelende aanpak van de verschillende partijen, invoering van een schoolkwaliteitsmonitor en project Schools Cool.

Speerpunten

De gemeente en de onderwijspartners hebben gezamenlijk zeven speerpunten voor 2008 en 2009 benoemd: verbeteren doorlopende leerlijnen van peuterspeelzaalwerk tot aan het beroepsonderwijs, terugdringen van het voortijdig schoolverlaten, versterken van de kwaliteit van het primair onderwijs, verbeteren van de aansluiting onderwijs arbeidsmarkt, continueren en versterken voor- en vroegschoolse educatie, continueren en versterken van de zorg in en rond de school en het ontwikkelen van een visie op democratisch burgerschap in het onderwijs. Hiervoor is door de raad in totaal 550.000,- beschikbaar gesteld.

Hoger peil

De maatregelen die in het kader van de Educatieve Agenda worden genomen zijn extra en vervullen een aanjaagfunctie. Of zoals verantwoordelijk wethouder Willem de Jager het stelt: het succes van de LEA ontstaat omdat de partijen worden gestimuleerd over elkaars schuttingen te kijken, dwarsverbanden te leggen en zo tot slimme constructies te komen waardoor het onderwijs structureel op een hoger peil wordt gebracht. Daarbij worden de middelen van de LEA als vliegwiel ingezet.

Tussenbalans

Na een jaar werken met de LEA is het tijd om een tussenbalans op te maken. Deels om de resultaten tot nog toe zichtbaar te maken, maar ook deels om gezamenlijk binnen de door de raad gestelde kaders verdere invulling te geven aan de speerpunten voor 2009. Uit deze tussentijdse evaluatie ontstaat het algemene beeld dat er veel in beweging is gekomen en dat daarmee ook voldoende voortgang wordt geboekt op de verschillende speerpunten.

Partijen hebben elkaar gevonden en er is bij veel onderwerpen een goede basis gelegd voor verdere samenwerking. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Invoering Kwaliteitsmonitor Primair Onderwijs

Door alle schoolbesturen is de wens uitgesproken om tot een gezamenlijke monitor te komen. Doel van deze monitor is de staat van het onderwijs op Lelystads (en schoolbestuurlijk) niveau in kaart brengen om ontwikkelingen te signaleren, te volgen en om zonodig bij te sturen of nader te onderzoeken. Ook worden op deze manier gegevens verzameld om prioriteiten binnen de LEA te kunnen vaststellen. Om ook uitspraken te kunnen doen over het niveau van taalbeheersing of rekenen van kinderen in het Lelystadse onderwijs, hebben alle schoolbesturen besloten de scores van een aantal (CITO) toetsen hierin ook op te nemen. Dit is een enorme vooruitgang. In 2009 moet deze monitor nu ook echt vorm gaan krijgen.

Schools cool
Schools Cool is een project waarbij vrijwillige mentoren kinderen uit groep 8 begeleiden bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. De begeleiding loopt tot en met klas 1 van het voortgezet onderwijs. Dit project is als good practice vanuit Amsterdam naar Lelystad gebracht, op initiatief van een drietal basisscholen: De Brink, De Vuurtoren en De Lepelaar. In Lelystad worden inmiddels 12 scholieren begeleid. Niet alleen aangemeld vanuit deze drie scholen, maar ook vanuit de Laetare en Driestromenland. Zowel deelnemers als mentoren zijn op dit moment overtuigd van het succes. En recent onderzoek uit Amsterdam laat zien welke positieve impact deze begeleiding heeft op de kansen voor de kinderen. Voor 2009 wordt de pilot van 12 nieuwe leerlingen afkomstig van de vijf scholen verlengd. Tegelijkertijd wordt gekeken hoe dit project structureel gemaakt kan worden.

Aansluiting voortgezet onderwijs naar het beroepsonderwijs Er is onder andere ingezet op gebruik maken van elkaars locaties, uitwisseling bij elkaars examens en inhoudelijke afstemming op een aantal terreinen. Leerlingen en docenten van VO zijn langs geweest bij collegas van het ROC Flevoland om een goed beeld van de verschillende opleidingen en van de werkwijze te krijgen. Hiermee is een basis gelegd voor het verder uitbouwen van de samenwerking. Voor 2009 zal dit verder worden uitgewerkt door de overdracht van leerlingen verder vorm te geven, de meer inhoudelijke aansluiting tussen beiden te versterken en door het aantal stageplaatsen voor zowel het VMBO als het MBO te vergroten.

---