SGP


11 - 12 - 08 | SGP hamert op goede en voldoende leraren SGP hamert op goede en voldoende leraren

Goed onderwijs en voldoende leraren. Dat is waar op dit moment het meest behoefte bestaat in het onderwijs. Des te zorgelijker is het dat het lerarentekort nog steeds bestaat. Dat gaat ook ten koste van de kwaliteit van het onderwijs.
Dat zei SGP-fractiewoordvoerder Van der Vlies bij de behandeling van de Onderwijsbegroting in de Tweede Kamer. De SGP verwacht niet veel van digitale leermiddelen. "Laten we er eerst maar eens voor zorgen dat die goede schoolboeken er op een gratis manier komen," zei Van der Vlies. De SGP wil dat de subsidie voor onderwijsondersteunend personeel een structurele basis krijgt om schoolleiders weer in staat te stellen om aan hun eigenlijke werk toe te komen. Godsdienstonderwijs op openbare scholen
is goed voorzover jongeren op die manier kennis kunnen maken met het christendom. Subsidiering van andere overtuigingen is voor de SGP niet vanzelfsprekend.


________________________________________

Begroting Onderwijs, cultuur en wetenschap (2009) 10 december 2008
Van der Vlies

Reeds in het jaar 400 schreef de kerkvader Augustinus over goed onderwijs. In een verhandeling over dit onderwerp beschrijft hij hoe een leraar het christendom eenvoudig aan beginners kan uitleggen. Godsdienstig vormingsonderwijs aan openbaren, zullen we maar zeggen. Augustinus vraagt zich daarbij ook af hoe een leraar met plezier kan blijven lesgeven. Dan kan volgens hem alleen wanneer de leraar een boodschap overdraagt die âkrachtig en blijmoedig opwelt uit een rijke stroom van naastenliefdeâ. De essentie van het betoog heeft aan kracht niet ingeboet. Goed onderwijs heeft niet zozeer behoefte aan geprofessionaliseerde, als wel gepassioneerde leraren, die met kennis van zaken bemiddelen tussen de leerlingen en de bestaande cultuur.

De opleiding van goede leraren vormt vanuit dit perspectief een cruciaal belang. Ook het tekort aan leraren baart flinke zorgen. De beeldvorming over het onderwijs speelt hierin geen gelukkige rol. Het imago heerst dat het geven van een vak is verworden tot een veredelde opvoeder die vaak vergadert. Gelukkig neemt de aandacht voor het leraarsvak toe. Programmaâs voor lerarenopleidingen worden onder de loep genomen. Toch stuit mijn fractie nog regelmatig op berichten van studenten die hun opleiding hebben gestaakt omdat het profiel van die opleiding in hun beleving veel te soft was. Hier ligt een parallel met de differentiatie binnen de paboâs. De gezonde balans tussen didactiek en inhoud lijkt nog niet hersteld te zijn. Op welke manier beijvert de staatssecretaris zich om deze studenten voor de lerarenopleiding te houden? Ze zijn met het oog op de nabije toekomst van onmisbaar belang!

De begroting voor 2009 draagt duidelijk de sporen van het rapport Tijd voor onderwijs. Op allerlei fronten wordt aanvullende versterking ingezet; te denken valt aan lerarensalarissen Het is echter ook goed om te bezien welke inhoudelijke koerswijzigingen het parlementair onderzoek heeft voortgebracht. Aandacht voor basisvaardigheden en kwaliteit van lerarenopleidingen zijn goede ontwikkelingen. Toch zijn er ook zorgelijke trends die zich ondanks âDijsselbloemâ doorzetten. Invoering van de maatschappelijke stage getuigt nog steeds van de maatschappelijke druk op het onderwijs. Vorige week bleek bij het overleg passend onderwijs opnieuw het gevaar van wetgevingstrajecten die zonder gedegen inhoudelijke evaluatie worden uitgezet. Ook het Kamerbreed geprezen onderscheid tussen âwat en hoeâ lijkt inmiddels al te sneuvelen door beleidsvoornemens die de opbrengstgerichte manier van werken sterk benadrukken. De SGP-fractie doet graag een appèl op kabinet en Kamer om deze ontwikkelingen nog eens grondig te wegen.

De paraplu van de begroting Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bevat een merkwaardige constructie. Naast de hoofdtaken van onderwijs en cultuur zijn namelijk ook de artikelen kinderopvang en emancipatie â aanvankelijk van vrouwen, maar tegenwoordig ook van homoseksuelen â opgenomen. Dat leidt naar onze mening tot een oneigenlijke vermenging van middelen. Naar aanleiding van de explosieve kostenstijging van de kinderopvang kwam dat helder aan het licht. Meevallers bij de studiefinanciering zijn bijvoorbeeld gebruikt om deze problemen weg te werken. Een groot deel van de overschrijdingen komt kennelijk ten laste van onderwijs. Daar moet verandering in komen. Kinderopvang kan âgezien de beleidsmatige invulling ervan door dit kabinet â beter bij bijvoorbeeld Economische of Sociale Zaken ondergebracht worden. Het weglekken van onderwijs naar allerlei alternatieve doeleinden is zeker op dit moment een slechte zaak! Graag ziet mijn fractie een plan waarin dit euvel wordt verholpen.

Goed onderwijs verdient ondersteuning. Veel schoolleiders in het basisonderwijs komen helaas niet volledig aan hun eigen werk toe, omdat zij geen onderwijsondersteunend personeel kunnen aanstellen. Gelukkig is daarvoor een subsidieregeling in het leven geroepen, die inmiddels is uitgebreid van 2500 naar 3500 scholen. Dat is een goede ontwikkeling, hoewel de SGP-fractie vindt dat in principe elke school van redelijke omvang ondersteunend personeel verdient. Belangrijkste bezwaar tegen de subsidieregeling is echter dat zij geen structurele verankering heeft; in 2011-2012 komt er een eind aan. Dat is problematisch. Scholen gaan namelijk arbeidsrelaties aan waarvoor vanaf 2012 geen bekostiging meer is. Dat toekomstplaatje schrikt veel scholen af. De SGP-fractie pleit daarom voor een structurele regeling die een goede ondersteuning van het onderwijs waarborgt. Graag een concrete reactie.

Voor goede kwaliteit in de school is het uiteraard van belang dat de kwaliteit van besturen op orde is. Het stellen van eisen daaromtrent bij stichting van scholen zou daar volgens sommigen een waarborg voor zijn. Ik treed het voorstel van collega Jan Jacob Van Dijk met enige voorzichtigheid tegemoet. Het vooraf controleren van kwaliteitseisen is goed wanneer daar harde criteria voor zijn. Dat geldt bijvoorbeeld ten aanzien van de bevoegdheidseis van docenten en het kunnen voorzien in huisvesting. Er mogen echter niet sluipenderwijs eisen bij komen die de richting van het onderwijs betreffen. Graag zie ik in de voorstellen een heldere afbakening en scheiding.

De minister heeft een balletje opgeworpen over het stimuleren van digitale leermiddelen. Volgens de minister gaat de kwaliteit van het onderwijs daardoor vooruit en de VO-raad verwacht dat de docent daardoor weer centraal komt te staan. Ik geloof er eerlijk gezegd weinig van. Het waarborgen van de kwaliteit lijkt me in dat digitale systeem allereerst een veel forsere klus. Vervolgens hangt de vrijheid van de leraar niet af van zijn mogelijkheid om eigen materiaal te ontwikkelen. Tot slot is het de vraag of het voor het welzijn van de leerling goed is om alle materiaal digitaal te moeten lezen. Hoe dan ook, laat dit in ieder geval een ontwikkeling zijn die de scholen zelf bepalen; dus geen stimuleringsmaatregelen, pilots, etcetera. Laten we er eerst eens voor zorgen dat die goede schoolboeken er op een gratis manier komen.

Godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs op openbare scholen staat op de politieke agenda. Stimuleren van burgerschap wordt namelijk van belang geacht. Het is inderdaad goed wanneer jongeren kennis maken met het christendom; voor de SGP-fractie is het niet vanzelfsprekend dat ook andere overtuigingen worden gesubsidieerd. Onderwijs vanuit het christelijk geloof roept ons op om op goede wijze burger van deze wereld te zijn. Daarin staan niet het ego, maar God en de naaste centraal. Graag citeer ik de kerndoelen die Augustinus in het onderwijs wilde verwerkelijken: âIn alle dingen moeten wij natuurlijk zelf het doel voor ogen houden van het gebod dat luidt: De liefde die voortkomt uit een rein hart, een zuiver geweten en een oprecht geloof. Al onze woorden moeten we daarop betrekken. Maar dat niet alleen, we moeten ook de blik van degene die iets van onze woorden opsteekt daarheen leiden, daarop richten.â Dat is nog eens goed onderwijs!