Gemeente Venlo
Visie hulpverlening: Venlo kijkt met nieuwe bril
11-12-2008
De gemeente Venlo heeft met twintig partnerorganisaties een nieuwe
visie op hulpverlening ontwikkeld. Kern van deze visie is het kijken
met een nieuwe bril. Hulpverleners moeten door de ogen van de cliënt
naar zijn problemen en mogelijkheden kijken. De nieuwe visie wordt in
februari aan de gemeenteraad aangeboden.
Om de hulpverlening te verbeteren, is het noodzakelijk dat alle
betrokken partijen het over hetzelfde hebben, aldus wethouder Jan
Lamers (Jeugd, Welzijn & Zorg). We zijn daarom begonnen bij de basis,
met vragen als: wat verstaan we onder hulpverlening? En hoe moet die
hulpverlening eruit zien? In Venlo willen we met hulpverlening de
zelfredzaamheid van burgers bevorderen en/of herstellen.
Noodzaak van één visie
Versnippering en gebrek aan integraliteit maakten een gezamenlijke
visie op hulpverlening noodzakelijk. Organisaties kijken nu nog te
veel door hun eigen bril naar iemand die hulp nodig heeft.
Deelproblemen worden door afzonderlijke organisaties aangepakt, maar
er is niemand die het totaal overziet, waardoor vooral complexe en
meervoudige problemen van burgers niet worden opgelost.
Kijken met een nieuwe bril
De kern van de nieuwe visie op hulpverlening die de gemeente met haar
partnerorganisaties heeft ontwikkeld, is het kijken door een nieuwe
bril. Hulpverleners moeten door de ogen van de cliënt naar zijn
problemen en mogelijkheden kijken.
In de visie hulpverlening staat de klant en zijn probleem centraal, en
niet het aanbod en de aanbieder. Hulp is er voor de cliënt en niet
andersom. Een hulpvrager heeft vaak problemen op meerdere gebieden,
zoals zorg, wonen, werk, inkomen en onderwijs. Daarnaast maakt de
hulpvrager zelf deel uit van een systeem: partner en kinderen. Al deze
aspecten dienen binnen de hulpverlening aan bod te komen, wil deze
effectief zijn. Daarvoor moeten de afzonderlijke kaders van
hulpverleningsorganisaties worden losgelaten en worden vervangen door
een integrale aanpak, en moeten hulpverleners de vrijheid krijgen om
maatwerk te leveren, zonodig buiten de gestelde kaders.
Een ander belangrijk aspect in de visie is dat wordt uitgegaan van de
eigen kracht van de hulpvrager. De hulpverlener treedt op als coach,
als procesbegeleider, en laat de hulpvrager waar mogelijk zélf zijn
problemen oplossen. Hij neemt de problemen dus niet over. Dat past
binnen wat in Venlo onder hulpverlening wordt verstaan: het bevorderen
en herstellen van de zelfredzaamheid van de burger.
Twee pilotwijken
Na vaststelling van de visie hulpverlening door de gemeenteraad zal er
in twee wijken in Venlo een snelkookpansessie plaatsvinden met de
partners in die wijken. Het gaat om de wijken De Ruit in Venlo-Oost en
De Nieuwe Munt in Tegelen. De partners maken tijdens die sessies
afspraken over een gezamenlijke, integrale aanpak, met de nieuwe visie
hulpverlening als uitgangspunt. In de twee pilotwijken krijgt de
nieuwe visie dus zijn eerste uitwerking. Uiteindelijk zal er in de
gehele gemeente met die nieuwe bril naar hulpverlening worden gekeken.