Gemeente Venlo


Visie hulpverlening: Venlo kijkt met nieuwe bril

11-12-2008

De gemeente Venlo heeft met twintig partnerorganisaties een nieuwe visie op hulpverlening ontwikkeld. Kern van deze visie is het kijken met een nieuwe bril. Hulpverleners moeten door de ogen van de cliënt naar zijn problemen en mogelijkheden kijken. De nieuwe visie wordt in februari aan de gemeenteraad aangeboden.

Om de hulpverlening te verbeteren, is het noodzakelijk dat alle betrokken partijen het over hetzelfde hebben, aldus wethouder Jan Lamers (Jeugd, Welzijn & Zorg). We zijn daarom begonnen bij de basis, met vragen als: wat verstaan we onder hulpverlening? En hoe moet die hulpverlening eruit zien? In Venlo willen we met hulpverlening de zelfredzaamheid van burgers bevorderen en/of herstellen.

Noodzaak van één visie
Versnippering en gebrek aan integraliteit maakten een gezamenlijke visie op hulpverlening noodzakelijk. Organisaties kijken nu nog te veel door hun eigen bril naar iemand die hulp nodig heeft. Deelproblemen worden door afzonderlijke organisaties aangepakt, maar er is niemand die het totaal overziet, waardoor vooral complexe en meervoudige problemen van burgers niet worden opgelost.

Kijken met een nieuwe bril
De kern van de nieuwe visie op hulpverlening die de gemeente met haar partnerorganisaties heeft ontwikkeld, is het kijken door een nieuwe bril. Hulpverleners moeten door de ogen van de cliënt naar zijn problemen en mogelijkheden kijken.

In de visie hulpverlening staat de klant en zijn probleem centraal, en niet het aanbod en de aanbieder. Hulp is er voor de cliënt en niet andersom. Een hulpvrager heeft vaak problemen op meerdere gebieden, zoals zorg, wonen, werk, inkomen en onderwijs. Daarnaast maakt de hulpvrager zelf deel uit van een systeem: partner en kinderen. Al deze aspecten dienen binnen de hulpverlening aan bod te komen, wil deze effectief zijn. Daarvoor moeten de afzonderlijke kaders van hulpverleningsorganisaties worden losgelaten en worden vervangen door een integrale aanpak, en moeten hulpverleners de vrijheid krijgen om maatwerk te leveren, zonodig buiten de gestelde kaders.

Een ander belangrijk aspect in de visie is dat wordt uitgegaan van de eigen kracht van de hulpvrager. De hulpverlener treedt op als coach, als procesbegeleider, en laat de hulpvrager waar mogelijk zélf zijn problemen oplossen. Hij neemt de problemen dus niet over. Dat past binnen wat in Venlo onder hulpverlening wordt verstaan: het bevorderen en herstellen van de zelfredzaamheid van de burger.

Twee pilotwijken
Na vaststelling van de visie hulpverlening door de gemeenteraad zal er in twee wijken in Venlo een snelkookpansessie plaatsvinden met de partners in die wijken. Het gaat om de wijken De Ruit in Venlo-Oost en De Nieuwe Munt in Tegelen. De partners maken tijdens die sessies afspraken over een gezamenlijke, integrale aanpak, met de nieuwe visie hulpverlening als uitgangspunt. In de twee pilotwijken krijgt de nieuwe visie dus zijn eerste uitwerking. Uiteindelijk zal er in de gehele gemeente met die nieuwe bril naar hulpverlening worden gekeken.