Gemeente Delft

Werk aan Sint Sebastiaansbrug start in januari 2010

Het college van Delft heeft definitief besloten om in januari 2010 te beginnen met de reconstructie van de Sint Sebastiaansbrug. Het college heeft oplossingen gevonden voor de noodzakelijke busomleidingen en ziet mogelijkheden om het ontwerp van de brug te optimaliseren. De inzet is om de brug niet langer dan 10 maanden af te sluiten, zodat het verkeer al vóór de kerstperiode van 2010 over de brug kan.

Wethouder Anne Koning: "We willen overlast door de volledige afsluiting van de brug zo veel mogelijk beperken. Daarom hebben we in de afgelopen maanden bestudeerd hoe het werk het beste kan worden aangepakt. Dit heeft ons veel winstpunten opgeleverd".

In overleg met Stadsgewest Haaglanden en Connexxion zijn omleidingsroutes afgesproken voor alle buslijnen die van de brug gebruik maken. Het blijkt dat het niet nodig zal zijn om bussen via de Ezelsveldlaan/Oostpoortbrug te laten rijden. Hiermee neemt de gemeente een belangrijk zorgpunt weg.

De gemeente heeft ook mogelijkheden gevonden voor een beter ontwerp. De brug kan met minder pijlers toe. De pijler in het voet-/fietspad onder de Kanaalweg kan verdwijnen. Belangrijk voordeel hiervan is meer ruimte en overzicht onder de brug. Een beeldkwaliteitsplan geeft kader aan het ontwerp van de brug. De gemeente wil de huidige kwaliteiten van de brug versterken. Trefwoorden voor het architectonisch ontwerp zijn: transparant, functioneel, vanzelfsprekend en ingetogen. De vernieuwde brug krijgt een moderne, slanke vormgeving, roept een rustig beeld op en biedt voldoende ruimte aan alle verkeersstromen, waaronder de tram.

Tijdens de behandeling van de begroting heeft de gemeenteraad aangedrongen op verkorting van de bouwtijd. Het college zet zich ervoor in om de volledige afsluiting van de brug te beperken tot 10 maanden. Dit zou betekenen dat de brug ook tijdens de drukke decembermaanden van 2009 en 2010 beschikbaar is voor het verkeer; een belangrijk pluspunt voor binnenstadsondernemers. De gemeente wil hierover met de aannemer afspraken gaan maken. Waarschijnlijk betekent dit dan wel dat de aannemer ruimere werktijden zal willen hanteren (doordeweeks langer werken en ook op zaterdagen).

Zoals bekend mag vrachtverkeer sinds mei van dit jaar geen gebruik meer maken van de brug omdat de technische staat dit niet toelaat. Tijdelijke verkeersmaatregelen op de wegen richting de brug weren het vrachtverkeer. Deze maatregelen moesten in eerste instantie op zeer korte termijn gerealiseerd worden. Ze functioneren goed als het gaat om het tegengaan van vrachtverkeer. De gemeente streeft nog wel enige verbeteringen na.

Zo zijn aan de TU-zijde van de brug de verkeerslichten weer ingeschakeld op het kruispunt met de Julianalaan. Deze waren uitgeschakeld vanwege technische redenen. De tijdelijke versmallingen zijn inmiddels verwijderd. Deze waren aangebracht om een acceptabele situatie zonder verkeerslichten te bereiken.

Bij de afzetting gebruikt de gemeente rode en witte kunststoffen barriers, gele wegmarkering en stalen portalen die de hoogtebeperking bepalen. De portalen voor de hoogtebeperking zijn inmiddels meerdere malen aangepast en de huidige vormgeving zal behouden blijven. De gemeente wil de barriers en de belijning vervangen omdat deze eigenlijk vooral bedoeld zijn voor wegwerkzaamheden, terwijl daarvan in dit stadium nog geen sprake is. De gemeente wil ze grotendeels vervangen door normale (witte) wegmarkering en door fysieke rijbaanscheidingen (vergelijkbaar met trottoirband) in combinatie met reflecterende geleidebakens ('reflectorpalen').

Noot voor de redactie (