Gemeente Twenterand


Nieuwbouw Brede School Den Ham stap dichterbij

Raad Twenterand stemt in met eindrapportages Brede school

De raad van de gemeente Twenterand heeft ingestemd met de eindrapportages Brede School Den Ham en het college opgedragen de verdere voorbereiding en realisatie van de eindrapportage uit voeren. De raad prees daarbij de inzet van alle betrokkenen die tot dit resultaat hebben geleid. Wethouder Binnenmars is zeer tevreden met de uitkomst. "De betrokkenen hebben laten zien dat ze de wil en de intentie hebben om een structurele oplossing te vinden voor de bestaande problemen in de huisvesting", aldus wethouder Binnenmars.

De eindrapportages gaan over twee trajecten. Een traject rondom de huidige Smithoek met als deelnemers de scholen Smithoek en Domino, de bibliotheek, de cirkel en de gemeente Twenterand. Het andere traject vindt plaats op de huidige locatie van de Maten. Deelnemers zijn zorgaccent, jeugdzorg , basisschool de Maten, de gemeente en Habion deel, waarbij Habion de kartrekker is. Voor De Brede School in Den Ham gaat het met name om het realiseren van een aantrekkelijke leer- en leefomgeving voor alle kinderen in Den Ham. Door zoveel mogelijk samen te werken komt er een aanbod van onderwijs, zorg, opvang en vrijetijdsbesteding waar iedereen van profiteert. De twee basischolen in Den Ham hebben een belangrijke plaats in de ontwikkeling van De Brede School.

Alle partijen zijn bereid deel te nemen aan een gezamenlijke huisvesting. De partijen zien hierin veel meerwaarde. Voorzieningen die normaal misschien moeilijk te realiseren waren, kunnen door de samenwerking wel gerealiseerd worden. Zo ontstaat er bijvoorbeeld een gezamenlijke ruimte waar alle participanten activiteiten kunnen ontwikkelen. In een verdere uitwerking van de brede school is het de bedoeling een brede school te realiseren met behoud van de eigen identiteit en rekening houdend met de kenmerken van de doelgroepen. De brede school moet een herkenbare en vertrouwde omgeving bieden aan leerlingen, medewerkers en bezoekers.