Gemeente Wijdemeren
Rapport verkeersonderzoek
Rapport verkeersonderzoek
45% van het verkeer op het Noordereinde is doorgaand, op het
Zuidereinde is dat 29%. Dat blijkt uit een verkeersonderzoek.
In november 2007 heeft de gemeente Wijdemeren onderzoeksbureau RBOI
opdracht gegeven een onderzoek te doen naar het doorgaand verkeer op
het Noorder- en Zuidereinde in s-Graveland. Het eindrapport is nu
verschenen.
Pijltje Eindrapport verkeersonderzoek Noorder- en Zuidereinde
's-Graveland
Probleem in beeld krijgen
Het Noorder- en Zuidereinde in s- Graveland zijn drukke wegen die een
verbinding vormen tussen de N201 en de N236. Het verkeer geeft
aanleiding tot klachten van aanwonenden. Het college wil de omvang van
de verkeersproblematiek op het Noorder- en Zuidereinde goed in beeld
krijgen. In november 2007 heeft RBOI daarom opdracht gekregen het
aandeel doorgaand verkeer van het verkeer over het Noorder- en
Zuidereinde in s-Graveland te onderzoeken. Na enige vertraging in
verband met een noodzakelijke mechanische hertelling van het verkeer,
is het eindrapport nu uitgebracht.
Onderzoeksgebied
Het onderzoeksgebied is ruimer genomen dan het Noorder- en Zuidereinde
alleen. Ook de mogelijke aan- en afvoerroutes zijn in beeld gebracht.
Bij alle toegangswegen van het gebied zijn de kentekens genoteerd van
alle inkomende en uitgaande autos. Op het kruispunt bij de Smidsbrug
zijn daarnaast visuele tellingen gehouden om de richtingsverhoudingen
van de verkeerstromen te bepalen. De resultaten van de mechanische
verkeerstellingen op het Noorder- en Zuidereinde van maart 2008 zijn
eveneens bij het onderzoek betrokken.
Conclusies
Uit het onderzoek blijkt dat bijna al het doorgaande verkeer in het
onderzoeksgebied via het Noorder- en Zuidereinde en de Leeuwenlaan
wordt afgewikkeld. Vooral van het verkeer op het Noordereinde is
percentagewijs veel doorgaand: 45% heeft geen herkomst of bestemming
in het onderzoeksgebied. Voor het Zuidereinde is dit 29% en voor de
Leeuwenlaan 24%. In het totale onderzoeksgebied is 17% doorgaand
verkeer. Het doorgaand vrachtverkeer beslaat 4%. Geluidhinder en
luchtkwaliteit blijven binnen de wettelijke grenswaarden en de
verkeersveiligheid is op het grootste deel aanvaardbaar, evenals de
oversteekbaarheid van Noorder- en Zuidereinde. Daarnaast geeft de
hoeveelheid doorgaand vrachtverkeer op dit moment geen aanleiding
hiervoor afzonderlijke maatregelen te treffen.
Oplossingsrichtingen
Het rapport verkent ook een aantal mogelijke oplossingsrichtingen,
waarbij de voorstellen van Werkaandeweg zijn meegenomen. Uit de
beoordeling van de oplossingsrichtingen blijkt hoe ingewikkeld de
problematiek rond de verkeersafwikkeling ligt. Vaak betekent een
oplossing een verschuiving van het probleem naar een andere weg,
waardoor er in feite geen echte oplossing wordt bereikt. Het oordeel
over de mogelijke oplossingen varieert van niet het gewenste effect,
via effecten beperkt, tot volstrekt onhaalbaar.
Smidsbrug
Er is één mogelijke oplossingsrichting die niet tot een dergelijk
oordeel heeft geleid, omdat deze mogelijkheid nog niet is uitgediept.
Het gaat om het gedeeltelijk afsluiten van de Smidsbrug. Hierbij zal
de uitwisseling van verkeer tussen het Noordereinde en het Zuidereinde
en tussen het Noordereinde en Leeuwenlaan worden opgeheven. Volgens
het rapport lijkt deze maatregel zeer succesvol, maar er moet wel
nader onderzoek worden gedaan naar de haalbaarheid van deze maatregel.
De kosten van het haalbaarheidsonderzoek worden geschat op maximaal
20.000,- (excl. btw). Bij de onderzoekskosten komen eventueel nog de
uitvoeringskosten. Deze kosten zijn niet in de begroting opgenomen.
Basis voor verdere discussie
Het rapport biedt een goede basis voor verdere discussie over de
verkeersafwikkeling over het Noorder- en Zuidereinde. Het brengt de
actuele situatie in beeld. Dit verheldert de discussie en biedt de
mogelijkheid goede afwegingen te maken. Ook kan het worden ingebracht
in het raadsinitiatief over deze problematiek. Op 25 september jl.
hebben de fracties van CDA, VVD, GroenLinks en Dorpsbelangen
Wijdemeren het initiatief genomen tot inventarisatie en discussie over
de aanpak van de verkeersoverlast en verbetering van de bereikbaarheid
en het leefmilieu.
De onderzoeksrapportage wordt behandeld in de Commissie Ruimte &
Economie op 7 januari 2009.
(11-12-2008)