Gemeente Wijdemeren


Rapport verkeersonderzoek

Rapport verkeersonderzoek

45% van het verkeer op het Noordereinde is doorgaand, op het Zuidereinde is dat 29%. Dat blijkt uit een verkeersonderzoek.

In november 2007 heeft de gemeente Wijdemeren onderzoeksbureau RBOI opdracht gegeven een onderzoek te doen naar het doorgaand verkeer op het Noorder- en Zuidereinde in s-Graveland. Het eindrapport is nu verschenen.

Pijltje Eindrapport verkeersonderzoek Noorder- en Zuidereinde 's-Graveland

Probleem in beeld krijgen
Het Noorder- en Zuidereinde in s- Graveland zijn drukke wegen die een verbinding vormen tussen de N201 en de N236. Het verkeer geeft aanleiding tot klachten van aanwonenden. Het college wil de omvang van de verkeersproblematiek op het Noorder- en Zuidereinde goed in beeld krijgen. In november 2007 heeft RBOI daarom opdracht gekregen het aandeel doorgaand verkeer van het verkeer over het Noorder- en Zuidereinde in s-Graveland te onderzoeken. Na enige vertraging in verband met een noodzakelijke mechanische hertelling van het verkeer, is het eindrapport nu uitgebracht.

Onderzoeksgebied
Het onderzoeksgebied is ruimer genomen dan het Noorder- en Zuidereinde alleen. Ook de mogelijke aan- en afvoerroutes zijn in beeld gebracht. Bij alle toegangswegen van het gebied zijn de kentekens genoteerd van alle inkomende en uitgaande autos. Op het kruispunt bij de Smidsbrug zijn daarnaast visuele tellingen gehouden om de richtingsverhoudingen van de verkeerstromen te bepalen. De resultaten van de mechanische verkeerstellingen op het Noorder- en Zuidereinde van maart 2008 zijn eveneens bij het onderzoek betrokken.

Conclusies
Uit het onderzoek blijkt dat bijna al het doorgaande verkeer in het onderzoeksgebied via het Noorder- en Zuidereinde en de Leeuwenlaan wordt afgewikkeld. Vooral van het verkeer op het Noordereinde is percentagewijs veel doorgaand: 45% heeft geen herkomst of bestemming in het onderzoeksgebied. Voor het Zuidereinde is dit 29% en voor de Leeuwenlaan 24%. In het totale onderzoeksgebied is 17% doorgaand verkeer. Het doorgaand vrachtverkeer beslaat 4%. Geluidhinder en luchtkwaliteit blijven binnen de wettelijke grenswaarden en de verkeersveiligheid is op het grootste deel aanvaardbaar, evenals de oversteekbaarheid van Noorder- en Zuidereinde. Daarnaast geeft de hoeveelheid doorgaand vrachtverkeer op dit moment geen aanleiding hiervoor afzonderlijke maatregelen te treffen.

Oplossingsrichtingen
Het rapport verkent ook een aantal mogelijke oplossingsrichtingen, waarbij de voorstellen van Werkaandeweg zijn meegenomen. Uit de beoordeling van de oplossingsrichtingen blijkt hoe ingewikkeld de problematiek rond de verkeersafwikkeling ligt. Vaak betekent een oplossing een verschuiving van het probleem naar een andere weg, waardoor er in feite geen echte oplossing wordt bereikt. Het oordeel over de mogelijke oplossingen varieert van niet het gewenste effect, via effecten beperkt, tot volstrekt onhaalbaar.

Smidsbrug
Er is één mogelijke oplossingsrichting die niet tot een dergelijk oordeel heeft geleid, omdat deze mogelijkheid nog niet is uitgediept. Het gaat om het gedeeltelijk afsluiten van de Smidsbrug. Hierbij zal de uitwisseling van verkeer tussen het Noordereinde en het Zuidereinde en tussen het Noordereinde en Leeuwenlaan worden opgeheven. Volgens het rapport lijkt deze maatregel zeer succesvol, maar er moet wel nader onderzoek worden gedaan naar de haalbaarheid van deze maatregel. De kosten van het haalbaarheidsonderzoek worden geschat op maximaal 20.000,- (excl. btw). Bij de onderzoekskosten komen eventueel nog de uitvoeringskosten. Deze kosten zijn niet in de begroting opgenomen.

Basis voor verdere discussie
Het rapport biedt een goede basis voor verdere discussie over de verkeersafwikkeling over het Noorder- en Zuidereinde. Het brengt de actuele situatie in beeld. Dit verheldert de discussie en biedt de mogelijkheid goede afwegingen te maken. Ook kan het worden ingebracht in het raadsinitiatief over deze problematiek. Op 25 september jl. hebben de fracties van CDA, VVD, GroenLinks en Dorpsbelangen Wijdemeren het initiatief genomen tot inventarisatie en discussie over de aanpak van de verkeersoverlast en verbetering van de bereikbaarheid en het leefmilieu.
De onderzoeksrapportage wordt behandeld in de Commissie Ruimte & Economie op 7 januari 2009.

(11-12-2008)