De ondertekening van de intentieverklaring samenwerking KNMI en Defensie
Toespraak | 10-12-2008 | Den Haag | De staatssecretaris-Tineke
Huizinga
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Collega De Vries, geachte aanwezigen,
Fijn om u op het ministerie van Verkeer en Waterstaat te kunnen
ontvangen. En nog wel bij zo'n positief stemmende gelegenheid!
We tekenen vandaag voor nog meer samenwerking binnen de Rijksdienst,
nog meer professionaliteit en nog meer dienstverlening. We hebben een
lange geschiedenis met elkaar en we hebben een grote toekomst voor
ons.
Als je in deze tijd van het jaar de gesprekken op straat of in de
trein beluistert, dan lijkt het er alsof er niets belangrijker is dan
het weer. Zou het sneeuwen met de kerst? Kan er geskied worden? En zou
er deze winter éindelijk weer eens een Elfstedentocht komen? Dat zijn
van die onderwerpen waar iedereen wel iets mee heeft. Het weer raakt
ons allemaal.
De meteorologen van het KNMI trekken daar allesbehalve de neus voor
op. De zogenoemde gewone weersvoorspelling voor het leven van alledag
is veel meer dan een aardigheidje. Het in ons land altijd wisselende
weer is een risicofactor, bijvoorbeeld in het verkeer. Een goed
weerbericht waarmee mensen in staat zijn het weer een stap voor te
blijven, kan in het uiterste geval het verschil uitmaken tussen leven
en dood.
En Jack, dat geldt natuurlijk helemaal voor de professionals van
Defensie. De druk en daarmee de behoefte aan zo exact mogelijke
gegevens is bij operaties van Defensie nog veel groter. Het is van
levensbelang om de risico's zo precies mogelijk in te schatten en
daarop te anticiperen.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat de samenwerking tussen Defensie
en het KNMI ver teruggaat in de tijd. Ik noem als voorbeeld de eerste
wetenschappelijke ballonvaart in 1909, met aan boord commandant
kapitein der Genie Post van der Steur en waarnemer-weerkundige Nell.
Nu kijkt niemand meer op van een ballonvaart; we denken dan eerder aan
een mogelijk vakantieuitstapje met de kinderen dan aan de wetenschap.
Maar die ballonvaart aan het begin van de vorige eeuw moet wat zijn
geweest! Een grootse expeditie die zich in deze tijd laat vergelijken
met een vlucht naar Mars.
Ook de eerste trans-Atlantische vlucht met de Snip naar Paramaribo in
1934 moet spanning en sensatie teweeg hebben gebracht. Opnieuw een
prachtig voorbeeld van samenwerking, want er voer een onderzeeër mee
die dienst deed als radiobaken.
Bij de mobilisatie in 1939 werkten Defensie en het KNMI weer nauw
samen. In die vroege jaren, waarin satellieten alleen nog maar
voorkwamen in sciencefictionboekjes, maakte het KNMI veel gebruik van
de techniek en kennis van Defensie op het gebied van de luchtvaart.
Na de Tweede Wereldoorlog verdiepte de samenwerking zich tot
uitwisseling van data en gezamenlijke opleidingen. Villa Orta, waar op
een steenworpafstand van het KNMI in De Bilt opleidingen werden
gegeven, was een begrip. Er zijn nog altijd heel wat mensen van het
KNMI die ooit bij de Koninklijke Luchtmacht zijn begonnen. Velen
hebben nog wel ergens militaire diploma's in de kast liggen.
Sinds Villa Orta hebben de meteorologie én defensie zich sterk
ontwikkeld. De deskundigheid is met sprongen toegenomen.
Tegelijkertijd vragen de militaire operaties van vandaag om andere,
verdergaande, meer gedetailleerde informatie. Staatssecretaris De
Vries gaat daar straks nog meer over zeggen. Jack, ik laat de details
aan jou.
Niet alleen in wetenschappelijk en politiek opzicht zijn het KNMI en
Defensie sterk veranderd sinds de eerste ballonvaart in 1909. Ook
organisatorisch is er heel veel gebeurd. Efficiency is steeds
belangrijker geworden. En daarmee het besef dat je beter de krachten
kunt bundelen en samen sterk kunt zijn.
Dat is ook in lijn met de Vernieuwing Rijksdienst van dit kabinet. Het
doel is een Rijksdienst die beter beleid maakt en dat beter uitvoert,
efficiënt werkt, de verkokering bestrijdt en met een compacte
organisatie hoge kwaliteit levert. Dus: geen dingen twee keer doen,
maar samen zo goed mogelijk.
Dames en heren,
Onze organisaties hebben daar sinds de eerste beschikking voor
samenwerking uit 1953 stappen voor gezet. Vandaag vernieuwen we onze
interdepartementale samenwerking door onze twee prachtige
meteorologische instituten nog intensiever te laten profiteren van
elkaars kennis en kunde. In vertrouwen, openheid en respect voor
elkaars identiteit.
Dan geef ik nu graag het woord aan collega De Vries.
Verwante onderwerpen
* Weer en Klimaat
* Staatssecretaris
Ministerie van Verkeer en Waterstaat