PB08-083
11 december 2008
Omzetgroei detailhandel In oktober 2008
· Gunstige samenstelling koopdagen in oktober · Omzetgroei supermarkten houdt aan
In oktober 2008 heeft de detailhandel 5,0 procent meer omgezet dan in
dezelfde maand van het voorgaande jaar. De prijzen stegen met 2,6 procent,
het volume groeide met 2,4 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
De samenstelling van de koopdagen heeft de omzetontwikkeling in oktober
positief beïnvloed. Oktober 2008 had een donderdag en vrijdag meer en een
maandag en dinsdag minder dan oktober 2007. Na een globale correctie voor
dit effect was de omzetgroei ongeveer 2 procent en kromp het volume met
ongeveer 0,5 procent. Nederland deed het daarmee beter dan het totale
eurogebied. In het eurogebied was er een krimp van het
koopdaggecorrigeerde volume in oktober zichtbaar van ruim 2 procent.
Binnen de detailhandel behaalden de supermarkten een forse omzetgroei. De
omzet was in oktober 12,5 procent hoger dan een jaar eerder. Over de eerste
tien maanden van dit jaar hadden deze winkels gemiddeld 8 procent meer
omzet. De supermarkten deden het daarmee duidelijk beter dan de
speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen.
Omzetontwikkeling in de detailhandel 1)2)
%mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder
---
14
12
10
8
6
ln.... 4
2
0
-2
sbc.... -4
-6
j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o
2006 2007 2008
Waarde Prijs
w 1) De gegevens van de laatste twee publicatiekwartalen hebben een voorlopig karakter.
w 2) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
Bron: CBS
w
CBS Persbericht PB08-083 pagina 1 van 3
Technische toelichting
De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in
voedings- en genotmiddelen (met in 2007 een omzetaandeel van 36 procent),
non-foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent).
Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl.
verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in
2007.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van
consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn
echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom
geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare
artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald
door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht.
Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten.
Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening
worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft oktober 2008 een
maandag en een dinsdag minder en een donderdag en een vrijdag meer dan
oktober 2007. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders
vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode
een jaar eerder.
Achtergrondinformatie over de correctie.
Ten opzichte van het persbericht van 13 november 2008 (PB08-075) zijn de
cijfers over september en het derde kwartaal 2008 bijgesteld. De cijfers zijn
bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.
CBS Persbericht PB08-083 pagina 2 van 3
Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2008* 2007
okt. sept. jan. t/m 3e kwar- jaar
okt. taal
%-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder
Detailhandel, totaal 1)
Omzet 5,0 1,7# 3,0 2,7# 4,1
Prijs 2,6 2,6 2,3 2,4 1,3
Volume 2,4 -0,9# 0,7 0,3# 2,7
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 10,6 4,3 6,6 6,4# 4,2
Prijs 5,1 5,3 4,5 5,3 1,3
Volume 5,2 -1,0 2,0 1,0# 2,8
Supermarkten
Omzet 12,5 5,8# 8,2 8,0# 5,0
Prijs 5,3 5,6 4,8 5,6 1,4
Volume 6,9 0,2# 3,3 2,3# 3,5
Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -0,1 -3,3# -2,0 -2,7# 0,3
Non-foodwinkels
Omzet 2,5 -0,2# 1,0 0,7# 4,1
Prijs 0,9 0,8 0,8 0,5 1,3
Volume 1,6 -1,0# 0,2 0,2# 2,7
Omzet in:
Drogisterijen 4,7 1,7# 1,5 2,4# 0,5
Bovenkledingwinkels 1,7 -2,6 0,2 -0,2# 6,9
Textielsupermarkten 0,6 2,8 0,3 2,7 0,3
Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 0,1 -2,2# 0,8 0,1# 3,1
Winkels in consumenten-
elektronica 4) -0,3 -3,4# -0,6 -1,7 4,9
Doe-het-zelfwinkels 5) 2,2 4,2# 1,5 1,9 1,7
Bouwmarkten 2,7 3,9# 2,3 2,9 2,2
Winkels in huishoudelijke artikelen 3,0 5,0# 5,5 5,9# .
1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter.
3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking.
4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers.
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout.
#) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
.) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.
*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB08-083 pagina 3 van 3
---- --