Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB08-083
11 december 2008

Omzetgroei detailhandel In oktober 2008

· Gunstige samenstelling koopdagen in oktober · Omzetgroei supermarkten houdt aan

In oktober 2008 heeft de detailhandel 5,0 procent meer omgezet dan in dezelfde maand van het voorgaande jaar. De prijzen stegen met 2,6 procent, het volume groeide met 2,4 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De samenstelling van de koopdagen heeft de omzetontwikkeling in oktober positief beïnvloed. Oktober 2008 had een donderdag en vrijdag meer en een maandag en dinsdag minder dan oktober 2007. Na een globale correctie voor dit effect was de omzetgroei ongeveer 2 procent en kromp het volume met ongeveer 0,5 procent. Nederland deed het daarmee beter dan het totale eurogebied. In het eurogebied was er een krimp van het koopdaggecorrigeerde volume in oktober zichtbaar van ruim 2 procent. Binnen de detailhandel behaalden de supermarkten een forse omzetgroei. De omzet was in oktober 12,5 procent hoger dan een jaar eerder. Over de eerste tien maanden van dit jaar hadden deze winkels gemiddeld 8 procent meer omzet. De supermarkten deden het daarmee duidelijk beter dan de speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen. Omzetontwikkeling in de detailhandel 1)2) %mutatie t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder
---
14
12
10
8
6
ln.... 4
2
0

-2
sbc.... -4

-6
j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o n d j f m a m j j a s o 2006 2007 2008 Waarde Prijs w 1) De gegevens van de laatste twee publicatiekwartalen hebben een voorlopig karakter. w 2) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven. Bron: CBS
w
CBS Persbericht PB08-083 pagina 1 van 3

Technische toelichting

De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in voedings- en genotmiddelen (met in 2007 een omzetaandeel van 36 procent), non-foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (incl. verkopers via internet) en de ambulante handel een bijna gelijk aandeel in 2007.
Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft oktober 2008 een maandag en een dinsdag minder en een donderdag en een vrijdag meer dan oktober 2007. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Achtergrondinformatie over de correctie.
Ten opzichte van het persbericht van 13 november 2008 (PB08-075) zijn de cijfers over september en het derde kwartaal 2008 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB08-083 pagina 2 van 3

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2008* 2007 okt. sept. jan. t/m 3e kwar- jaar okt. taal %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 5,0 1,7# 3,0 2,7# 4,1 Prijs 2,6 2,6 2,3 2,4 1,3 Volume 2,4 -0,9# 0,7 0,3# 2,7 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 10,6 4,3 6,6 6,4# 4,2 Prijs 5,1 5,3 4,5 5,3 1,3 Volume 5,2 -1,0 2,0 1,0# 2,8 Supermarkten
Omzet 12,5 5,8# 8,2 8,0# 5,0 Prijs 5,3 5,6 4,8 5,6 1,4 Volume 6,9 0,2# 3,3 2,3# 3,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet -0,1 -3,3# -2,0 -2,7# 0,3 Non-foodwinkels
Omzet 2,5 -0,2# 1,0 0,7# 4,1 Prijs 0,9 0,8 0,8 0,5 1,3 Volume 1,6 -1,0# 0,2 0,2# 2,7 Omzet in:
Drogisterijen 4,7 1,7# 1,5 2,4# 0,5 Bovenkledingwinkels 1,7 -2,6 0,2 -0,2# 6,9 Textielsupermarkten 0,6 2,8 0,3 2,7 0,3 Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 0,1 -2,2# 0,8 0,1# 3,1 Winkels in consumenten-
elektronica 4) -0,3 -3,4# -0,6 -1,7 4,9 Doe-het-zelfwinkels 5) 2,2 4,2# 1,5 1,9 1,7 Bouwmarkten 2,7 3,9# 2,3 2,9 2,2 Winkels in huishoudelijke artikelen 3,0 5,0# 5,5 5,9# . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers. 5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting. .) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB08-083 pagina 3 van 3


---- --