Ingezonden persbericht


STEDENBAAN

Stedenbaanpartners maken nadere afspraken over stationsomgevingen

woensdag 10 december 2008

Vandaag hebben de bestuurders van NS, ProRail en de 8 Zuidvleugelpartners (Provincie Zuid- Holland, Stadsgewest Haaglanden, Stadsregio Rotterdam, Gemeenten Den Haag en Rotterdam, Regio Holland-Rijnland, regio Drechtsteden en Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Midden- Holland) op een feestelijke bijeenkomst in Madurodam hun handtekening gezet onder de volgende drie overeenkomsten:

· Ketenmobiliteit - Informatievoorziening, over reisinformatie op stations;
· Sociale Veiligheid, met daarin afspraken over verantwoordelijkheden omtrent het stationsbeheer en het zorgen voor sociaal veilige stations

· Kwaliteit Stations, Stationsomgevingen en Overstappunten, over bereikbare stationsomgevingen en goede bewegwijzering voor de reiziger.

Anne Koning (wethouder Ruimtelijke Ordening en Verkeer en Vervoer van de gemeente Delft) vindt de nieuwe overeenkomsten een belangrijke stap vooruit: "Onlangs hebben Delft, de provincie en het Stadsgewest Haaglanden een uitvoeringsovereenkomst ondertekend voor een betere stationsomgeving. De investeringen leiden tot hogere sociale veiligheid rond het Stedenbaanstation Delft-Zuid, waardoor dit station nog meer bijdraagt aan het Technologisch Innovatief Complex dat zich gaat ontwikkelen tussen het spoor en de A13. Ik ga daarom graag aan de slag met de uitvoering van de nieuwe overeenkomst en ik meld Delft Zuid bij deze aan als pilotlocatie voor een kwalitatief hoogwaardige stationsomgeving!"

Herman van Tongeren (regiodirecteur Nederlandse Spoorwegen): "Door samenwerking in de regio lukt het ons op het gebied van ketenvoorzieningen, reisinformatie, sociale veiligheid en de uitstraling en kwaliteit van stationsomgevingen meer voor elkaar te krijgen dan als ieder voor zich zou opereren. Het is onze verwachting dat deze afspraken op korte termijn zullen leiden tot zichtbare resultaten"

Eric Gürke (regiodirecteur Randstad Zuid ProRail) ziet nu al het bewijs dat het Stedenbaanconcept werkt: "De komst van stationshaltes Bleizo en Sassenheim is rechtstreeks te danken aan de inspanningen van Stedenbaan. Het optimaal verbinden van Ruimtelijke Ordening en Vervoer leidt snel tot multifunctionele en klantvriendelijke stationsconcepten midden in stedelijk gebied. Daar zijn wij graag partner in"

Jeannette Baljeu, (portefeuillehouder verkeer en vervoer stadsregio Rotterdam en wethouder verkeer en vervoer gemeente Rotterdam): "De reiziger wil tijdens de hele reis beschikken over goede reisinformatie, over de grenzen van de overheden en vervoerders heen". Als we de reiziger een samenhangend openbaar vervoernet in de Zuidvleugel willen aanbieden, moet ook de reisinformatie op elkaar worden afgestemd. Met deze nieuwe afspraken kunnen we het de reiziger een stuk gemakkelijker maken!"

Om tot 2020 een tekort aan fietsenstallingen te voorkomen worden er nu plannen ontwikkeld. Binnenkort worden de nieuwe afspraken door de besturen van de Zuidvleugel, NS en ProRail vastgesteld. Verder worden er naar verwachting in het voorjaar van 2009 concrete afspraken gemaakt over nieuwe P+R-voorzieningen bij stations.

STEDENBAAN

De Zuidvleugeloverheden, NS en ProRail (samengebracht onder het gezamenlijke programma Stedenbaan) willen het gebruik van het openbaar vervoer in de Zuidvleugel stimuleren en de beschikbare ruimte in het stedelijke gebied beter benutten. Dit willen ze realiseren door het aanbieden van hoogwaardig openbaar vervoer, goed voor- en natransport en het bouwen van meer woningen, kantoren en voorzieningen rondom stations. Met het tekenen van deze nieuwe overeenkomsten is hiervoor een volgende stap gezet.

STEDENBAAN
Het programma Stedenbaan is een integrale aanpak van de bouw van woningen, kantoren en voorzieningen rond de stations, ruimtelijke inrichting, kwalitatief hoogwaardig en frequent OV, voor- en natransport van en naar het OV en kwaliteit en veiligheid van de stations. Stedenbaan strekt zich uit langs de corridors Leiden- Dordrecht, Den Haag-Gouda en Rotterdam-Gouda. Het programma valt onder het Bestuurlijk Platform Zuidvleugel dat gevormd wordt door de provincie Zuid-Holland, de regio's Haaglanden, Rotterdam, Midden-Holland, Holland-Rijnland, Drechtsteden en de gemeenten Den Haag

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht