Multiscope

PERSBERICHT

Top 20 sites van 2008

's-Hertogenbosch - 11 december 2008. Voor het negende achtereenvolgende jaar heeft online onderzoeksbureau Multiscope haar ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. Google is nog steeds de nummer 1, Youtube en Buienradar zijn de snelste stijgers. De lijst is samengesteld op basis van Visiscan, het online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites.

De Toppers
Google.nl is nog steeds de onbetwiste nummer 1 van de ranglijst. De website bereikt inmiddels 92% van alle Nederlandse internetgebruikers. Live.com van Microsoft groeit, mede door een concentratie van meerdere diensten op dit domein, naar een tweede positie. Hyves.nl, dat stijgt van 8 naar 3 en vorig jaar ook al snel groeide, completeert de top 3. De Nederlandse versie van Youtube is de snelste groeier dit jaar, gevolgd door Buienradar.nl, dat bovendien de hoogste nieuwe binnenkomer is. De overige nieuwkomers (Vistaprint.nl, Rabobank.nl, Telegraaf.nl en Anwb.nl) vielen vorig jaar nog nipt buiten de top 20, maar zijn al langere tijd vaste waarden in het Nederlandse internet landschap.

Ziet u geen afbeelding. Klik dan http://www.multiscope.nl/organisatie/nieuws/berichten/top-20-sites-van-2008.html .

De verliezers
Startpagina.nl verliest dit jaar duidelijk terrein. Sinds 2005 bezette de website de nummer 2 positie in de ranglijst, dit jaar daalt Startpagina.nl naar een negende positie. Rtl.nl (22), Kpn.com (23), Zylomgames.com (25), Planet.nl (merk opgeheven), Msn.nl (nu onder Msn.com) en Hotmail.com (nu onder Live.com) verliezen hun positie in de top 20. Verder dalen Marktplaats.nl, Msn.com, Postbank.nl, Nu.nl en Web-log.nl licht. Methodiek en verantwoording
De dit jaar gepresenteerde ranglijst is wederom gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor 'grouped sites1'. De methodiek is daarmee exact gelijk aan die van voorgaande jaren. Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de 'top 20 sites van 2008' te bepalen.

Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2007 t/m november 2008 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen.

Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt, bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers.

Over Multiscope Visiscan
Multiscope Visiscan is een online benchmark onderzoek voor Nederlandse websites. Het onderzoek brengt de naamsbekendheid, bereik en waardering van de top 1000 websites van Nederland in kaart. Klanten kunnen met de gehanteerde methodiek websites vergelijken volgens een onafhankelijke standaard. Multiscope Visiscan meet het bereik via een landelijk representatief panel en registreert van deze groep doorlopend het surfgedrag. Multiscope Visiscan meet eveneens naamsbekendheid en waardering op kwartaalbasis onder minimaal 10.000 respondenten uit haar online panel.

1 In deze ranglijst worden verschillende url's samengevoegd welke duidelijk bij elkaar horen. Voorbeelden van een grouping zijn:
* verschillende subdomeinen van éénzelfde hoofddomein (vb: info.multiscope.nl en onderzoek.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
* dezelfde sites met of zonder www. ervoor (vb: www.multiscope.nl, multiscope.nl en www1.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
* sites met exact dezelfde content maar met een ander hoofddomein (vb: www.visiscan.nl en www.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
* of sites met exact gelijke 'branding' maar met een andere extensie/domeinnaam (vb: onderzoek.multiscope.net en software.multiscope.nl wordt multiscope.nl)
Van het opnieuw gedefinieerde hoofddomein wordt een ongedupliceerd bereik berekend.