Blauw Research


---

Werknemers in Nederland zelfverzekerder dan ooit Incompany 200: investeringen in human resources flexibiliseren bedrijven én werknemers

Rotterdam , 11 december 2008
Het personeel van grote bedrijven en organisaties in Nederland heeft ondanks de recessie een rotsvast vertrouwen in de eigen toekomst. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 200-onderzoek naar de medewerkertevredenheid onder 6.547 werknemers. Het rapportcijfer dat zij dit jaar uitdelen voor hun baanzekerheid (6,80) staat op recordhoogte en ligt ver boven het niveau van 2005 (6,21). Daarnaast piekt de tevredenheid van werknemers over hun baan en werkgever. De resultaten verschijnen vandaag in het zakenblad Incompany.

Forse investeringen in de opleidingen en ontwikkelmogelijkheden lijken de oorzaak van dit sterk gegroeide zelfvertrouwen onder werknemers. Vooral hun rapportcijfers voor persoonlijke ontwikkeling (+0,62), loopbaanbegeleiding (+0,61) en doorgroeimogelijkheden (+0,59) stegen explosief in de afgelopen vier jaar. Omdat bedrijven massaal investeren in hun human resources beschikken ze anno 2008 over een zelfverzekerd en flexibel arbeidspotentieel. Dit heeft hun weerbaarheid en mobiliteit vergroot; werknemers beseffen dat ze met betere vaardigheden ook buiten het bedrijf een goede kans maken op een baan, zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany.

Nummer 1
Werknemers van ASML delen dit jaar een magistrale 7,89 uit aan hun werkgever; een nieuw record dat het bedrijf de eerste plaats oplevert in de top 100. Ondanks het feit dat ASML als speler in de halfgeleiderindustrie traditioneel als eerste wordt geraakt door een recessie, delen de werknemers een hoge 7,40 uit voor hun baanzekerheid. Het verband met de zeer goede opleidingsmogelijkheden (7,73) en persoonlijke ontwikkeling (8,00) is sterk. Een dergelijk, uit investeringen in hr voortkomend, zelfvertrouwen is ook alom zichtbaar in de zakelijke dienstverlening, industrie, ICT en energiesector.

Star
Binnen twee sectoren treedt dit effect niet op. De meeste bedrijven binnen de media en logistiek en transport investeerden in de afgelopen jaren nauwelijks in de vaardigheden van hun werknemers en betalen daarvoor nu de prijs. Werknemers in de media (6,01) delen de laagste cijfers uit voor de baanzekerheid en klagen massaal over hun opleidingsmogelijkheden (6,10) en loopbaanbegeleiding (5,74). Werknemers van PCM Uitgevers (5,17), TNT (4,89), Wegener (4,86) en Connexxion (4,65) vrezen van de 114 gemeten organisaties het meest voor hun baan en delen de allerlaagste cijfers uit voor hun opleidingsmogelijkheden. Deze organisaties ogen erg star en staan onderaan in de rankings.

Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 75.000 exemplaren. In iedere uitgave staat een uitgebreid marktonderzoek centraal, waarvoor onderzoeksbureau Blauw Research tekent. Jaarlijks verschijnt Incompany 500 over aantrekkingskracht en reputatie (mei), Incompany 100 over klanttevredenheid (sept) en Incompany 200 over werknemerstevredenheid (dec).