Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

MBO-leerlingen zelfsturender met ontwikkelingsportfolio en advies

24 november 2008

MBO-leerlingen die een ontwikkelingsportfolio en gericht advies van hun mentor krijgen, zijn beter in staat om een eigen aanpak en verbeterpunten voor hun leertraject te formuleren. Dit blijkt uit onderzoek van Wendy Kicken. Zij zag dat leerlingen van een vraaggestuurde kappersopleiding door gebruik van het ontwikkelingsportfolio en het gerichte advies zelfsturingsvaardigheden opdoen die ze bij binnenkomst op het MBO vaak nog niet hadden. Kicken promoveert op 12 december aan de Open Universiteit Nederland.

Om tegemoet te komen aan individuele verschillen tussen leerlingen, wordt het middelbaar beroepsonderwijs (MBO) steeds vaker vormgegeven volgens de principes van vraaggestuurd onderwijs. Leerlingen krijgen dan de vrijheid zelf hun leertraject uit te zetten en te bepalen welke leertaken ze willen uitvoeren om hun persoonlijke leerdoelen te behalen. Startende MBO-leerlingen zijn dit echter vaak niet gewend. Wendy Kicken onderzocht hoe leerlingen van een vraaggestuurde kappersopleiding ondersteund kunnen worden in hun zelfsturingsvaardigheden door middel van een ontwikkelingsportfolio en een op het portfolio gebaseerd advies.

Voor de onderzoeken werd een Systematisch Taak Evaluatie en Planning Portfolio (STEPP) ontwikkeld. In dit digitaal web-based ontwikkelingsportfolio verzamelden leerlingen (zelf)beoordelingen van uitgevoerde leertaken, formuleerden ze leerdoelen en maakten zij een selectie van taken om aan hun leerdoelen te werken. Tijdens mentorgesprekken ontvingen zij advies gericht op het verbeteren van hun vermogen om hun eigen prestatie te beoordelen, leerdoelen te formuleren en taken te selecteren.

Leerproces

Leerlingen die het ontwikkelingsportfolio vaak gebruikten, gaven aan dat het werken met het portfolio hen heeft geholpen bij het sturen van hun eigen leerproces. Ook de mentor vond dat studenten die het portfolio frequent gebruikten, beter in staat waren om hun prestaties te beoordelen, zich meer bewust waren van hun verbeterpunten en geschiktere taken selecteerden dan leerlingen die het portfolio minder vaak gebruikten.

Een ontwikkelingsportfolio in combinatie met advies blijkt een veelbelovende aanpak te zijn om leerlingen te stimuleren tot het uitvoeren van betekenisgerichte leeractiviteiten die hen helpen om hun zelfsturingsvaardigheden te ontwikkelen. Met name de vaardigheden om verbeterpunten te formuleren en plannen van aanpak te formuleren worden positief beïnvloed wanneer leerlingen advies ontvangen.

Wendy Kicken, 'Portfolio use in vocational education, helping students to direct their learning'. Het onderzoek is gefinancierd door de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (PROO) van NWO.

..............................

Meer informatie bij:

* drs. Wendy Kicken (Open Universiteit Nederland)
* wendy.kicken@ou.nl

* promotie: 12 december

* promotoren: Prof. dr. J.J.G. van Merriënboer