Universiteit Twente

Leerproces minstens zo belangrijk als techniek bij waterbeheer

Bij grote projecten zoals de aanleg van de Tweede Maasvlakte is het belangrijk dat alle stakeholders in een vroeg stadium beginnen hun kennis te delen. Zo leren ze van elkaar en bouwen ze vertrouwen op. Problemen komen zo eerder boven tafel en dit komt de besluitvorming ten goede. Dat concludeert Saskia Hommes van de Universiteit Twente in haar onderzoek. Zij promoveert op 12 december aan de faculteit Construerende Technische Wetenschappen.

De aanleg van een Tweede Maasvlakte bij de haven van Rotterdam of het terugbrengen van de door de Deltawerken verdwenen overgangen tussen zoet en zout water, twee door Hommes onderzochte praktijkcasussen, zijn voorbeelden van complexe waterbeheervraagstukken. Voordat de overheid besluit tot een ingreep in de omgeving, moet zij een afweging maken tussen verschillende belangen, zoals maatschappelijke aspecten, economische kosten en baten en de fysische en ecologische effecten. In zulke waterbeheervraagstukken spelen daarom meerdere partijen, zoals overheid, adviesbureaus en belangengroeperingen, een rol.

Leerproces

Dat het daarbij altijd om een leerproces gaat, wordt volgens Hommes nog onvoldoende onderkend. Door vroeg te beginnen met het uitwisselen van kennis, dragen alle stakeholders bij aan het vullen van de kennisbasis over het project, met onderzoeksrapporten, modellen, data en praktijkervaringen. Zo vergroten ze niet alleen hun kennis - cognitief leren - maar bouwen ze ook vertrouwen op: strategisch leren. Het leerproces brengt de partijen nader tot elkaar: een gemeenschappelijke probleemformulering komt eerder tot stand en voor de uiteindelijke besluitvorming wordt sneller draagvlak gevonden. De besluitvorming rondom de Tweede Maasvlakte kenmerkte zich volgens Hommes door de ontwikkeling van veel technische kennis, om de effecten op de Waddenzee te kunnen voorspellen. Het was volgens haar beter geweest als er meer aandacht was voor verschillende probleeminterpretaties, door belanghebbenden te betrekken. Dan zou aan het licht zijn gekomen dat de bezwaarmakers, de vissersbond, zich meer zorgen maakten om verlies van hun inkomen door de aanleg van Maasvlakte en het bijbehorende bodembeschermingsgebied. En niet zo zeer om de effecten op de Waddenzee. De technische kennis, die ontwikkeld is tijdens het proces, is dus overbodig om het probleem van de vissersbond op te lossen.

Schematische weergave van cognitief en strategisch leren

Schematische weergave van cognitief en strategisch leren.

Aanpak besluitvormingsproces

Er bestaan veel verschillende aanpakken voor besluitvormingsprocessen, waarin Hommes twee extremen onderscheidt: analytische besluitvorming en participatieve besluitvorming. Analytische besluitvorming is niet interactief; één (advies)partij creëert hierbij de kennis. Dit resulteert in ontevreden partijen en veel kennis waar niets mee gebeurt. Participatieve besluitvorming is wel interactief; verschillende partijen dragen kennis bij en wisselen dit onderling uit, waarbij partijen vertrouwen in elkaar opbouwen. Deze manier van besluitvorming sluit daarom het beste aan bij de conclusies van Hommes.

De resultaten van het onderzoek zijn niet alleen van toepassing op complexe waterbeheervraagstukken. Je kunt ze toepassen in andere ruimtelijke beheervraagstukken, bijvoorbeeld bij infrastructuur.