Provincie Utrecht

Bereikbaarheid WERV in breder perspectief

12-12-2008 -

Extra rijstrook op Rijnbrug biedt nog geen structurele oplossing

Een extra rijstrook op de Rijnbrug tijdens de spits levert tijdelijk meer doorstroom op van het verkeer. Maar vanaf 2020 zijn er op dit bekende knelpunt opnieuw files. Reden voor de WERV-gemeenten, de gemeente Neder-Betuwe en de provincies Utrecht en Gelderland om op zoek te gaan naar structurele oplossingen voor de lange termijn.

Dat besluit is genomen in een bestuurlijk overleg tussen de provincies, de WERV-gemeenten en de gemeente Neder-Betuwe op 4 december jl. De bereikbaarheid van het WERV-gebied wordt daarmee in een breder perspectief geplaatst. Afgesproken is dat besluitvorming over een zogenaamde `tidal- flow' op de Rijnbrug terug zal komen op de agenda van het bestuurlijk overleg medio 2009, wanneer tevens zicht is op lange termijn oplossingen voor verbetering van de bereikbaarheid van het gebied in de periode na 2020. Op deze manier kan beter beoordeeld worden of investeringen in capaciteitsverruimende maatregelen, dus de "tidal-flow', op de Rijnbrug de moeite lonen.

Medio 2006 is een studie gestart naar maatregelen om de bereikbaarheid van het WERV-gebied te verbeteren, zowel op de Rijnbrug als de knoop N233/N225. Een van de belangrijkste uitkomsten was een verkenning naar een tidal flow op de Rijnbrug bij Rhenen. Door de brug te verbouwen, ontstaat extra ruimte voor een derde rijstrook en dus extra capaciteit. Deze strook kan dan in de ochtendspits, als tweede rijstrook, worden ingezet voor verkeer naar het noorden en tijdens de avondspits voor het verkeer naar het zuiden. Gebleken is dat een dergelijke aanpak extra maatregelen met zich meebrengt. De kruispunten Geertesteeg en Achterbergsestraatweg in Rhenen moeten worden aangepast op de aanwas van het verkeer. Datzelfde geldt voor de aansluiting tussen de oostelijke en westelijke randweg Veenendaal. De totale kosten bedragen circa 22 miljoen euro.

Duurzame aanpak gewenst
De `tidal-flow' werkt, maar niet op de lange termijn. Gezien de plannen die momenteel in voorbereiding zijn voor woningbouw en aanleg van bedrijvenlocaties zullen er vanaf 2020 opnieuw fileproblemen onstaan op en nabij de Rijnbrug, die de enige vaste oeververbinding is voor het WERV-gebied. In de kern van de gemeente Rhenen zal het bovendien nodig zijn om extra maatregelen te treffen tegen overlast van (vracht)verkeer. Reden voor de betrokken overheden om samen te werken aan een nieuw, lange termijnperspectief.

Om zicht te krijgen op een duurzame verbetering van de bereikbaarheid van het gebied zal de provincie Gelderland daarom het voortouw nemen met een doorkijk op de lange termijn. Wat is ervoor nodig om het WERV-gebied in de periode na 2020 afdoende te ontsluiten, rekening houdend met alle relevante ruimtelijk-economische plannen? Die vraag staat centraal in een afrondend onderzoek dat voor de zomer van 2009 gereed moet zijn. De betrokken partijen brengen in deze quick-scan in kaart welke maatregelen, gegeven de ruimtelijke ontwikkelingen, op het gehele wegennet nodig zijn om het WERV-gebied op een toekomstvaste manier toegankelijk te houden.

Deelnemers aan dit gezamenlijk project zijn: provincie Utrecht, provincie Gelderland, gemeenten Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal (WERV) en Neder-Betuwe

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030 258 3196