Bereikbaarheid WERV in breder perspectief
12-12-2008 -
Extra rijstrook op Rijnbrug biedt nog geen structurele oplossing
Een extra rijstrook op de Rijnbrug tijdens de spits levert tijdelijk
meer doorstroom op van het verkeer. Maar vanaf 2020 zijn er op dit
bekende knelpunt opnieuw files. Reden voor de WERV-gemeenten, de
gemeente Neder-Betuwe en de provincies Utrecht en Gelderland om op
zoek te gaan naar structurele oplossingen voor de lange termijn.
Dat besluit is genomen in een bestuurlijk overleg tussen de
provincies, de WERV-gemeenten en de gemeente Neder-Betuwe op 4
december jl. De bereikbaarheid van het WERV-gebied wordt daarmee in
een breder perspectief geplaatst. Afgesproken is dat besluitvorming
over een zogenaamde `tidal- flow' op de Rijnbrug terug zal komen op de
agenda van het bestuurlijk overleg medio 2009, wanneer tevens zicht is
op lange termijn oplossingen voor verbetering van de bereikbaarheid
van het gebied in de periode na 2020. Op deze manier kan beter
beoordeeld worden of investeringen in capaciteitsverruimende
maatregelen, dus de "tidal-flow', op de Rijnbrug de moeite lonen.
Medio 2006 is een studie gestart naar maatregelen om de bereikbaarheid
van het WERV-gebied te verbeteren, zowel op de Rijnbrug als de knoop
N233/N225. Een van de belangrijkste uitkomsten was een verkenning naar
een tidal flow op de Rijnbrug bij Rhenen. Door de brug te verbouwen,
ontstaat extra ruimte voor een derde rijstrook en dus extra
capaciteit. Deze strook kan dan in de ochtendspits, als tweede
rijstrook, worden ingezet voor verkeer naar het noorden en tijdens de
avondspits voor het verkeer naar het zuiden. Gebleken is dat een
dergelijke aanpak extra maatregelen met zich meebrengt. De kruispunten
Geertesteeg en Achterbergsestraatweg in Rhenen moeten worden aangepast
op de aanwas van het verkeer. Datzelfde geldt voor de aansluiting
tussen de oostelijke en westelijke randweg Veenendaal. De totale
kosten bedragen circa 22 miljoen euro.
Duurzame aanpak gewenst
De `tidal-flow' werkt, maar niet op de lange termijn. Gezien de
plannen die momenteel in voorbereiding zijn voor woningbouw en aanleg
van bedrijvenlocaties zullen er vanaf 2020 opnieuw fileproblemen
onstaan op en nabij de Rijnbrug, die de enige vaste oeververbinding is
voor het WERV-gebied. In de kern van de gemeente Rhenen zal het
bovendien nodig zijn om extra maatregelen te treffen tegen overlast
van (vracht)verkeer. Reden voor de betrokken overheden om samen te
werken aan een nieuw, lange termijnperspectief.
Om zicht te krijgen op een duurzame verbetering van de bereikbaarheid
van het gebied zal de provincie Gelderland daarom het voortouw nemen
met een doorkijk op de lange termijn. Wat is ervoor nodig om het
WERV-gebied in de periode na 2020 afdoende te ontsluiten, rekening
houdend met alle relevante ruimtelijk-economische plannen? Die vraag
staat centraal in een afrondend onderzoek dat voor de zomer van 2009
gereed moet zijn. De betrokken partijen brengen in deze quick-scan in
kaart welke maatregelen, gegeven de ruimtelijke ontwikkelingen, op het
gehele wegennet nodig zijn om het WERV-gebied op een toekomstvaste
manier toegankelijk te houden.
Deelnemers aan dit gezamenlijk project zijn: provincie Utrecht,
provincie Gelderland, gemeenten Wageningen, Ede, Rhenen, Veenendaal
(WERV) en Neder-Betuwe
Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030 258 3196
Provincie Utrecht