Beantwoording vragen over de regionale handelsverdragen tussen de EU en de
Andesgemeenschap
12-12-2008 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken
Graag bieden wij u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke
vragen gesteld door de leden Irrgang en Vendrik over de regionale
handelsverdragen tussen de EU en de Andesgemeenschap. Deze vragen
werden ingezonden op 14 november 2008 met kenmerk 2080905280.
De minister voor Ontwikkelingssamenwerking, De staatssecretaris van
Economische Zaken
Drs. A.G. Koenders Drs. F. Heemskerk
Antwoorden van de minister voor Ontwikkelingssamenwerking, de heer
Koenders, en de staatssecretaris van Economische Zaken, de heer
Heemskerk, op vragen van de leden Irrgang (SP) en Vendrik (GroenLinks)
over de regionale handelsverdragen tussen de EU en de Andes.
Vraag 1
Kunt u aangeven of het klopt dat het onderhandelingsmandaat van de
Europese Commissie m.b.t. de regionale handelsverdragen tussen de EU
en de Andeslanden zal worden aangepast? 1) Zo ja, kunt u aangeven waar
deze wijzigingen betrekking op hebben?
Vraag 2
Is het waar dat bij een wijziging van het onderhandelingsmandaat van
de Europese Commissie lidstaten zich hier expliciet over moeten
uitspreken? Zo neen, waarom niet? Zo ja, kunt u aangeven of dit is
gebeurd dan wel zal gaan gebeuren en wat de Nederlandse positie hierin
is (geweest)?
Antwoord
In juli 2008 werd de vierde ronde van de onderhandelingen over een
associatieakkoord tussen de EU en de Andesgemeenschap (Bolivia,
Colombia, Ecuador en Peru) uitgesteld, omdat de Andesgemeenschap niet
tot een gezamenlijke positie kon komen op het handelshoofdstuk van het
associatieakkoord. Pogingen van de Andesgemeenschap gedurende de
afgelopen maanden om alsnog tot een gezamenlijke inzet te komen
mislukten. Deze impasse leidde ertoe dat Peru en Colombia in september
2008 in een brief aan de Commissie verzochten om over te gaan tot
bilaterale besprekingen over handelsakkoorden. De positie van Ecuador
terzake is vooralsnog onduidelijk.
De Commissie beraadt zich nu op de ontstane situatie. Er is nog geen
voorstel aan de Raad gedaan tot aanpassing van (delen van) het
onderhandelingsmandaat; evenmin is duidelijk of de Commissie een
dergelijk voorstel op korte termijn zal doen. Mocht zij daartoe
besluiten, dan zal dit door de Raad moeten worden goedgekeurd.
Nederland benadrukt dat het van belang is dat de Commissie zoekt naar
een oplossing, die recht kan doen aan de ambities van Peru en Colombia
enerzijds en Bolivia anderzijds. Daarbij is het wel van belang om de
bredere doelstellingen van het associatieakkoord (onder meer
versterking van regionale integratie en bevordering van duurzame
ontwikkeling, inclusief politieke clausules) niet uit het oog te
verliezen. Uitgangspunt is dat eventuele bilaterale of subregionale
(handels)akkoorden geen obstakel mogen vormen voor verdere regionale
integratie, en dat deze akkoorden open moeten blijven voor aansluiting
van andere Andeslanden op een later moment.
De minister voor Ontwikkelingssamenwerking zal in februari Colombia en
Bolivia bezoeken en dit zo nodig aan de orde stellen.
Vraag 3
Kunt u aangeven hoe de (mogelijke) bilaterale onderhandelingen met
Peru en Colombia de regionale integratie in de Andes en het
ontwikkelingskarakter van de handelsverdragen met de Andeslanden zal
bevorderen? Kunt u hierbij ingaan op de oproep van Morales om juist in
regionaal verband te onderhandelen teneinde een verdere verstoring van
de regionale ontwikkelingen een halt toe te roepen? 2)
Vraag 4
Kunt u aangeven wat de EU heeft gedaan met de alternatieven die door
President Morales zijn voorgesteld voor deze regionale
handelsverdragen? 3)
De inzet van de EU is steeds gericht geweest op het afsluiten van een
regionaal associatieakkoord met de Andesgemeenschap. De Commissie
heeft de door Bolivia aangedragen voorstellen bezien en gepoogd
Bolivia tegemoet te komen door deze in de vorm van
uitzonderingsposities in een regionaal akkoord op te nemen. Desondanks
is Bolivia niet bereid bevonden om de onderhandelingen voort te
zetten, noch over een bilaterale handelsovereenkomst, noch over een
regionaal associatieakkoord.
Wat betreft het ontwikkelingskarakter van het beoogde
associatieakkoord is tijdens de onderhandelingen voortdurend
aangegeven, ook richting Bolivia, dat rekening zou worden gehouden met
de verschillende ontwikkelingsniveaus binnen de Andesregio. Gezien het
beperkte economische belang van de Andesgemeenschap voor de EU, is de
waarde van het beoogde associatieakkoord voor de EU vooral gelegen in
de bevordering van de regionale integratie en politieke samenwerking.
Vraag 5
Wat betekent de intentie van de Europese Commissie om op bilateraal in
plaats van regionaal niveau te onderhandelen met de Andeslanden voor
de onderhandelingen over de regionale handelsverdragen met ASEAN, waar
eveneens sprake is van grote onderlinge verschillen in ontwikkeling?
De Commissie beraadt zich nu op de ontstane situatie en op de meest
geëigende manier om de onderhandelingen verder vorm te geven. De
problematiek binnen ASEAN is van een andere aard dan die binnen de
Andesgemeenschap, en heeft als bekend ook een politieke dimensie als
gevolg van de problematiek rond Birma/Myanmar (vide Kamerbrief 25 074
nummer 144 van 11 juni 2007). Een eventuele verandering van aanpak met
betrekking tot onderhandelingen met de Andesgemeenschap hoeft geen
consequenties te hebben voor de onderhandelingen met ASEAN.
1)
http://www.portafolio.com.co/internacional/vecinos/2008-11-12/ARTICULO
-WEB-NOTA_INTERIOR_PORTA-4659339.html
2) http://www.univision.com/contentroot/wirefeeds/world/7652183.html
3) http://www.bilaterals.org/article.php3?id_article=7058
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken