Voedingcentrum
Op weg naar een consumentvriendelijk etiket
Het etiket helpt om producten met elkaar te vergelijken en bewuster te
kiezen voor de meest gezonde variant. Daarom is het belangrijk dat de
informatie op het etiket leesbaar, begrijpelijk en eenduidig is.
Hiervoor moeten de huidige etiketteringregels worden aangescherpt. Wat
precies? Op het symposium âEtikettering als marketinginstrumentâ (12
december) geeft het Voedingscentrum hiervoor suggesties.
Op voorverpakte producten is een etiket verplicht. Toch wordt de
informatie op het etiket vaak niet of onvolledig gelezen. Een reden
kan zijn dat er vaak veel informatie op staat, waar je de helft niet
van begrijpt. De Europese Commissie (EC) heeft in januari een voorstel
gedaan om de etikettering begrijpelijker te maken. Het symposium haakt
hierop in. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder meer de
betekenis van het etiket voor de consument en de waarde van het etiket
als informatiedrager.
Etiket als informatiedrager
De EC wil de leesbaarheid vergroten en de vermelding van
voedingswaarde op het etiket verplicht gaan stellen. Het
Voedingscentrum is het daarmee eens, maar heeft bedenkingen over de
invulling hiervan. Zo wil de EC dat op het etiket een lettergrootte
van ten minste 3 mm wordt gebruikt. Verpakkingen van klein formaat
kunnen de informatie in dat geval nauwelijks kwijt. Bij een duidelijk
contrast tussen letters en achtergrond hoeft de letter niet perse 3 mm
te zijn. Voor een leesbare tekst is ook meer nodig dan kleur,
bijvoorbeeld het soort lettertype.
Verplicht op etiket
De etiketteringregels worden vastgesteld door de Europese Unie en
daarna opgenomen door de Nederlandse Warenwet. Volgens de huidige
regelgeving moet het volgende verplicht op het etiket staan:
* Naam van het product
* Naam en adres van de producent
* Inhoud (hoeveelheid)
* Opsomming van ingrediënten
* Houdbaarheidsdatum
* Productie- of partijcode
Verplichte vermelding voedingswaarde
Het Voedingscentrum pleit al jaren voor verplichte vermelding van de
voedingswaarde op het etiket. Op steeds meer verpakkingen staat al
informatie over het aantal calorieën, vet, koolhydraten en zout
(natrium). Het voorstel van de EC sluit aan bij onze wens tot een
verplichting. De vraag is vervolgens: welke informatie is voor de
consument bruikbaar en daarom vermeldenswaardig? De consument moet in
een oogopslag kunnen zien en begrijpen welke voedingswaarde het
product bevat, waarna hij een gezonde keuze kan maken. Vermelding van
de hoeveelheid calorieën, verzadigd vet en zout zijn daarom het
belangrijkste. Aangevuld met informatie over de dagelijkse behoeften
aan calorieën van mannen en vrouwen.
Consumentvriendelijk etiket
Een ander discussiepunt is de wijze waarop de informatie wordt
gecommuniceerd. Bijvoorbeeld met hulp van internet of beelden in
plaats van woorden. Deze zaken en meer zullen tijdens het symposium
aan de orde komen. Het Voedingscentrum heeft in ieder geval een zaak
hoog in het vaandel: het etiket moet de consument dienen en helpen bij
het maken van een gezonde keuze.
Zie ook
* Het etiket