Voedingcentrum


Op weg naar een consumentvriendelijk etiket

Het etiket helpt om producten met elkaar te vergelijken en bewuster te kiezen voor de meest gezonde variant. Daarom is het belangrijk dat de informatie op het etiket leesbaar, begrijpelijk en eenduidig is. Hiervoor moeten de huidige etiketteringregels worden aangescherpt. Wat precies? Op het symposium âEtikettering als marketinginstrumentâ (12 december) geeft het Voedingscentrum hiervoor suggesties.

Op voorverpakte producten is een etiket verplicht. Toch wordt de informatie op het etiket vaak niet of onvolledig gelezen. Een reden kan zijn dat er vaak veel informatie op staat, waar je de helft niet van begrijpt. De Europese Commissie (EC) heeft in januari een voorstel gedaan om de etikettering begrijpelijker te maken. Het symposium haakt hierop in. Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder meer de betekenis van het etiket voor de consument en de waarde van het etiket als informatiedrager.

Etiket als informatiedrager

De EC wil de leesbaarheid vergroten en de vermelding van voedingswaarde op het etiket verplicht gaan stellen. Het Voedingscentrum is het daarmee eens, maar heeft bedenkingen over de invulling hiervan. Zo wil de EC dat op het etiket een lettergrootte van ten minste 3 mm wordt gebruikt. Verpakkingen van klein formaat kunnen de informatie in dat geval nauwelijks kwijt. Bij een duidelijk contrast tussen letters en achtergrond hoeft de letter niet perse 3 mm te zijn. Voor een leesbare tekst is ook meer nodig dan kleur, bijvoorbeeld het soort lettertype.

Verplicht op etiket
De etiketteringregels worden vastgesteld door de Europese Unie en daarna opgenomen door de Nederlandse Warenwet. Volgens de huidige regelgeving moet het volgende verplicht op het etiket staan:
* Naam van het product

* Naam en adres van de producent

* Inhoud (hoeveelheid)

* Opsomming van ingrediënten

* Houdbaarheidsdatum

* Productie- of partijcode

Verplichte vermelding voedingswaarde

Het Voedingscentrum pleit al jaren voor verplichte vermelding van de voedingswaarde op het etiket. Op steeds meer verpakkingen staat al informatie over het aantal calorieën, vet, koolhydraten en zout (natrium). Het voorstel van de EC sluit aan bij onze wens tot een verplichting. De vraag is vervolgens: welke informatie is voor de consument bruikbaar en daarom vermeldenswaardig? De consument moet in een oogopslag kunnen zien en begrijpen welke voedingswaarde het product bevat, waarna hij een gezonde keuze kan maken. Vermelding van de hoeveelheid calorieën, verzadigd vet en zout zijn daarom het belangrijkste. Aangevuld met informatie over de dagelijkse behoeften aan calorieën van mannen en vrouwen.

Consumentvriendelijk etiket

Een ander discussiepunt is de wijze waarop de informatie wordt gecommuniceerd. Bijvoorbeeld met hulp van internet of beelden in plaats van woorden. Deze zaken en meer zullen tijdens het symposium aan de orde komen. Het Voedingscentrum heeft in ieder geval een zaak hoog in het vaandel: het etiket moet de consument dienen en helpen bij het maken van een gezonde keuze.

Zie ook

* Het etiket