B-Label voor Audi Q5 2.0 TFSI quattro
(12/12/2008)
Op 12 december start de levering van de Audi Q5. De uitvoering met de
2.0 TFSI-motor (155 kW/211 pk), heeft een B-Label. Dat dankt hij aan
de efficiency van de direct ingespoten turbobenzinemotor, maar ook aan
de constructie en de gestroomlijnde vorm van de carrosserie. Daarvoor
is de Audi Q5 onderscheiden met de Euro Car Body Award.
De efficiency van de Audi Q5 2.0 TFSI quattro met standaard
zesversnellingsbak komt in eerste instantie tot uiting in cijfers:
zijn vermogen bedraagt maar liefst 155 kW/211 pk en het koppel bereikt
een maximum van 350 Nm in het brede en veel gebruikte toerengebied van
1.500-4.200 tpm. Op de weg vertaalt zich dat in hoge prestaties: de
topsnelheid bedraagt 222 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt
slechts 7,6 seconden. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik van
de Audi Q5 2,0 TFSI quattro maar 8,3 l/100 km. Dit komt overeen met
een CO2-uitstoot van 192 g/km en daarmee is deze Audi Q5 goed voor een
B-Label. Overigens is de Audi Q5 over de gehele breedte van het
programma relatief zuinig: vijf van de zes op dit moment leverbare
modellen (alle met quattro vierwielaandrijving) hebben een gemiddelde
CO2-uitstoot die lager is dan 200 g/km. De Audi Q5 2.0 TDI quattro
laat bijvoorbeeld 175 g/km voor zich noteren (6,7 l/100 km).
Motor én carrosserie
De motor van de Audi Q5 2.0 TFSI quattro is dankzij de toepassing van
innovatieve technieken in staat om een hoog vermogen te koppelen aan
een gunstig brandstofverbruik. Deze krachtbron combineert bijvoorbeeld
directe brandstofinspuiting met de meest recente turbotechnologie.
Toch is een zuinige motor alleen niet genoeg. Bij het ontwerpen van de
Q5 stond een gunstige stroomlijn en beperking van het gewicht hoog op
de prioriteitenlijst. Zo weegt het koetswerk van de Audi Q5 door ruime
toepassing van lichtgewicht materialen slechts 355 kilogram. De
motorkap en achterklep zijn van aluminium en dat geldt ook voor
diverse structurele elementen van het koetswerk, waaronder de
crashbuffers. De carrosserie van de Audi Q5 is de lichtste in het
segment van de compacte SUVâs. Desondanks blinkt het koetswerk ook uit
in stijfheid. Dat komt zowel weggedrag als (geluids)comfort ten goede.
Daarbij is de elegante carrosserie van de Audi Q5 ook nog eens zeer
gestroomlijnd. De Cw-waarde bedraagt slechts 0,33. Dat is mede te
danken aan de vlakke wagenbodem.
Euro Car Body Award
Vanwege zijn ingenieuze, sterke en lichtgewicht constructie en de
goede stroomlijn is het koetswerk van de Audi Q5 onderscheiden met de
Euro Car Body Award. Bij deze competitie liet de Audi Q5 elf
genomineerden achter zich. De internationale jury let bij de
beoordeling van een carrosserie niet alleen op de eigenschappen ervan,
maar ook op de productiemethoden. Ook deze werden als zeer innovatief
bestempeld en daarmee was de Audi Q5 de overtuigende winnaar. Audi won
de Euro Car Body Award eerder in 2003 en 2006. De prijzen gingen toen
naar de Audi A8 en Audi TT; bij beide was de lichtgewicht Audi Space
Frame Technologie (ASF) toegepast.
AutoRai