Cito plaatst kanttekening bij advies PO-raad

12/12/2008 18:25

Cito Instituut voor Toetsontwikkeling

De PO-raad adviseert een verschuiving van eindtoetsen zoals de Citotoets van februari naar mei of juni te onderzoeken. Dat onderzoek moet uitwijzen of een later tijdstip van afname bijdraagt aan een betere aansluiting tussen het eindniveau van het primair onderwijs en het beginniveau van het voorgezet onderwijs. Cito plaatst een kanttekening bij dit advies.

De primaire functie van de Citotoets is het geven van een onafhankelijk advies voor het best passende type voortgezet onderwijs. 85% van de basisscholen gebruikt de Citotoets daarvoor. Door de toets pas in mei of juni af te nemen, kan deze geen rol meer spelen in de keuze voor het type vervolgonderwijs. Hierdoor missen leerling, ouders en school de informatie van een onafhankelijk advies en is de belangrijkste functie van de Citotoets dus in het geding.

Cito is van mening dat het voor alle betrokkenen van belang is naast het advies van de leerkracht over een onafhankelijk gegeven te beschikken dat mee weegt in de besluitvorming. De garantie op een dergelijk onafhankelijk gegeven zien we als een groot maatschappelijk goed;kinderen mogen niet het risico lopen om kansen te missen.

Uiteraard vindt ook Cito het belangrijk dat de opbrengsten van het onderwijs optimaal zijn en dat er een goede aansluiting is tussen het primair en voortgezet onderwijs. Om dit te bereiken is het echter ook mogelijk het Leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS) uit te breiden met toetsen die de vorderingen van leerlingen tot aan het einde van groep 8 in kaart brengen. Cito is zeker bereid deze en andere mogelijkheden met de PO-raad en de VO-raad te onderzoeken. Los van deze mogelijke oplossingen blijft het primair de verantwoordelijkheid van het basisonderwijs zelf om een zinvolle invulling te geven aan de onderwijstijd.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,