Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 12 december 2008 (12/12/08)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
De N-VA-fractie vroeg deze week een belangenconflict naar aanleiding
van de federale begroting. Tot op vandaag blijft de federale overheid
bevoegdheden uitoefenen die niet tot de haar bevoegdheden behoren. In
zijn toelichting in de plenaire vergadering stelde Jan Peumans dat het
hier eigenlijk gaat om een illegale uitoefening van activiteiten door
de federale overheid. Bovendien zijn deze bevoegdheidsoverschrijdende
uitgaven inefficiënt en kunnen ze door de gewesten worden
uitgeoefend. Jan vroeg om eindelijk de grondwettelijke
bevoegdheidsverdeling te respecteren. Zoals de traditie vereist, kreeg
het voorstel weinig bijval van de andere partijen. Dat Kris Peeters
recent nog een gelijkaardig voorstel had gelanceerd, was de
CD&V-fractie blijkbaar ontgaan. De fractieleden van Groen! vonden het
belangenconflict als instrument dan weer niet opportuun. Misschien
moet Groen! eens in de leer gaan bij hun Franstalige collegas van
Ecolo, suggereerde Jan, die hebben er geen probleem mee om
belangenconflicten in te roepen
De aanhouder wint: 2 jaar na indiening keurde de Vlaamse Regering het
Decreet Demesmaeker goed. Het voorrangsbeleid voor inwoners van de
Vlaamse Rand is hiermee eindelijk een feit. Op 2 oktober 2006 diende
Mark Demesmaeker reeds een voorstel van decreet in dat het wonen in
eigen streek opnieuw mogelijk moest maken. Daarin wordt voorgesteld om
bij de verkoop van nieuwe woonkavels in gemeenten die geconfronteerd
worden met hoge grondprijzen én met een hoge migratiedruk, voorrang te
geven aan mensen die een duidelijke band met de gemeente kunnen
aantonen. Vrijdag gaf de Vlaamse Regering haar definitieve
goedkeuring aan het grond- en pandendecreet, alwaar de principes van
het Decreet Demesmaeker integraal werden overgenomen. Volgens Mark is
dit duidelijk een hart onder de riem van de lokale besturen die al
eerder een dergelijk systeem op poten zetten voor gronden die eigendom
zijn van de overheid.
Naar aanleiding van de recente berichten over de ontslagen bij
verschillende krantenuitgeverijen stond in de plenaire een
actualiteitsdebat geagendeerd over de crisis in de mediasector. Naast
het debat over de nakende ontslagen, werd ook het debat over de
objectiviteit van de Vlaamse media gevoerd. Kris Van Dijck gaf namens
de N-VA de door de minister-president aangekondigde staten-generaal
van de Vlaamse media alvast alle kansen, maar benadrukte daarbij dat
we geen politieke beïnvloeding van de journalistiek willen en dat we
een zo breed mogelijke pluriformiteit in het medialandschap moeten
bewaken.
Wil minister Keulen één van de christelijke feestdagen schrappen?,
vraagt Gino De Craemer zich af. In het Vlaams Parlement verzette de
minister zich tegen het voorstel van federaal minister Joëlle Milquet
om een vlottende feestdag voor moslims in te voeren. Keulen wil het
huidige aantal wettelijke feestdagen niet uitbreiden maar vindt
tegelijk wel dat de Nationale Arbeidsraad de mogelijkheid moet nagaan
of ook de islam en het jodendom hun feestdagen kunnen inpassen binnen
het bestaande contingent van wettelijke feestdagen. Gino stelde ook
te betreuren dat de Franstaligen er als de kippen bij zijn om de vraag
van een onbekende moslimvereniging te ondersteunen terwijl zij zich
altijd hebben verzet tegen de Vlaamse vraag om 11 juli als een
officiële betaalde feestdag te erkennen. Nochtans werd een voorstel
van Kris Van Dijck jaren geleden al unaniem goedgekeurd in het Vlaams
Parlement.
In de commissie onderwijs wees Piet De Bruyn de minister op de
noodzaak om genderdiversiteit ook in het onderwijs meer zichtbaar te
maken en rigide en stereotiepe gendernormen te nuanceren. Jongeren
kunnen immers reeds op (zeer) jonge leeftijd worstelen met hun
genderbeleving. Positieve aandacht voor de realiteit van
genderdiversiteit kan dan zorgen voor de nodige steun. We kunnen
immers niet tolereren dat jongeren die afwijken van de
maatschappelijke normen inzake gender, meer te maken krijgen met
uitsluiting, negatieve reacties en pestgedrag. Piet was tevreden met
het antwoord van de minister die onder meer verwees naar de steun die
hij verleende aan het verspreiden van de educatieve map Gender in de
Blender naar alle secundaire scholen en Centra voor
leerlingenbegeleiding. Uiteraard volstaat een eenmalig toezenden van
een educatief pakket niet om alle leerkrachten vertrouwd te maken met
de thematiek, maar in combinatie met andere initiatieven (website,
aandacht in lerarenopleiding, steun aan zgn. gendercoach, ) moet het
mogelijk zijn om vanuit het onderwijs een positieve bijdrage te
leveren aan het bespreekbaar maken van genderdiversiteit.
Helga Stevens volgde deze week twee studiedagen omtrent onderwerpen
die zij ook in haar parlementaire werkzaamheden behartigt: het
tewerkstellingsbeleid voor personen met een handicap en het
armoedebeleid. Te Sint-Niklaas nam zij deel aan een studiedag rond
schuldbemiddeling en -begeleiding van het Vlaams Centrum
Schuldbemiddeling ism met de Vereniging van Vlaamse
OCMW-Secretarissen. Maar liefst één op dertig Vlamingen zit in
schuldbemiddeling. Dit aantal is de afgelopen acht jaar verdubbeld. De
studiedag omtrent de evenredige vertegenwoordiging van kansengroepen
in het sociaaleconomisch leven werd georganiseerd door de
Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen. De tewerkstellingsgraad van
mensen met een arbeidshandicap is ondanks alle goede voornemens nog
steeds veel lager dan de gemiddelde tewerkstelling. Nochtans willen
velen onder hen werken en is het voor de overheid heel belangrijk
zodat zij genoodzaakt zijn terug te vallen op de sociale vangnetten.
Geert Bourgeois is door de partij gevraagd om het voorzitterschap van
het N-VA-congres voor de Vlaamse en Europese verkiezingen van 2009 op
zich te nemen. Gezien het uitermate grote belang van deze verkiezingen
voor onze partij is dit iets waar Geert zich 100% wil voor inzetten.
Deze week maakte hij naast zijn parlementair werk ook al behoorlijk
wat tijd vrij voor de voorbereiding van het partijprogramma voor de
verkiezingen van juni 2009, dat in wezen een actualisatie wordt van de
eerder goedgekeurde N-VA-programmateksten.
Kamer
In plenaire zitting werd een actualiteitsdebat gehouden over het
herstelplan van de regering, m.a.w. de aanpak van de regering van de
financiële en economische crisis. Jan Jambon ondervroeg premier Yves
Leterme (CD&V) in de hoop een klare kijk te krijgen op het effect van
het herstelplan en het interprofessioneel akkoord (IPA) op de
begroting. Zo wou Jan weten wat het begrotingstekort voor 2009 zou
zijn, zonder rekening te houden met de maatregelen van het herstelplan
en het IPA. Verder vroeg Jan naar wat er juist in het IPA werd
overeengekomen. De premier voorspelde dat het begrotingstekort 1,8
procent zou bedragen, waarvan 0,6 procent voortvloeit uit het IPA en
het herstelplan. Het is voor Jan duidelijk dat de regering Leterme Un
een tekort toevoegt aan het initieel tekort op de begroting. Dit is
geen deficit spending, maar stupid spending! Even zeer schandalig is
de afschaffing van de lastenverlaging voor 50+ers, waardoor een half
miljard euro wordt bespaard op de kap van de Vlaamse 50+ers. Hij
kondigde meteen aan dat de N-VA de Vlaamse regering zal oproepen om
deze maatregel met alle mogelijke middelen te blokkeren. Jan besloot
door te zeggen dat verschillende leden van de regering vroeger achter
het AVV-VVK (Alles Voor Vlaanderen - Vlaanderen Voor Christus)
stonden, maar dat Leterme Un zich veeleer laat leiden door AVW-RVV:
Alles Voor Wallonië - Rekening Voor Vlaanderen.
De Vlaamse regering stelde in één van haar standpuntbepalingen
duidelijk dat ze met bepaalde punten uit het ontwerp van Programmawet
en het wetsontwerp Diverse Bepalingen niet akkoord kan gaan. De
federale regering neemt immers opnieuw maatregelen op terreinen
waarvoor ze niet bevoegd is, en dat terwijl ze amper middelen heeft om
haar eigen bevoegdheden naar behoren te financieren. De nieuwe
bevoegdheidsovertredingen maken de Franstalige dominantie van de
regering Leterme Un nog maar eens pijnlijk duidelijk, ondanks het feit
dat Open Vld en CD&V ministers leveren op beide beleidsniveaus. Sarah
Smeyers onderstreepte deze gang van zaken nogmaals bij de algemene
bespreking van de Programmawet en de Wet Diverse Bepalingen en riep
alle Vlaamse partijen op om de voorliggende wetsontwerpen niet goed te
keuren.
Tijdens de besprekingen van de beleidsnota Justitie ondervroeg Els De
Rammelaere minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) over de
veelvuldige afwezigheden van een Aalsterse politierechter, wanneer zij
haar man vergezelt op missie. De minister zat ermee verveeld dat er
over persoonlijke dossiers mondelinge vragen werden gesteld.
Afwezigheden van rechters, die met belastingsgeld betaald worden,
belangen nochtans de gemeenschap aan. Zoals verwacht antwoordde hij
dat de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg te Dendermonde
hem bevestigd had dat de er steeds voorafgaande toestemming werd
gevraagd én verkregen nadat onderzocht was of de dienstverlening
verzekerd was. Hij voegde eraan toe dat er ter zake in de
desbetreffende kamer geen achterstand was en dat de mevrouw in kwestie
wél steeds zittingen doet tijdens de gerechtelijke vakantie. Waarbij
dan weer vergeten werd te vermelden dat in die periode de zittingen
beperkt worden. De vraag of ook de andere politierechters van deze
vrijstellingen kunnen genieten en dus op de wederdienst een beroep
konden doen, bleef onbeantwoord.
Deze week pakte minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open
Vld) uit met een plan dat Electrabel ertoe zou aanzetten om de
energiemarkt versneld te liberaliseren. Het plan wil Electrabel een
heffing opleggen van 5% op de omzet ( 750 miljoen per jaar) zolang er
niet meer ruimte is voor andere spelers. Een zeer slecht en
inefficiënt idee, volgens Flor Van Noppen. Van deze maatregel wordt
enkel de regering rijker, terwijl de consument de prijs zal betalen.
Niemand die eraan twijfelt dat de monopolist deze 750 miljoen gewoon
zal doorrekenen aan de consument, zonder vrijwillig haar marktaandeel
af te staan. Flor vraagt zich af waarom de regering geen doeltreffend
wetgevend initiatief neemt. Drie weken geleden diende Flor zelf een
wetsvoorstel in waarbij Electrabel deels onteigend wordt en bij wet
verplicht wordt een deel van zijn capaciteit af te staan. Door het
maximum marktaandeel van elke speler te beperken tot 45% krijg je
automatisch minstens drie spelers, met meer concurrentie en dus lagere
prijzen voor de consument. Met gerommel in de marge komen we er nooit.
Peter Luykx stelt met toenemende ongerustheid vast dat de
kredietcrisis bij de banken het verkrijgen van kredieten voor KMOs
flink heeft bemoeilijkt. Vele bedrijven worden veroordeeld tot
urenlange onderhandelingen over kredieten. Goed onderbouwde aanvragen
worden uiteindelijk nog wel verstrekt, maar de voorwaarden en tarieven
die gehanteerd worden zijn inmiddels strenger en duurder. De overheid
heeft de banksector bijgesprongen om de acute crisis te overleven,
maar nu moeten de banken zelf ook hun steentje bijdragen om de
problemen van KMOs te verlichten. De inspanningen van de overheid
mogen geen free lunch zijn. Daarom zal Peter in de Commissie
Bedrijfsleven minister Vincent Van Quickenbornes analyse van de
kredietverstrekking opvragen en hem aanmanen om over te gaan tot
concrete acties.
Senaat
Louis Ide hield deze week twee lopende dossiers scherp in het oog, met
name dat van de hepatitisarts en dat van het Asbestfonds. Van minister
van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) wilde Louis weten of
schadelijke gevallen voor de volksgezondheid, zoals de hepatitisarts,
in de toekomst op een efficiënte manier kunnen vermeden worden. Deze
Limburgse arts gebruikte met hepatitis besmette naalden meerdere
malen. Met betrekking tot het Asbestfonds, maakte Louis een stand van
zaken op. In de loop van het afgelopen jaar peilde onze senator op
geregelde tijdstippen naar de werking van dit fonds. Gezien de
evolutie van de antwoorden, kan hij nu met zekerheid zeggen dat het
Asbestfonds eindelijk op kruissnelheid zit. Na een aarzelende start,
handelt het fonds nu veel sneller dossiers af. Dat is ook nodig,
vermits asbestgerelateerde ziekten heel snel gaan en de slachtoffers
en nabestaanden ook op financieel vlak alle steun kunnen gebruiken!
Auteur:
Gijs Degrande, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be