Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 12 december 2008 (12/12/08)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

De N-VA-fractie vroeg deze week een belangenconflict naar aanleiding van de federale begroting. Tot op vandaag blijft de federale overheid bevoegdheden uitoefenen die niet tot de haar bevoegdheden behoren. In zijn toelichting in de plenaire vergadering stelde Jan Peumans dat het hier eigenlijk gaat om een illegale uitoefening van activiteiten door de federale overheid. Bovendien zijn deze bevoegdheidsoverschrijdende uitgaven inefficiënt en kunnen ze door de gewesten worden uitgeoefend. Jan vroeg om eindelijk de grondwettelijke bevoegdheidsverdeling te respecteren. Zoals de traditie vereist, kreeg het voorstel weinig bijval van de andere partijen. Dat Kris Peeters recent nog een gelijkaardig voorstel had gelanceerd, was de CD&V-fractie blijkbaar ontgaan. De fractieleden van Groen! vonden het belangenconflict als instrument dan weer niet opportuun. Misschien moet Groen! eens in de leer gaan bij hun Franstalige collegas van Ecolo, suggereerde Jan, die hebben er geen probleem mee om belangenconflicten in te roepen

De aanhouder wint: 2 jaar na indiening keurde de Vlaamse Regering het Decreet Demesmaeker goed. Het voorrangsbeleid voor inwoners van de Vlaamse Rand is hiermee eindelijk een feit. Op 2 oktober 2006 diende Mark Demesmaeker reeds een voorstel van decreet in dat het wonen in eigen streek opnieuw mogelijk moest maken. Daarin wordt voorgesteld om bij de verkoop van nieuwe woonkavels in gemeenten die geconfronteerd worden met hoge grondprijzen én met een hoge migratiedruk, voorrang te geven aan mensen die een duidelijke band met de gemeente kunnen aantonen. Vrijdag gaf de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring aan het grond- en pandendecreet, alwaar de principes van het Decreet Demesmaeker integraal werden overgenomen. Volgens Mark is dit duidelijk een hart onder de riem van de lokale besturen die al eerder een dergelijk systeem op poten zetten voor gronden die eigendom zijn van de overheid.

Naar aanleiding van de recente berichten over de ontslagen bij verschillende krantenuitgeverijen stond in de plenaire een actualiteitsdebat geagendeerd over de crisis in de mediasector. Naast het debat over de nakende ontslagen, werd ook het debat over de objectiviteit van de Vlaamse media gevoerd. Kris Van Dijck gaf namens de N-VA de door de minister-president aangekondigde staten-generaal van de Vlaamse media alvast alle kansen, maar benadrukte daarbij dat we geen politieke beïnvloeding van de journalistiek willen en dat we een zo breed mogelijke pluriformiteit in het medialandschap moeten bewaken.

Wil minister Keulen één van de christelijke feestdagen schrappen?, vraagt Gino De Craemer zich af. In het Vlaams Parlement verzette de minister zich tegen het voorstel van federaal minister Joëlle Milquet om een vlottende feestdag voor moslims in te voeren. Keulen wil het huidige aantal wettelijke feestdagen niet uitbreiden maar vindt tegelijk wel dat de Nationale Arbeidsraad de mogelijkheid moet nagaan of ook de islam en het jodendom hun feestdagen kunnen inpassen binnen het bestaande contingent van wettelijke feestdagen. Gino stelde ook te betreuren dat de Franstaligen er als de kippen bij zijn om de vraag van een onbekende moslimvereniging te ondersteunen terwijl zij zich altijd hebben verzet tegen de Vlaamse vraag om 11 juli als een officiële betaalde feestdag te erkennen. Nochtans werd een voorstel van Kris Van Dijck jaren geleden al unaniem goedgekeurd in het Vlaams Parlement.

In de commissie onderwijs wees Piet De Bruyn de minister op de noodzaak om genderdiversiteit ook in het onderwijs meer zichtbaar te maken en rigide en stereotiepe gendernormen te nuanceren. Jongeren kunnen immers reeds op (zeer) jonge leeftijd worstelen met hun genderbeleving. Positieve aandacht voor de realiteit van genderdiversiteit kan dan zorgen voor de nodige steun. We kunnen immers niet tolereren dat jongeren die afwijken van de maatschappelijke normen inzake gender, meer te maken krijgen met uitsluiting, negatieve reacties en pestgedrag. Piet was tevreden met het antwoord van de minister die onder meer verwees naar de steun die hij verleende aan het verspreiden van de educatieve map Gender in de Blender naar alle secundaire scholen en Centra voor leerlingenbegeleiding. Uiteraard volstaat een eenmalig toezenden van een educatief pakket niet om alle leerkrachten vertrouwd te maken met de thematiek, maar in combinatie met andere initiatieven (website, aandacht in lerarenopleiding, steun aan zgn. gendercoach, ) moet het mogelijk zijn om vanuit het onderwijs een positieve bijdrage te leveren aan het bespreekbaar maken van genderdiversiteit.

Helga Stevens volgde deze week twee studiedagen omtrent onderwerpen die zij ook in haar parlementaire werkzaamheden behartigt: het tewerkstellingsbeleid voor personen met een handicap en het armoedebeleid. Te Sint-Niklaas nam zij deel aan een studiedag rond schuldbemiddeling en -begeleiding van het Vlaams Centrum Schuldbemiddeling ism met de Vereniging van Vlaamse OCMW-Secretarissen. Maar liefst één op dertig Vlamingen zit in schuldbemiddeling. Dit aantal is de afgelopen acht jaar verdubbeld. De studiedag omtrent de evenredige vertegenwoordiging van kansengroepen in het sociaaleconomisch leven werd georganiseerd door de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen. De tewerkstellingsgraad van mensen met een arbeidshandicap is ondanks alle goede voornemens nog steeds veel lager dan de gemiddelde tewerkstelling. Nochtans willen velen onder hen werken en is het voor de overheid heel belangrijk zodat zij genoodzaakt zijn terug te vallen op de sociale vangnetten.

Geert Bourgeois is door de partij gevraagd om het voorzitterschap van het N-VA-congres voor de Vlaamse en Europese verkiezingen van 2009 op zich te nemen. Gezien het uitermate grote belang van deze verkiezingen voor onze partij is dit iets waar Geert zich 100% wil voor inzetten. Deze week maakte hij naast zijn parlementair werk ook al behoorlijk wat tijd vrij voor de voorbereiding van het partijprogramma voor de verkiezingen van juni 2009, dat in wezen een actualisatie wordt van de eerder goedgekeurde N-VA-programmateksten.

Kamer

In plenaire zitting werd een actualiteitsdebat gehouden over het herstelplan van de regering, m.a.w. de aanpak van de regering van de financiële en economische crisis. Jan Jambon ondervroeg premier Yves Leterme (CD&V) in de hoop een klare kijk te krijgen op het effect van het herstelplan en het interprofessioneel akkoord (IPA) op de begroting. Zo wou Jan weten wat het begrotingstekort voor 2009 zou zijn, zonder rekening te houden met de maatregelen van het herstelplan en het IPA. Verder vroeg Jan naar wat er juist in het IPA werd overeengekomen. De premier voorspelde dat het begrotingstekort 1,8 procent zou bedragen, waarvan 0,6 procent voortvloeit uit het IPA en het herstelplan. Het is voor Jan duidelijk dat de regering Leterme Un een tekort toevoegt aan het initieel tekort op de begroting. Dit is geen deficit spending, maar stupid spending! Even zeer schandalig is de afschaffing van de lastenverlaging voor 50+ers, waardoor een half miljard euro wordt bespaard op de kap van de Vlaamse 50+ers. Hij kondigde meteen aan dat de N-VA de Vlaamse regering zal oproepen om deze maatregel met alle mogelijke middelen te blokkeren. Jan besloot door te zeggen dat verschillende leden van de regering vroeger achter het AVV-VVK (Alles Voor Vlaanderen - Vlaanderen Voor Christus) stonden, maar dat Leterme Un zich veeleer laat leiden door AVW-RVV: Alles Voor Wallonië - Rekening Voor Vlaanderen.

De Vlaamse regering stelde in één van haar standpuntbepalingen duidelijk dat ze met bepaalde punten uit het ontwerp van Programmawet en het wetsontwerp Diverse Bepalingen niet akkoord kan gaan. De federale regering neemt immers opnieuw maatregelen op terreinen waarvoor ze niet bevoegd is, en dat terwijl ze amper middelen heeft om haar eigen bevoegdheden naar behoren te financieren. De nieuwe bevoegdheidsovertredingen maken de Franstalige dominantie van de regering Leterme Un nog maar eens pijnlijk duidelijk, ondanks het feit dat Open Vld en CD&V ministers leveren op beide beleidsniveaus. Sarah Smeyers onderstreepte deze gang van zaken nogmaals bij de algemene bespreking van de Programmawet en de Wet Diverse Bepalingen en riep alle Vlaamse partijen op om de voorliggende wetsontwerpen niet goed te keuren.

Tijdens de besprekingen van de beleidsnota Justitie ondervroeg Els De Rammelaere minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) over de veelvuldige afwezigheden van een Aalsterse politierechter, wanneer zij haar man vergezelt op missie. De minister zat ermee verveeld dat er over persoonlijke dossiers mondelinge vragen werden gesteld. Afwezigheden van rechters, die met belastingsgeld betaald worden, belangen nochtans de gemeenschap aan. Zoals verwacht antwoordde hij dat de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg te Dendermonde hem bevestigd had dat de er steeds voorafgaande toestemming werd gevraagd én verkregen nadat onderzocht was of de dienstverlening verzekerd was. Hij voegde eraan toe dat er ter zake in de desbetreffende kamer geen achterstand was en dat de mevrouw in kwestie wél steeds zittingen doet tijdens de gerechtelijke vakantie. Waarbij dan weer vergeten werd te vermelden dat in die periode de zittingen beperkt worden. De vraag of ook de andere politierechters van deze vrijstellingen kunnen genieten en dus op de wederdienst een beroep konden doen, bleef onbeantwoord.

Deze week pakte minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) uit met een plan dat Electrabel ertoe zou aanzetten om de energiemarkt versneld te liberaliseren. Het plan wil Electrabel een heffing opleggen van 5% op de omzet ( 750 miljoen per jaar) zolang er niet meer ruimte is voor andere spelers. Een zeer slecht en inefficiënt idee, volgens Flor Van Noppen. Van deze maatregel wordt enkel de regering rijker, terwijl de consument de prijs zal betalen. Niemand die eraan twijfelt dat de monopolist deze 750 miljoen gewoon zal doorrekenen aan de consument, zonder vrijwillig haar marktaandeel af te staan. Flor vraagt zich af waarom de regering geen doeltreffend wetgevend initiatief neemt. Drie weken geleden diende Flor zelf een wetsvoorstel in waarbij Electrabel deels onteigend wordt en bij wet verplicht wordt een deel van zijn capaciteit af te staan. Door het maximum marktaandeel van elke speler te beperken tot 45% krijg je automatisch minstens drie spelers, met meer concurrentie en dus lagere prijzen voor de consument. Met gerommel in de marge komen we er nooit.

Peter Luykx stelt met toenemende ongerustheid vast dat de kredietcrisis bij de banken het verkrijgen van kredieten voor KMOs flink heeft bemoeilijkt. Vele bedrijven worden veroordeeld tot urenlange onderhandelingen over kredieten. Goed onderbouwde aanvragen worden uiteindelijk nog wel verstrekt, maar de voorwaarden en tarieven die gehanteerd worden zijn inmiddels strenger en duurder. De overheid heeft de banksector bijgesprongen om de acute crisis te overleven, maar nu moeten de banken zelf ook hun steentje bijdragen om de problemen van KMOs te verlichten. De inspanningen van de overheid mogen geen free lunch zijn. Daarom zal Peter in de Commissie Bedrijfsleven minister Vincent Van Quickenbornes analyse van de kredietverstrekking opvragen en hem aanmanen om over te gaan tot concrete acties.

Senaat

Louis Ide hield deze week twee lopende dossiers scherp in het oog, met name dat van de hepatitisarts en dat van het Asbestfonds. Van minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) wilde Louis weten of schadelijke gevallen voor de volksgezondheid, zoals de hepatitisarts, in de toekomst op een efficiënte manier kunnen vermeden worden. Deze Limburgse arts gebruikte met hepatitis besmette naalden meerdere malen. Met betrekking tot het Asbestfonds, maakte Louis een stand van zaken op. In de loop van het afgelopen jaar peilde onze senator op geregelde tijdstippen naar de werking van dit fonds. Gezien de evolutie van de antwoorden, kan hij nu met zekerheid zeggen dat het Asbestfonds eindelijk op kruissnelheid zit. Na een aarzelende start, handelt het fonds nu veel sneller dossiers af. Dat is ook nodig, vermits asbestgerelateerde ziekten heel snel gaan en de slachtoffers en nabestaanden ook op financieel vlak alle steun kunnen gebruiken!

Auteur:
Gijs Degrande, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be