Gemeente is er (nog) niet voor iedereen


Gemeenten houden op hun websites te weinig rekening met mensen die moeilijk lezen

ALMERE, 20081211 -- Dat blijkt uit een rapport dat vandaag werd aangeboden aan Annemarie Jorritsma, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De websites van de meeste gemeenten voldoen niet aan de minimale vereisten voor toegankelijkheid en bieden onvoldoende voorzieningen voor slechtzienden, laaggeletterden, dyslectici en anderstaligen. Op minder dan zestig procent van de websites kun je de lettergrootte aanpassen. En slechts achttien procent biedt een voorleeshulp (spraaksynthese) aan. Dit zijn enkele uitkomsten van een rapport dat vandaag werd aangeboden aan Annemarie Jorritsma, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

Het onderzoeksrapport beschrijft de uitkomsten van een enquête onder medewerkers Voorlichting & Communicatie. De enquête maakte onderdeel uit van het initiatief `Hoe bereikt u iedereen?'. Deze provinciale lezingencyclus toonde bestuurders en ambtenaren het belang van toegankelijke informatie. Uit de bijeenkomsten bleek dat bij gemeenten het urgentiebesef en de kennis ontbreekt om informatie zodanig aan te bieden dat deze geschikt is voor de grote groepen burgers met een leesbeperking.

Van een goed toegankelijke website is sprake als deze voldoet aan de volgende eisen:
* Eenvoudig taalgebruik, zoals beschreven door Stichting Lezen & Schrijven.
* Toepassing van de kwaliteits- en toegankelijkheidsrichtlijnen (webrichtlijnen en Waarmerk Drempelvrij).
* Een voorleeshulpmiddel (b.v. BrowseAloud) voor mensen met leesproblemen, zoals laaggeletterden en veel dyslectici.

In het zojuist tussen alle bestuurslagen afgesloten Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-Overheid (NUP) is overeengekomen dat eind 2010 alle websites van overheidsorganisaties aan de Webrichtlijnen zullen voldoen. De toegankelijkheid van de digitale dienstverlening aan burgers staat boven aan de lijst van de 19 uit te voeren NUP-basisvoorzieningen voor betere dienstverlening.

Meer informatie: www.hoebereiktuidereen.nl