Ingezonden persbericht


Persbericht

Alcatel-Lucent lanceert plan voor grote strategische transformatie

Rijswijk, Hilversum, 12 december 2008 - Alcatel-Lucent (Euronext Paris en NYSE: ALU) presenteert vandaag een strategisch plan waardoor serviceproviders, bedrijven en eindgebruikers meer voordeel kunnen halen uit bestaande en nieuwe webomgevingen.

Met het plan wil Alcatel-Lucent de mogelijkheden van netwerkomgevingen combineren met de nieuwe communicatieservices van het web (Web 2.0, Web 3.0 en verder). Deze transformatie stelt miljarden mensen in staat om miljoenen websites te ontsluiten via elk willekeurig apparaat. Daarbij zijn beveiliging, kwaliteit, privacy en betrouwbare facturering gegarandeerd. Een en ander leidt tot een betere gebruikerservaring en meerwaarde voor alle spelers in de industrie.

De strategie vereist een open omgeving die op dit moment nog niet bestaat. In zo'n omgeving zijn communicatieservices beschikbaar als typische Web 2.0-toepassingen. Alcatel-Lucent is in dit verband bij uitstek gepositioneerd om in te spelen op deze uitdagingen. Het bedrijf heeft veel samengewerkt met netwerkserviceproviders en duizenden bedrijven wereldwijd. Alcatel-Lucent heeft daarbij veel ervaring opgedaan met vaste en mobiele breedbandnetwerken, IP-omgevingen en end-to-end integratieprojecten.

Om invulling te geven aan deze strategie, zal Alcatel-Lucent een grote strategische transformatie ondergaan. Het bedrijf zet belangrijke stappen bij het reorganiseren van zijn activiteiten en gaat zich richten op drie markten: serviceproviders, bedrijven en bepaalde verticale segmenten. Daarbij zal de onderneming met name investeren in vier gebieden: IP, optische technologie, mobiel en vast breedband, en applicatieondersteuning.

"We werken nauw samen met serviceproviders, bedrijven en applicatieleveranciers om deze strategische transformatie mogelijk te maken. In dit kader willen we een duurzaam businessmodel voor de industrie stimuleren. Dat zal leiden tot innovatie en investeringen die nodig zijn om de webervaring van meer mensen en bedrijven te verbeteren. Alcatel-Lucent verbindt zich sterk aan dit doel door te innoveren, samen te werken en partnerships te creëren", zegt Ben Verwaayen, CEO van Alcatel-Lucent.

Productportfolio
Alcatel-Lucent versnelt de overstap naar investeringen in nieuwe-generatie platformen door:
· het versterken van de gebieden waarin het bedrijf al vooroploopt (IP, optische technologie, breedbandtoegang, IMS-core en CDMA EV-DO);
· meer te investeren in focusgebieden (LTE, W-CDMA, Enhanced Packet Core, open applicatielevering);
· het stroomlijnen van het productaanbod bij de uitgekristalliseerde portfolio's, zoals CDMA 1x, GSM, ATM, ADSL, DLC en legacy-applicaties.

Door samen te werken met andere partijen, wil Alcatel-Lucent de kosten voor WiMAX, CPE, classic core, niet op IMS gebaseerde NGN-oplossingen en enkele legacy-applicaties terugdringen.

Om research en development (R&D) wendbaarder te maken, vereenvoudigt Alcatel-Lucent onder meer de Carrier Product Group. Deze gaat van zes naar vier divisies. Verder wordt het platformrationalisatieprogramma voor W-CDMA afgerond en consolideert Alcatel-Lucent de wereldwijde onderzoekscentra.

Kostenreducties
Alcatel-Lucent neemt enkele ingrijpende maatregelen om het break-even punt in 2009 en 2010 met een miljard euro terug te dringen. Deze maatregelen hebben de volgende doelen.
· Verbetering van de brutomarge door lagere productie-, supply chain- en inkoopkosten, striktere prijsdiscipline en op termijn verbetering van de productmix.
· Uitbreiding van de R&D-efficiëntie door focus op vier kernsegmenten (optische technologie, IP, breedband en applicatieondersteuning) en door samenwerking en rationalisatie van uitgaven in andere gebieden.
· Reductie van sales-, algemene en administratieve kosten (SG&A) in absolute cijfers en als percentage van de omzet. Dat gebeurt door het verminderen van de gelaagdheid binnen de organisatie en het elimineren van overlap in verkoopactiviteiten tussen productgroepen en regio's.

Onderdeel van deze initiatieven is een verwachte reductie van het aantal managers met circa duizend en het aantal contractanten met circa vijfduizend. Het bedrijf rondt tevens de bestaande herstructureringsinitiatieven af en zoekt ook besparingen op het gebied van gebouwen, ondersteuning en vrije uitgaven.

Alcatel-Lucent verwacht op deze manier in het vierde kwartaal van 2009 een totale besparing van 750 miljoen euro te realiseren. Daarbij komt een derde voor rekening van verkopen en twee derde voor R&D- en SG&A-kosten.

Alcatel-Lucent voorziet voor geheel 2009 een teruggang van de markt voor telecommunicatieapparatuur en gerelateerde diensten van acht tot twaalf procent bij gelijke valutakoersen. Het bedrijf zelf verwacht in dat verband een stabiel marktaandeel te behouden. Door de verwachte daling van volumes en het feit dat de verbetering van de brutomarge pas aan het eind van het jaar 2009 zichtbaar is, verwacht Alcatel-Lucent in 2009 een operationele winst te realiseren, die rond het break-even punt ligt.

Door de acties die Alcatel-Lucent onderneemt, verwacht het in 2010 een brutomarge te realiseren tussen de dertig en veertig procent en een operationele marge rond de vijf procent. Alcatel-Lucent heeft als doel om in 2011 een brutomarge te realiseren tussen de 35 en 40 procent en een operationele marge van rond de vijf a negen procent.

"Het nieuwe managementteam is er sterk op gericht om deze nieuwe strategie snel uit te voeren en te profiteren van de nieuwe, gestroomlijnde organisatie. Wij stellen ons als doel om echt resultaat te bereiken en de winstgevendheid te herstellen. Ik ben ervan overtuigd dat we nu de strategie en de kracht hebben om succesvol te zijn", aldus Verwaayen.

Ben Verwaayen, CEO van Alcatel-Lucent, host vandaag in Parijs een online persconferentie vanaf 13.00 uur (CET). Via www.alcatel-lucent.com/strategicplan kunt u de persconferentie zien en beluisteren.

######

Over Alcatel-Lucent
Alcatel-Lucent (Euronext Paris en NYSE: ALU) levert oplossingen die serviceproviders, ondernemingen en overheden wereldwijd in staat stellen om spraak-, data- en videocommunicatiediensten aan eindgebruikers aan te bieden. Als een leider op het vlak van vaste, mobiele en geconvergeerde breedbandnetwerken, IP-technologieën, applicaties en services biedt Alcatel-Lucent end-to-end oplossingen die fascinerende communicatiediensten voor de mensen thuis, op het werk en onderweg mogelijk maken. Met activiteiten in meer dan 130 landen is Alcatel-Lucent een lokale partner met een wereldwijd bereik. Het bedrijf heeft het meest ervaren wereldwijde servicesteam in de sector en is een van de grootste research-, technologie- en innovatieorganisaties in de telecomsector. Alcatel-Lucent realiseerde in 2007 een gecombineerde pro-formaomzet van 17,8 miljard euro en het hoofdkantoor bevindt zich in Parijs. Voor meer informatie, zie www.alcatel-lucent.com.