Persoonsgegevens Belg goed voor 60 miljoen euro per jaar

12/12/2008 11:17

PRAVDA - PRESSROOM 80

Donamail vzw is een nieuwe organisatie die persoonsgegevens verzamelt en gebruikt met het oog op e-marketing (het gericht versturen van commerciële boodschappen per e-mail). Donamail onderscheidt zich echter van bestaande e-markteers doordat het DE HELFT VAN DE INKOMSTEN AFSTAAT AAN NON-PROFITORGANISATIES.

Iedereen is er inmiddels wel mee vertrouwd; de ongevraagde commerciële boodschappen. Zij het per post, maar nog vaker per e-mail. De opbrengsten van deze e-marketeers worden geschat op een slordige 1 miljard euro op jaarbasis; enkel in Europa. In België wordt naar schatting jaarlijks 60 miljoen euro verdiend met de handel in persoonsgegevens. Een gigantisch bedrag, waar slechts een handvol mensen beter van wordt.

Donamail vzw wil een halt toeroepen aan deze woekerwinsten door een belangrijk deel van de bestaande Europese budgetten voor "permission based database e-marketing" te heroriënteren naar de non-profit sector.

In grote lijnen komt het erop neer dat mensen zich vrijwillig dienen in te schrijven op de Donamail website en hiermee te kennen geven sporadisch - zelf geselecteerde - reclameboodschappen te willen ontvangen. Tegelijk geeft de consument ook aan in welke mate en aan welke goede doelen of non-profitorganisaties hij de helft van de inkomsten wil schenken die werden verworven door het gebruik van zijn persoonsgegevens.

IN CONCRETO

Wekelijks ontvangen leden van Donamail maximum 2 e-mails / Dat is goed voor 10 ¤ per profiel per jaar voor het goede doel / Als dus 100.000 mensen zich inschrijven op Donamail, betekent dit maar liefst 1 miljoen euro per jaar

Of nog: stel dat een vereniging 500 leden telt en dat al deze leden bereid zijn wekelijks 2 mails te ontvangen en te lezen, dan kan die vereniging haar clubkas spijzen met maar liefst 5.000 euro per jaar!

---

Donamail

Het woord "donamail" is een samentrekking van de woorden donatie en mail of e-mail. Donatie staat hierbij voor schenking, gift. Mail of e-mail staat voor de marketingboodschap die de consument via mail (en bij uitbreiding per post, sms,...) ontvangt en waarbij hij een deel van de opbrengst doneert aan een -weliswaar zelf gekozen - non-profit organisatie.

Visie

Iedereen is bereid een reclameboodschap te ontvangen en te bekijken per mail, post of sms als de ontvanger de relevantie van deze boodschap via zijn profiel zelf mee bepaald heeft en bovendien in de wetenschap dat in ruil daarvoor een belangrijk bedrag geschonken wordt aan één of meerdere zelf gekozen "goed doelen" of non-profit organisaties.

Missie

Donamail vzw wil een belangrijk deel van de bestaande Europese budgetten voor "permission based database e-marketing" (vandaag goed voor 1 miljard euro per jaar) heroriënteren naar de non-profit sector. Doordat de consument zelf kan bepalen welke boodschappen hij al dan niet wenst te ontvangen en daar een aanzienlijk deel van de opbrengsten naar een goed doel gaat, zal de consument eerder geneigd zijn om zijn persoonsgegevens vrij te geven aan Donamail. Op termijn zou Donamail de Europese standaard moeten worden in deze sector en zullen adverteerders voor hun direct marketing beroep doen op deze nieuwe organisatie.

Facts & Figures

* Vandaag geven miljoenen consumenten (enkel in Europa meer dan 47 miljoen) hun gegevens prijs zonder dit te beseffen of in ruil voor deelname aan één of andere wedstrijd.

* Grote spelers zoals in België Just For You (Belgacom) en Permesso (Wegener DM & MSN) verhuren deze gratis verkregen data aan adverteerders, voor hun e-mail-, fax- en andere direct marketing acties.

* Donamail vzw wil de consumenten hiervan bewust maken en hen een alternatief aanbieden, waarbij 98 % van de inkomsten door henzelf aan één of meerdere non-profit organisaties van hun keuze kan worden toegewezen.

* Donamail vzw heeft als doelstelling goede doelen en non-profit organisaties financieel te steunen en dit volgens de verdeelsleutel die door haar leden op de Donamail-website wordt aangegeven.

* De inkomsten van Donamail vzw spruiten vooral voort uit de vermarketing van de profielgegevens van haar leden.

* Donamail vzw ontvangt 51% van alle omzet die Donamail International bvba haalt uit de vermarketing van haar ledenprofielen. 98% daarvan gaat integraal naar de begunstigde non-profitorganisaties die aangesloten zijn bij Donamail vzw.

* Alle verrichtingen van zowel Donamail vzw als van Donamail International bvba worden gemonitord en geaudit door het auditkantoor Deloitte nv.

* De consument zal in de toekomst nog meer controle willen over zijn gegevens alsook over hoe en door wie ze gecommercialiseerd worden. Daarom biedt Donamail vzw de consument controle op zowel het gebruik van zijn profielgegevens als op de bestemming van de opbrengsten die door zijn profiel gegenereerd worden.

* De gegevens van consumenten worden nooit verkocht, verhuurd of doorgegeven.

* Alle mailings worden door Donamail zelf afgewerkt volgens de regels van "permission based marketing".

* De adverteerder werkt dankzij Donamail aan zijn imago. 50% van het factuurbedrag heeft immers een non-profit bestemming!

* Adverteren draagt op die manier bij tot een betere wereld - van spammer naar donateur.

* Begunstigde goede doelen en non-profit organisaties gaan van de grote NGO's zoals WWF, Greenpeace of Unicef over de grotere locale non-profit organisaties zoals Gaia, Levenslijn of Child Focus tot de plaatselijke duivenbond, bridgeclub of sportvereniging (zie voor een niet exhaustieve opsomming www.donamail.be).

* Donamail vzw maakt van deze leden structurele donateurs zonder telkens om geld te vragen.

* Door het toepassen van het "viral marketing principe" worden niet alleen de leden maar ook vrienden, kennissen en sympathisanten aangetrokken. Die worden op hun beurt niet alleen ook donateurs maar vormen ook potentiële nieuwe leden.

---

De volledige versie van dit persbericht vindt u ook op www.pravdapressroom.be/downloads/donamail.zip

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviews, gelieve contact op te nemen met Tom Muysers, Pravda Pressroom via tel. 03 231 31 51 of tom@pravdapressroom.be

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel