Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


BTTB: nieuwe dienstregeling van de NMBS biedt plussen en minnen

IC-trein naar Brecht: drie jaar vertraging

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling van de NMBS in. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is tevreden met de betere spreiding van de treindienst tussen Antwerpen en Brussel.

Sinds gisteren staat de nieuwe dienstregeling van de NMBS on-line. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is tevreden met de uitbreiding van de treindienst tussen Antwerpen en Brussel. Vooral het feit dat de treinen veel beter gespreid zijn, zal bij de reizigers in goede aarde vallen.

Wel vindt de BTTB het bevreemdend dat de trein Brussel - Amsterdam niet meer in Brussel-Noord stopt, maar nog wel in Mechelen. Mechelen telt immers veel minder reizigers dan Brussel-Noord en in Brussel-Noord zijn er meer aansluitingsmogelijkheden.

Reizigers tussen Mechelen en Leuven krijgen opnieuw te maken met een flinke aanpassing, zij zullen in sommige gevallen van het station Mechelen-Nekkerspoel moeten vertrekken. Ze krijgen wel een derde trein per uur erbij.

Het spoornet wordt verrijkt met een nieuwe halte in Beervelde. Helaas gaan er wegens allerlei technische problemen nog geen treinen rijden naar Brecht. Volgens de BTTB is er in Brecht een groot reizigerspotentieel.

De BTTB wijst erop dat sommige treinen opnieuw langer onderweg zijn. Dit fenomeen doet zich voor tussen Antwerpen en Brussel en tussen Herentals en Lier.

De gebruikers zijn van mening dat de NMBS na de inspanningen voor Antwerpen - Brussel volgend jaar meer aandacht moet besteden aan de oost-westverbindingen. Tussen Limburg en Hasselt zijn er te weinig snelle treinen.

Een oud zeer blijft ook de magere dienstregeling in het weekend. Terwijl het vrijetijdsvervoer toeneemt, blijft het treinaanbod minimaal.

Treinklanten die willen reageren kunnen dat doen via www.bttb.be of via ons forum.