Nederlandse Spoorwegen

Deventer, 21 november 2008

Verdere verbetering dienstregeling NS

Ook in de regio instappen zonder op de klok te kijken Aantal reismogelijkheden groeit met 3%

Op zondag 14 december 2008 gaat de nieuwe spoordienstregeling van start in Nederland en de omringende landen.
NS zorgt er voor dat reizigers op veel trajecten vaker de trein kunnen nemen, ook buiten de Randstad. Instappen zonder op de klok te kijken kan voortaan ook in Twente en tussen Arnhem en Nijmegen.
Ook op andere routes maakt NS het reizen prettiger: zonder overstappen van Nijmegen en Arnhem naar Schiphol, Intercity's in plaats van stoptreinen tussen Amsterdam en West- Friesland, in de spits 8 x per uur van Haarlem naar Amsterdam en nachttreinen tussen Rotterdam, Gouda en Utrecht.
Het aantal door NS aangeboden treinritten groeit met 3% en het aantal treinstations in Nederland neemt toe tot 380. NS zet een flinke stap op weg naar het toekomstbeeld: op de belangrijkste routes 6x per uur een Intercity en 6x per uur een Sprinter.

Jacques Huberts, directievoorzitter van NS Reizigers, presenteerde vandaag in Deventer het Spoorboekje 2009. Hij benadrukte dat NS een steeds grotere rol wil spelen in de mobiliteit in alle delen van Nederland.
"NS zorgt er voor dat je overal in Nederland van vroeg tot laat kunt reizen zonder zelf te hoeven sturen of in de file te staan. Niet alleen in de Randstad, maar ook van en naar het noorden, oosten en zuiden van het land. En met nadruk: ook binnen die landsdelen. NS wil ook daar snel en comfortabel reizen aanbieden, zonder lange wachttijden. 4 tot 8x per uur een trein, dat is ook in de regio's het nieuwe ritme van NS".

Apeldoorn ­ Deventer ­ Twente/Duitsland
Op verzoek van de Regio Twente en met ondersteuning van de provincies Gelderland en Overijssel zorgt NS voor veel meer stoptreinen op de route Apeldoorn ­ Deventer ­ Wierden ­ Almelo ­ Hengelo ­ Enschede. Ze gaan op de meeste uren van de week ieder half uur rijden. Tussen Wierden en Enschede betekent dat 4x per uur een stoptrein. Tussen de Twentse steden Almelo, Hengelo en Enschede kan zelfs 6x per uur op de trein worden gestapt. Overstaptijden in Hengelo van/naar Oldenzaal en Goor worden tot 15 minuten korter. NS Hispeed laat voortaan iedere 2 uur een Intercity van Schiphol via Hengelo naar Duitsland rijden, waarvan er 6 per dag doorgaan naar Berlijn.

Nijmegen ­ Arnhem (­ Schiphol)
Ook tussen Nijmegen en Arnhem hoeven treinreizigers niet meer op de klok te kijken. Voortaan rijden ieder uur 4 Intercity's en 4 stoptreinen tussen de beide grote Gelderse steden. De Intercity's gaan allemaal naar Utrecht. 2x per uur gaan ze daarvandaan (zoals gebruikelijk) door naar Amsterdam Centraal, Alkmaar en Den Helder. Nieuw is dat de andere twee ieder half uur doorrijden naar Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Zuid en Schiphol. De directe verbinding met Den Haag vervalt.

IJssellijn
Voor Oost- en Zuid-Nederland is van belang dat de doorgaande Intercity Roosendaal ­ 's- Hertogenbosch ­ Arnhem ­ Zwolle, ook bekend als de `IJssellijn', terugkeert. Tussen Nijmegen en Arnhem stopt deze op alle stations.

NS Reizigers B.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124362

Datum 21 november 2008
Pagina 2/2

Belangrijkste veranderingen in de Randstad Nieuw station: Amsterdam Holendrecht Nieuw: Intercity's tussen Amsterdam Centraal, Hoorn en Enkhuizen Nieuw: In de spits 4 Intercity's en 4 Sprinters per uur tussen Haarlem en Amsterdam Nieuw: Ieder kwartier een Sprinter Utrecht ­ Breukelen Nieuw: Nachttreinen Rotterdam ­ Gouda ­ Utrecht Extra perrons Amsterdam Sloterdijk, zodat Sprinter Hoorn ­ Hoofddorp daar kan stoppen
Verplaatst station: Station Krommenie-Assendelft

Reisinformatie
Dienstregeling 2009 is al te raadplegen op www.ns.nl en mobiel.ns.nl Spoorboekje 2009 is vanaf 22 november te koop voor 5,50 Intercityboekje 2009 is vanaf 22 november te koop voor 2,- Op de 40 grootste stations zijn zakkaartjes met beknopte dienstregelinginformatie gratis verkrijgbaar
Noot aan de redactie:
Meer informatie over de veranderingen in Oost-Nederland: Corien Koetsier, 0652001706 Meer informatie over de dienstregeling 2009 algemeen: NS Persvoorlichting, 030-2357070

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 800 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.


---- --