Deventer, 21 november 2008
Verdere verbetering dienstregeling NS
Ook in de regio instappen zonder op de klok te kijken
Aantal reismogelijkheden groeit met 3%
Op zondag 14 december 2008 gaat de nieuwe spoordienstregeling van start in Nederland en
de omringende landen.
NS zorgt er voor dat reizigers op veel trajecten vaker de trein kunnen nemen, ook buiten de
Randstad. Instappen zonder op de klok te kijken kan voortaan ook in Twente en tussen
Arnhem en Nijmegen.
Ook op andere routes maakt NS het reizen prettiger: zonder overstappen van Nijmegen en
Arnhem naar Schiphol, Intercity's in plaats van stoptreinen tussen Amsterdam en West-
Friesland, in de spits 8 x per uur van Haarlem naar Amsterdam en nachttreinen tussen
Rotterdam, Gouda en Utrecht.
Het aantal door NS aangeboden treinritten groeit met 3% en het aantal treinstations in
Nederland neemt toe tot 380. NS zet een flinke stap op weg naar het toekomstbeeld: op de
belangrijkste routes 6x per uur een Intercity en 6x per uur een Sprinter.
Jacques Huberts, directievoorzitter van NS Reizigers, presenteerde vandaag in Deventer het
Spoorboekje 2009. Hij benadrukte dat NS een steeds grotere rol wil spelen in de mobiliteit in alle delen
van Nederland.
"NS zorgt er voor dat je overal in Nederland van vroeg tot laat kunt reizen zonder zelf te hoeven sturen
of in de file te staan. Niet alleen in de Randstad, maar ook van en naar het noorden, oosten en zuiden
van het land. En met nadruk: ook binnen die landsdelen. NS wil ook daar snel en comfortabel reizen
aanbieden, zonder lange wachttijden. 4 tot 8x per uur een trein, dat is ook in de regio's het nieuwe
ritme van NS".
Apeldoorn Deventer Twente/Duitsland
Op verzoek van de Regio Twente en met ondersteuning van de provincies Gelderland en Overijssel
zorgt NS voor veel meer stoptreinen op de route Apeldoorn Deventer Wierden Almelo Hengelo
Enschede. Ze gaan op de meeste uren van de week ieder half uur rijden. Tussen Wierden en
Enschede betekent dat 4x per uur een stoptrein. Tussen de Twentse steden Almelo, Hengelo en
Enschede kan zelfs 6x per uur op de trein worden gestapt. Overstaptijden in Hengelo van/naar
Oldenzaal en Goor worden tot 15 minuten korter.
NS Hispeed laat voortaan iedere 2 uur een Intercity van Schiphol via Hengelo naar Duitsland rijden,
waarvan er 6 per dag doorgaan naar Berlijn.
Nijmegen Arnhem ( Schiphol)
Ook tussen Nijmegen en Arnhem hoeven treinreizigers niet meer op de klok te kijken. Voortaan rijden
ieder uur 4 Intercity's en 4 stoptreinen tussen de beide grote Gelderse steden. De Intercity's gaan
allemaal naar Utrecht. 2x per uur gaan ze daarvandaan (zoals gebruikelijk) door naar Amsterdam
Centraal, Alkmaar en Den Helder. Nieuw is dat de andere twee ieder half uur doorrijden naar
Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Zuid en Schiphol. De directe verbinding met Den Haag vervalt.
IJssellijn
Voor Oost- en Zuid-Nederland is van belang dat de doorgaande Intercity Roosendaal 's-
Hertogenbosch Arnhem Zwolle, ook bekend als de `IJssellijn', terugkeert. Tussen Nijmegen en
Arnhem stopt deze op alle stations.
NS Reizigers B.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124362
Datum 21 november 2008
Pagina 2/2
Belangrijkste veranderingen in de Randstad
Nieuw station: Amsterdam Holendrecht
Nieuw: Intercity's tussen Amsterdam Centraal, Hoorn en Enkhuizen
Nieuw: In de spits 4 Intercity's en 4 Sprinters per uur tussen Haarlem en Amsterdam
Nieuw: Ieder kwartier een Sprinter Utrecht Breukelen
Nieuw: Nachttreinen Rotterdam Gouda Utrecht
Extra perrons Amsterdam Sloterdijk, zodat Sprinter Hoorn Hoofddorp daar kan
stoppen
Verplaatst station: Station Krommenie-Assendelft
Reisinformatie
Dienstregeling 2009 is al te raadplegen op www.ns.nl en mobiel.ns.nl
Spoorboekje 2009 is vanaf 22 november te koop voor 5,50
Intercityboekje 2009 is vanaf 22 november te koop voor 2,-
Op de 40 grootste stations zijn zakkaartjes met beknopte dienstregelinginformatie
gratis verkrijgbaar
Noot aan de redactie:
Meer informatie over de veranderingen in Oost-Nederland: Corien Koetsier, 0652001706
Meer informatie over de dienstregeling 2009 algemeen: NS Persvoorlichting, 030-2357070
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag
bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS
Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige
plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van
schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van
railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke
Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam
alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 800 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije
spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd
Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
---- --