Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 25 april 2008

Vanaf december meer treinen en snellere verbindingen

Steeds meer trajecten met 4x per uur een Intercity en/of 4x per uur een Sprinter (stoptrein)
- ieder kwartier Intercity Utrecht - Schiphol
- 2x per uur nieuwe Intercity Nijmegen - Arnhem - Schiphol
- West-Friesland krijgt Intercity's

- in de spits 8x per uur Haarlem ­ Amsterdam
- nachttreinen Rotterdam ­ Gouda ­ Utrecht
- uitbreiding stoptreindienst Apeldoorn ­ Deventer ­ Almelo ­ Hengelo ­ Enschede
- Arnhem ­ Nijmegen vier Intercity's en vier stoptreinen per uur wil in de nieuwe dienstregeling vanaf 14 december 2008 de treinreizigers meer NS
keuzevrijheid bieden door het vergroten van het aantal reismogelijkheden en door nieuwe, snellere verbindingen. Het dagelijkse aantal treinritten waar de reizigers uit kunnen kiezen neemt met ongeveer 3% toe.
NS heeft de wensen voor de dienstregeling 2009 en de hiervoor benodigde capaciteit van de spoorinfrastructuur ingediend bij ProRail Capaciteitsmanagement.

Nieuwe Intercity Nijmegen ­ Arnhem ­ Utrecht ­ Amsterdam Bijlmer ArenA ­ Amsterdam Zuid ­ Schiphol
Tussen Nijmegen en Schiphol gaat tot ongeveer 20.00 uur 2x per uur een Intercity rijden. Samen met de al bestaande Intercity Eindhoven ­ Schiphol betekent dit ieder kwartier een Intercity tussen Utrecht en Schiphol. Samen met de Intercity Nijmegen ­ Den Helder betekent het tevens ieder kwartier een Intercity tussen Nijmegen en Utrecht. De Intercity Nijmegen ­ Den Haag wordt ingekort tot Utrecht ­ Den Haag.

Frequentieverhoging Sprinter Utrecht ­ Breukelen ­ Amsterdam De Sprinter Utrecht ­ Amsterdam Zuid wordt ingekort tot Utrecht ­ Breukelen, maar gaat twee keer zo vaak rijden: ieder kwartier. In de spitsuren rijden per uur twee van deze Sprinters door van Breukelen naar Amsterdam Centraal. Samen met de Sprinters van de lijn Rotterdam ­ Gouda ­ Breukelen ­ Amsterdam Centraal kan er dus in de spits ieder kwartier naar Amsterdam gereisd worden. Tussen de stations Abcoude en Amsterdam Bijlmer ArenA wordt het nieuwe station Amsterdam Holendrecht in gebruik genomen.

Nieuwe Intercity Enkhuizen ­ Hoorn ­ Amsterdam; frequentieverhoging Sprinter Hoorn ­ Schiphol ­ Hoofddorp
West-Friesland wordt opgenomen in het Intercitynetwerk. Er gaan 2x per uur (in de spits 4x per uur) treinen rijden die tussen Enkhuizen en Hoorn overal stoppen en dan als Intercity naar Amsterdam Centraal rijden. En 2x per uur Sprinters van Hoorn Kersenboogerd naar Schiphol - Hoofddorp, die overal stoppen, ook langs de nieuwe perrons op de Hemboog bij Amsterdam Sloterdijk.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Meer treinen Haarlem ­ Amsterdam Centraal Om reizigers meer ruimte te bieden gaan in de spitsuren de stoptreinen Den Haag ­ Haarlem doorrijden naar Amsterdam Centraal. Hierdoor rijden er in de spits 4 Intercity's en 4 Sprinters/stoptreinen per uur.

Nieuwe Nachttreinen Rotterdam ­ Utrecht Bij wijze van proef gaan twee jaar lang nachttreinen rijden tussen Rotterdam en Utrecht, met een stop in Gouda. Deze nachttreinen rijden alleen in de nachten na donderdag, vrijdag en zaterdag. Door deze nieuwe verbinding wordt de nachtelijke reistijd tussen Utrecht en Rotterdam met meer dan een uur bekort. En met aansluitingen in Rotterdam en Utrecht ontstaan vele nieuwe nachtelijke reismogelijkheden. Zo wil NS inspelen op de toename van de mobiliteit van uitgaanspubliek in de nachten in de Randstad.

Meer Stoptreinen Apeldoorn ­ Deventer ­ Almelo ­ Hengelo ­ Enschede In samenwerking met de provincie Overijssel gaan er vaker stoptreinen rijden tussen Apeldoorn en Enschede. Op werkdagen overdag rijden ze voortaan 2x per uur. Dat betekent dat tussen Wierden en Enschede zelfs ieder kwartier een stoptrein rijdt.

Frequentieverhoging Arnhem ­ Nijmegen: vier Intercity's en vier stoptreinen per uur De stoptrein Zutphen ­ Arnhem ­ Ede-Wageningen rijdt voortaan van Zutphen naar Nijmegen. En er komt weer een doorgaande Intercity Zwolle ­ Arnhem ­ Nijmegen ­ Roosendaal, die tussen Arnhem en Nijmegen stopt op alle stations. Naast ieder kwartier een Intercity rijdt er hierdoor voortaan ook ieder kwartier een stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen. Er rijdt een afzonderlijke stoptrein Arnhem ­ Ede-Wageningen.
Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070 NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.


---- --