RET

RET EN MERCEDES GAAN MET ELKAAR DOOR

RET KOOPT 75 MILIEUVRIENDELIJKE CITARO MERCEDES BUSSEN EN DOET PROEF MET TWEE DIESELHYBRIDE BUSSEN

Vrijdag 01 augustus

Vanaf 14 december dit jaar gaat de RET met 75 nieuwe nog milieuvriendelijker bussen rijden. Een week nadat de RET de nieuwe busconcessie voor de Rotterdamse regio definitief heeft verworven, komen algemeen directeur Pedro Peters (RET) en directeur Hans Smits (EvoBus, importeur en dealer van o.a. Mercedes-bussen) vandaag de aanschaf overeen van EEV (enhanced environmentally friendly vehicle) Citaro bussen. Daarnaast gaat de RET eind 2009 als proef ook 2 dieselhybride gelede bussen van Mercedes inzetten. Met de aanschaf van de EEV en hybride bussen is een investering van meer dan EUR 20 mln gemoeid. Mercedes produceert in korte tijd teneinde aan de hoge eis van RET te voldoen om de bussen zo snel mogelijk in te kunnen zetten. RET realiseert hiermee de volgende stap in de hoge klimaatambities.

Sinds 2 jaar rijdt de RET al met uitsluitend bussen die voldoen aan de strenge Euro 5 norm. 90 van deze bussen zijn de nieuwe Citaro-lagevloer- bussen (sinds 2006). De RET vervangt nu een groot aantal van de oudere bussen door bussen met nog schonere EEV-motoren. EEV-diesel- motoren scoren voor het milieu gelijkwaardig aan aardgasbussen en realiseren hiermee de op dit moment hoogst mogelijke milieuambitie in een normale bedrijfsvoeringsituatie.

Experiment met hybride bussen in Londen, Hamburg en Rotterdam

Daarnaast gaat de RET meewerken aan een internationaal twee jaar durend experiment dat EvoBus gaat uitvoeren met de vervoerbedrijven van Londen, Hamburg, Rotterdam en diverse andere grote steden waarbij vanaf eind 2009 dieselhybride, 18 meter gelede bussen van het type `Mercedes-Benz Citaro G Hybrid' ingezet worden. Voor dit experiment worden twee hybride bussen door de RET gekocht. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Stadsregio Rotterdam betalen mee aan aanschaf van de bussen. De verwachte brandstofbesparing van deze bussen is 25-30%. De bussen zullen op bepaalde trajecten geheel emissieloos rijden en worden volledig ingezet in het dagelijkse openbaar vervoer in de Rotterdamse regio. Als de proef slaagt, wil EvoBus de bussen daadwerkelijk in serie voor de markt gaan produceren. De RET zal dan naar alle waarschijnlijkheid in 2012 45 oude bussen vervangen door dieselhybride exemplaren. Deze bussen zijn een opstap naar waterstof-hybride aangedreven bussen, waarbij de kleine dieselgenerator wordt vervangen door een brandstofcel. Het streven is om vanaf 2015 met zulke bussen te gaan rijden.

De inzet van 75 EEV bussen en de proef met dieselhybride bussen past binnen de doelstellingen die de RET zich samen met de Stadsregio Rotterdam in het kader van het Rotterdam Climate Initiative gesteld heeft.

---