Nederlandse Spoorwegen

Amsterdam, 23 september 2008

OV-bestemmingskaart op stations helpt reizigers verder met bus, tram of metro


- Connexxion en GVB Amsterdam enthousiast over nieuw informatiemiddel Met ingang van vandaag hebben servicemedewerkers bij de informatiebalies van NS op 13 stations de beschikking over een nieuw informatiemiddel. De OV-bestemmingskaart geeft een overzicht van de lijnen van stads- en streekvervoerders die vanaf een van deze 13 stations rijden. Vanaf 14 december, met ingang van de nieuwe dienstregeling, zijn alle stations met een informatiebalie voorzien van deze kaart. Al enkele jaren kent NS op de grotere stations in het gehele land informatiebalies. Servicemedewerkers geven bij deze balies informatie over de dienstregeling van de trein en de voorzieningen op en rond de stations. Naast treininformatie vraagt de reiziger steeds meer naar informatie over het vervolg van de reis per stad- en/of streekvervoer. Vooral treinreizigers die aankomen op grotere stations willen graag weten welke bus, tram of metro hen naar hun eindbestemming brengt en waar de halte zich bevindt. Met de OV-bestemmingskaart heeft NS een middel ontwikkeld waarmee zij reizigers nog beter van dienst kan zijn. Deze kaart wordt jaarlijks bij het ingaan van een nieuwe dienstregeling geactualiseerd. Op stations waar de reiziger op meerdere locaties kan opstappen op bus, tram of metro is een plattegrond gemaakt waarop de halteplaatsen zijn aangegeven. Het doel van dit informatiemiddel is op een snelle en inzichtelijke manier het overgrote deel van de vragen van reizigers te beantwoorden. Voor informatie over tarieven en kaartsoorten en ook de dienstregeling per lijn verwijzen de servicemedewerkers naar 0900-9292 of naar de informatiekantoren van de stad- en streekvervoerders.
Stads- en streekvervoerders als GVB Amsterdam en Connexxion zijn enthousiast over dit nieuwe informatiemiddel. "NS geeft met deze actie uiting aan onze slogan 'Alles voor de reiziger'. Dit is een prima initiatief om de reiziger verder te helpen in de hele reisketen van OV", zegt Frank Janssen, COO van Connexxion.
Ook in Amsterdam waar veel forenzen en toeristen gebruik maken van het openbaar vervoer, dient het een belangrijk doel. "Het initiatief van NS om in het station de informatievoorziening zo te verbeteren vind ik heel goed", aldus Gertjan Kroon, directeur GVB Amsterdam. "Het voorziet in een grote behoefte van reizigers. De kwaliteit van een treinreis wordt in hoge mate bepaald door 'vooren natransport'. Dat moet zo gemakkelijk mogelijk zijn. Goede informatievoorziening is daarbij een vereiste. Daarom heeft GVB de afgelopen maanden een project gedraaid waarbij extra medewerkers op Amsterdam Centraal zijn ingezet om bezoekers aan de stad de weg te wijzen en te informeren." Bereikbaarheid en keuzevrijheid zijn belangrijk voor reizigers. Informatie over het vervolg van de reis is daarbij essentieel. Behalve in goede reisinformatie over het OV investeert NS ook in P+R terreinen, OV-Fiets en Green Wheels. Sinds dit jaar doet NS pilots met de TukTuk op diverse stations.