Gemeente Heumen

Eerste digitale loketten open

In januari 2009 gaan op deze site de eerste digitale loketten van de gemeente Heumen open. Burgers hoeven voor de diensten die via het digitale loket te bestellen zijn niet meer naar het gemeentehuis te komen.

loket thuis op de pc
Op 5 januari komen de eerste beschikbaar. Dan kan een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) worden aangevraagd (een bewijsstuk dat u in Heumen woont) en een verhuizing binnen de gemeente worden gemeld. Ook het aan- en afmelden van honden voor de hondenbelasting en het regelen van een automatische incassotoestemming kan dan digitaal. Het is de bedoeling dat spoedig meer diensten volgen zoals de inzage in de woz-gegevens, afschriften van de aktes van geboorte, huwelijk, echtscheiding en overlijden, verhuizing vanuit een andere gemeente enz.

volgen afhandeling
In de loop van het voorjaar van 2009 wordt het bovendien voor burgers mogelijk om de status van de afhandeling van hun brieven en aanvragen via een persoonlijke pagina op de website te volgen.

Voor al deze toepassingen wordt gebruik gemaakt van DigiD en als er betaald moet worden van iDeal.
De afgelopen maanden zijn alle toepassingen getest. Op 5 januari is de echte start. Als blijkt dat alles probleemloos werkt, komen ook snel de andere hiervoor genoemde producten beschikbaar.

hoe werkt het?
De werkwijze illustreren we aan de hand van de aanvraag van een voorbeeld.
U wilt een uit de GBA aanvragen, het bewijsstuk dus dat u in de gemeente Heumen woont. U gaat dan op deze site naar het digitale loket en zoekt daar via de lijst van producten of op de zoekterm uittreksel het bewuste product. Vervolgens vraagt u dat aan via uw DigiD en uw Burgerservicenummer (BSN). De website weet dan uit de combinaties van die gegevens wie u bent en op uw scherm verschijnt het aanvraagformulier. Dat is dan al vrijwel volledig ingevuld met uw persoonlijke gegevens zoals naam, geboortedatum en adres. Via de Bestelknop vraagt u het uittreksel aan waardoor u in iDeal komt. Dat is een link naar uw bank waar u de kosten meteen kunt voldoen. Uiterlijk drie werkdagen later krijgt u het aangevraagde uittreksel per post thuis gestuurd.

eerste aanvrager
De gemeente heeft tot nu toe nog niet veel bekendheid gegeven aan het digitale loket. Zij hangt de vlag liever pas uit als blijkt dat de ambities kunnen worden waargemaakt. Maar reden voor een bescheiden feestje is er wel. Daarin wordt de burger die als eerste een uittreksel uit de GBA aanvraagt betrokken. Die krijgt zijn of haar uittreksel namelijk niet over de post, maar persoonlijk thuisbezorgd. Daar zal dan tevens een leuke attentie bij zitten.