Ingezonden persbericht


Arm zijn is uit. Rijk zijn is in.

CREATIEVE BUREAUS EN FREELANCERS WERKEN BELANGELOOS SAMEN AAN CAMPAGNE 1%CLUB

Amsterdam, 18 december - In een belangeloze samenwerking van meer dan 20 bureaus en freelancers wordt de heldere gedachte van de 1%CLUB aan een breed publiek duidelijk gemaakt. De 1%CLUB wordt in december gepromoot met een geïntegreerde campagne door inzet van wildplak, straatpromoties, internet en out of home media. Deze week worden clips gelanceerd op internet en op narrowcastingkanalen in horeca, metro stations en ziekenhuizen. Dankzij de steun van de mediapartijen kan er een groot aantal schermen worden ingezet.

99% MOET ROLLEN. 1% TEGEN ARMOEDE.
De 1%CLUB (www.1procentclub.nl) wil de armoede in de wereld structureel oplossen. Om extreme armoede wereldwijd te halveren is het voldoende als iedereen 1% van zijn inkomen zou inzetten. Je geeft zo mensen in ontwikkelingslanden een kans en je houdt nog altijd 99% over! Naast geld kan je ook 1% van je energie, je talent of je stem bijdragen. Daarom voert de 1%CLUB deze maand de '99% Moet Rollen' campagne: geef 1% aan projecten in ontwikkelingslanden en je houdt 99% over voor een galajurk, concertkaartje, X-Mas party of kerstcadeaus.

Straatpromotie
Op 13 december werd de straatactie voor het eerst 'uitgerold' door BrandXtension. Met een gigantische euromunt rolde het promoteam door de winkelstraten van Amsterdam. De actie wordt de komende dagen herhaald in Rotterdam en Utrecht. Daarnaast hangen er wildplak posters in de grote steden, met kreten als 'Arm zijn is uit. Rijk zijn is in.' Anna Chojnacka, oprichtster van de 1%CLUB, licht toe: 'We hopen met deze campagne mensen te bereiken die 1% kunnen missen, waardoor kleinschalige hulpprojecten verder kunnen groeien. Dit is pas het begin van de acties, we willen in 2009 naar de 10.000 leden'.

Internet, horeca, OV en ziekenhuizen
Conspiracy Concepts is verantwoordelijk voor de brede media inzet in samenwerking met Librium, ON en Mia Media. Voor deze schermen werd een 1%CLUB animatie gemaakt in samenwerking met Nogharder.nl en met Mechanicus.nl werd een film over de Muntrol actie gefilmd en gemonteerd. ScreamingScreen.com tekende voor de muziek. De films zijn te zien op internet en op schermen in de grote steden. Bureau Woedend! ontwikkelde banners en een actiepagina.

Belangeloze inzet voor maximaal bereik
De 1%CLUB heeft geen groot reclamebureau achter zich. Alle communicatie en vormgeving staan onder hoede van creatieve freelancers: First Hunch (copywriting), Le Pas Cool en Jules David (art direction). Voor de acties in december werden verschillende bedrijven en zelfstandigen uit de communicatiewereld gevraagd mee te helpen voor maximaal bereik met minimale middelen.

Naast bovengenoemde partijen was de actie niet mogelijk geweest zonder de belangeloze inzet van: Miranda Vermeer (planning), Gàbor Deàk i.s.m. Deem Productions (fotografie), Tinc (PR), Palookaville, Fotograferen.net, Reality Outdoor en Minima Fair.

Noot voor de redactie,