Gemeente Oirschot

Nieuw Subsidiebeleid en Accommodatie- en Tarievenbeleid voor de gemeente Oirschot in concept klaar

Op 6 januari 2009 behandelt de gemeenteraad tijdens een opiniërende vergadering de concepten voor een nieuw subsidiebeleid en een accommodatie- en tarievenbeleid voor de gemeente Oirschot.

De gemeenteraad heeft enige tijd geleden besloten te willen komen tot een nieuw subsidiebeleid en een accommodatiebeleid. Als eerste stappen daartoe heeft de raad respectievelijk in juni en in september jl. een Kadernota Subsidiebeleid en een Kadernota Accommodatie en Tarievenbeleid vastgesteld. Die kaders zijn de basis geweest voor de ontwikkelde beleidsnota's die er nu in concept liggen.

De door de gemeente voor genoemde onderwerpen ingestelde Klankbordgroep met daarin een representatieve vertegenwoordiging van gesubsidieerde verenigingen en organisaties uit de gemeente heeft op 10 december jl. de stukken al behandeld. De conclusie luidde dat er een breed draagvlak is voor het nieuwe beleid.

Wij geven in dit bericht in het kort de voornaamste kenmerken van de nieuwe beleidsstukken weer.

Subsidiebeleid

Het nieuwe Subsidiebeleid is vereenvoudigd ten opzichte van het huidige beleid.

De belangrijkste kenmerken zijn:


- De gemeente rekent in het nieuwe beleid niet meer af op basis van exploitatietekorten.


- De gemeente verleent in het nieuwe beleid aan de meeste verenigingen en organisaties, die nu ook subsidie krijgen, subsidies per jeugdlid (tot 23 jaar) per oudere (65 jaar en ouder) en per lid met een beperking. Daarnaast krijgen zij, indien aan de orde, een subsidie van 40 % in de accommodatiekosten.

Muziekkorpsen en toneelverenigingen krijgen voor artistieke leiding daarop nog een bedrag

per jaar.


- De gemeente legt subsidieafspraken vast voor perioden van telkens 4 jaren en indexeert de subsidies jaarlijks met 3 %.


- Een kleine groep organisaties (zonder leden) krijgt in het nieuwe beleid een vaste jaarlijkse subsidie in plaats van een bijdrage in het exploitatietekort.


- In het nieuwe beleid kennen we nog wel waarderingssubsidies (als waardering voor het uitvoeren van activiteiten zonder dat de gemeente naar de begrotingen of jaarrekeningen kijkt) en investeringssubsidies (incidentele subsidies in de kosten van duurzame kapitaalsvoorzieningen) tot maximaal 40 % van de totale investeringskosten van een basisvoorziening op voorwaarde dat de aanvrager de overige 60 % bekostigt.


- Voor kadervorming, deskundigheidsbevordering en wervingsacties vrijwilligers kunnen verenigingen per jaar eenmalig een aanvullende subsidie krijgen.


- Voor eenmalige projecten en activiteiten t.b.v. de Oirschotse samenleving die passen bij de maatschappelijke thema's die de gemeente in het beleid heeft vastgelegd kunnen verenigingen en organisaties subsidie krijgen tot een maximum bedrag per jaar.

Het gaat dan om de thema's: Maatschappelijke Opvoeding, Zorg voor Elkaar, Participatie

en Versterking van de leefbaarheid.


- In principe vindt geen beperking plaats in het genereren van eigen inkomsten, mits de ontstane reserves en voorzieningen worden besteed aan de exploitatie/activiteiten van de

betreffende vereniging/organisatie. Overschotten op de exploitatie moeten de

verenigingen/organisaties gebruiken om een egalisatiereserve te vormen. Die mag niet

meer bedragen dan 15 % van de totale inkomsten.


- In het systeem is een overgangsregeling ingebouwd van maximaal 4 jaren.

Die regeling passen we toe op de verenigingen en organisaties die minder en die meer

subsidie krijgen t.o.v. de over 3 jaren (2006, 2007 en 2008) gemiddelde subsidie.

Accommodatie en Tarievenbeleid

De belangrijkste kenmerken van het accommodatie- en tarievenbeleid zijn:

a. de gemeente draagt verantwoordelijkheid voor de basisvoorzieningen (kortgezegd die voorzieningen die nodig zijn om als vereniging/organisatie naar behoren te kunnen functioneren). De gemeente is financieel verantwoordelijk voor de eerste aanleg, eerste bouw, eerste inrichting e.d.

b. de gemeente is als eigenaar van basisvoorzieningen verantwoordelijk voor het groot onderhoud waarvoor Meerjaren Onderhouds Programma's worden gehanteerd.

c. de niet-basisvoorzieningen (die volgens de gemeente niet direct nodig zijn om naar behoren te kunnen functioneren) zijn een verantwoordelijkheid voor de verenigingen of organisaties zelf, inclusief financiën.

d. privatisering (overdragen van accommodaties aan verenigingen) maakt onderdeel uit van het accommodatiebeleid maar is zeker geen doelstelling op zich.

e. het huidige Tarievenbeleid wordt gehandhaafd hetgeen wil zeggen dat de toekomstige huren van accommodaties gebaseerd blijven op de werkelijke huisvestingskosten inclusief de kapitaallasten.

f. Voor de capaciteit van de basissportvoorzieningen worden als richtlijn de NOC*NSF-normen gehanteerd. Daarbij wel rekening houdende met het feit dat de gemeenteraad voor wat betreft een atletiekaccommodatie vooralsnog uit blijft gaan van een grasaccommodatie i.p.v. een kunststofaccommodatie.

Inwoners die belangstelling hebben of mee willen praten kunnen de opiniërende raadsvergadering op 6 januari a.s. bijwonen. De vergadering begint om 20.30 uur in de commissiekamer beneden van het gemeentehuis. U bent van harte welkom.