Nederlanders twijfelpositief over 2009

27/12/2008 08:00

Trendbox BV

Ruim vier op de tien Nederlanders (42%) weten niet of zij 2009 optimistisch of pessimistisch tegemoet moeten treden. In vergelijking met eerdere peilingen in 2008 is dit aantal twijfelaars in de laatste maanden met ruim een kwart gegroeid. 43% is wél uitgesproken positief over het nieuwe jaar. Een op de zeven Nederlanders behoort tot de groep van zwartkijkers, die de laatste maanden van 5% naar 15% is gegroeid.

Twijfelpositief, zo zou de stemming onder de Nederlandse bevolking eind 2008 gekenmerkt kunnen worden. Uit het onderzoek Focus op 2009, uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=502 personen van 16 jaar en ouder, blijkt verder dat het pessimisme toeneemt naarmate de leeftijd oploopt. Minder dan eenderde van de 50-plussers (29%) beziet de nabije toekomst nog door een roze bril. Jongeren tot 25 jaar zijn in grote meerderheid (80%) juist wel positief. Het risico van materiële schade is de belangrijkste verklaring voor dit verschil. Ouderen hebben meer aan geld en goederen te verliezen dan jongeren.

Toenemend vertrouwen in het bedrijfsleven

Het twijfelpositivisme is mede gestoeld op een toenemend vertrouwen in het bedrijfsleven. Ruim tweederde (68%) van de bevolking stelt dat Nederlandse bedrijven voldoende kwaliteit hebben om een sterke positie in Europa te behouden. Vijf jaar geleden was dat nog 53%. In het verlengde hiervan meent 42% dat Nederland als rijk land de economische crisis zonder al te veel problemen zal overleven. Slechts één op de vijf meent het tegenovergestelde, vrouwen overigens meer dan mannen.

Ook politiek staat er niet slecht op

Ook de politiek komt in de peiling relatief niet slecht naar voren. Het vertrouwen in de landelijke politiek neemt enigszins toe. Niet omdat men verwacht dat er een breed geaccepteerd beleid wordt bedacht voor de verkoop van paddo's en softdrugs. Slechts een kwart denkt dat dit gaat lukken. Men denkt wel dat het kabinet de negatieve gevolgen van de crisis voor de burger beperkt zal kunnen houden. Slechts één op de vijf Nederlanders denkt dat dit niet zal lukken. In lijn daarmee verwacht men minder (20%) dan vorig jaar (27%) veel stakingen in ons land.

Milieu is uit

Bij de consument is het Al Gore-effect afgevlakt. Het lidmaatschap van een natuurbeschermingsorganisatie is een populaire bezuinigingspost. In 2007 meldde 75% van de Nederlanders dat men zich zorgen maakte over de schade die de mensheid de natuur toebrengt. Eind 2008 is dat gedaald tot 65%. De bereidheid om voor milieuvriendelijke producten meer te betalen, is ook afgenomen. De consument heeft andere dingen aan zijn hoofd, en vertrouwt er steeds meer op dat deze problematiek wereldwijd wordt aangepakt. 42% verwacht dat de wereldleiders in 2009 serieuzer omgaan met de milieuproblematiek. In 2006 was dat nog maar 13%.

Het vaderland is in

Over de ontwikkelingen in de Nederlandse maatschappij zijn consumenten gematigd positief. Dat geldt voor het integratievraagstuk, voor geweld op scholen en zelfs voor de fileproblematiek. Men keert zich zeer zeker niet af van het nieuws, en slechts 16% zou komend jaar het liefst emigreren uit Nederland. Slechts? In de periode 2006-2008 lag dat percentage boven de twintig. In economisch mindere tijden neemt de waardering voor de beschikbare sociale vangnetten in Nederland duidelijk toe.

Verwacht: problemen voor de horeca

In 2008 heeft 28% van de bevolking bezuinigd op vooral uitgaan/uit eten gaan, kleding en schoenen, vakantie en abonnementen. Voor 2009 verwacht 39% van de bevolking te gaan korten op de uitgaven, een stevige toename. Uitgaan/uit eten gaan (28%), uitstel van grote uitgaven (26%) en vakantie (24%) zijn de belangrijkste beoogde bezuinigingsposten. Hoe zwaar de klappen zullen zijn, valt te zeggen noch te meten. Zoals vaker reageert de consument impulsief, en met een vertraging op economisch malheur.

Over het onderzoek en over Trendbox

Het online veldwerk voor dit onderzoek vond plaats in de eerste twee weken van december 2008. Evenals in de drie voorgaande edities van "Focus op.." werd een landelijk representatieve steekproef van n=502 Nederlanders van 16 jaar en ouder voor deze peiling jaar benaderd.

Trendbox is een middelgroot, volledig onafhankelijk marktonderzoekbureau. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde onderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie is te vinden op www.trendbox.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Trendbox

Ruurd Hielkema

directeur

tel.: 06-531 79 795

e-mail: ruurd.hielkema@trendbox.nl

Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl