Gemeente Utrecht

Schriftelijke vragen van de heer V. Oldenborg

(ingekomen 2 december 2008 en antwoorden door het college verzonden op 6 januari 2009))

Op 16 april 2008 heeft de gemeente via de gemeenteberichten in Ons Utrecht bekend gemaakt voornemens te zijn een verkeersbesluit te nemen, gericht op het opheffen van parkeervakken in de Kozakkenweg in Utrecht-Oost. Op 21 mei 2008 werd via hetzelfde kanaal aan de bewoners gecommuniceerd dat de gemeente dit besluit ook daadwerkelijk genomen is.

Sindsdien is er niets gebeurt. De parkeervakken zijn nu - een half jaar later - nog altijd niet opgeheven. Pogingen van omwonenden om hierover inlichtingen te krijgen van het wijkbureau bleken vruchteloos.

Daarom ziet Stadspartij Leefbaar Utrecht zich genoodzaakt de volgende vragen te stellen:


1. Klopt het dat er een verkeersbesluit is genomen dat er op gericht is de Kozakkenweg parkeerplaatsvrij te maken?

Ja.


2. Is dit besluit nog van kracht? Zo nee, waarom niet en wanneer is het intrekken van dit besluit gepubliceerd?

Ja.


3. Waarom is dit besluit nog altijd niet uitgevoerd?

Na het doorlopen van de verkeersbesluitprocedure is de uitvoering ambtelijk helaas niet goed opgepakt.


4. Wanneer wordt het besluit dan wel uitgevoerd?

Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt het parkeerverbod (onderbroken gele streep op de trottoirband) zo spoedig mogelijk uitgevoerd. Tot die tijd is met een verkeersbord aangegeven dat aan één zijde van de Kozakkenweg niet geparkeerd mag worden.


5. Waarom worden de bewoners niet geïnformeerd over de uitgestelde inwerkingtreding van het besluit?

De communicatie naar bewoners is bij dit verkeersbesluit aanvankelijk niet goed verlopen.

Op 16 december is alsnog een wijkbericht verspreid onder bewoners rondom de Kozakkenweg waarin de vertraging is gemeld en tevens is aangegeven dat de maatregel alsnog zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd.


6. Waarom worden bewoners, die de moeite nemen navraag te doen bij het wijkbureau, evenmin geïnformeerd over (het uitstel van) deze werkzaamheden?

De melding is niet goed terecht gekomen. Inmiddels is door wijkbureau Oost contact opgenomen met de betrokken bewoner. Hierbij zijn excuses aangeboden (en aanvaard).


7. Wanneer ontvangen de bewoners de gevraagde informatie dan wel?

Zie antwoord op vraag 5.

---- --