Gemeente Valkenswaard

Rekenkamercommissie over inschakeling van externen

Rapport Rekenkamercommissie over inschakeling van externen

De Rekenkamercommissie van de gemeente Valkenswaard heeft in haar onderzoeksprogramma - mede naar aanleiding van suggesties voor onderzoeksonderwerpen door de raad - een onderzoek opgenomen naar de inschakeling van externen door de gemeente Valkenswaard. De resultaten van dit onderzoek heeft de rekenkamercommissie aangeboden aan de gemeenteraad van Valkenswaard.

Doel onderzoek en slotconclusie
Het doel van het onderzoek is inzicht te verschaffen in de wijze waarop de inschakeling van externen in de gemeente Valkenswaard verloopt. Daarbij is zowel nagegaan of de gemeente hiervoor beleid heeft geformuleerd en of de wettelijke regels en eigen regels worden nageleefd. Ook is ingegaan op efficiency- en effectiviteitsvragen.

De rekenkamercommissie komt naar aanleiding van de centrale vraag van het onderzoek tot de volgende slotconclusie: het onderzoek naar de inhuur van externen in de jaren 2005 tot en met 2007 heeft geen onrechtmatigheden opgeleverd. De inhuur voldeed aan de gestelde doelmatigheids- en doeltreffendheidsnormen.

Aanbevelingen
De rekenkamercommissie heeft zowel voor de raad als voor het college en ambtelijke organisatie enkele aanbevelingen geformuleerd. Die aanbevelingen treft u hieronder aan.

Voor de raad:

1. Zorg ervoor dat de in 2009 vast te stellen richtinggevende visie normen bevat voor de balans tussen inhuur en vaste formatie op basis van een beleid over de uitvoering van gemeentelijke taken.
2. Stel hoofdlijnen vast voor een doelmatig en doeltreffend aanbestedingsbeleid. Geef bij deze kaders aan op welke wijze de raad geïnformeerd wil worden over de uitvoering.

Voor het college

1. Werk de nieuwe Aanbestedingsnota uit voor alle stappen in het inhuurproces.

Voor de ambtelijke organisatie

1. Evalueer de regels stelselmatig opdat deze kunnen worden geoptimaliseerd.

2. Zorg voor vastlegging van de bewaking tijdens het inhuurtraject.

Het college heeft in het kader van hoor en wederhoor op het rapport kunnen reageren. Deze reactie is in het rapport opgenomen. Uit de reactie blijkt dat het college de aanbevelingen van de rekenkamercommissie overneemt.

Rapport op internet
De rekenkamercommissie is in 2005 ingesteld door de gemeenteraad, die daartoe overigens wordt verplicht door de gemeentewet. De commissie, bestaande uit twee externe leden en twee raadsleden, wordt gezien als onafhankelijke ondersteuning van de raad bij de invulling van diens controlerende taak. Het volledige rapport is beschikbaar op onze website, klik op 'Bestuur en organisatie', optie 'Rekenkamercommissie'. Ook kunt u het rapport inschakeling van externen hier downloaden.

Voor meer informatie over dit rapport kunt u contact opnemen met de voorzitter van de rekenkamercommissie de heer G.J.M. van Dijk, telefoon 0412-611981.