Nederlands Research Instituut voor Recreatie en Toerisme

Succesvolle Nederlandse verhuurbungalowsector moet vernieuwen

Sector staat voor grote investeringen
Het gaat al jaren goed met de Nederlandse verhuurbungalowsector. Zo is het aantal overnachtingen op verhuurbungalowparken tussen 1998 en 2007 gegroeid van 24,7 miljoen naar 29,3 miljoen. Een toename van ruim 18% in tien jaar tijd. Ook de prijzen hebben zich voor de verhuurbungalow- exploitanten in die periode positief ontwikkeld. In het hoogseizoen van 2008 moest er voor een gemiddelde 4-persoonsbungalow per week ¤ 658 worden betaald. Tijdens het laagseizoen zakte deze prijs naar ¤ 333. Over een langere periode bekeken is de huurprijs voor een vakantiebungalow tussen 2001 en 2008 in zowel hoog- als laagseizoen met zo'n 20% toegenomen (+3,6% per jaar). Dat blijkt uit onderzoek van het NRIT en GfK Panel Services Benelux naar de Nederlandse verhuuurbungalowsector. Ook voor de nabije toekomst ziet de situatie er rooskleurig uit. Gemiddeld verwacht 48% van de Nederlanders de komende 2,5 jaar één of meerdere bungalowvakanties te ondernemen. Parken moeten inspelen op behoefte aan comfort en luxe Een positieve instelling is er eveneens bij de experts, die in het kader van deze studie zijn geraadpleegd. Zij verwachten voor de komende jaren namelijk een toename van het aantal binnenlandse bungalowvakanties. Onder invloed van de toenemende behoefte aan luxe en gemak wordt bovendien een aanzienlijke verschuiving van kampeer- naar bungalowvakanties voorzien. Wel moeten Nederlandse verhuurbungalowparken meer inspelen op de wensen van de consument en minimaal hetzelfde kwaliteitsniveau als thuis bieden. Volgens de deskundigen is het merendeel van de vakantieverhuurbungalows in ons land wel aan renovatie en/of upgrading toe. Hoog op het prioriteitenlijstje van de Nederlandse (bungalow)consument staan een magnetron, vaatwasser, open haard, wasmachine en een abonnement op een filmkanaal. Ook een internetaansluiting, een bubbelbad en een sauna in de bungalow staan in de top 10 van gewenste voorzieningen in de vakantiebungalow. Daarnaast zijn een extra grote woonkamer, apart toilet en een badkamer met bad én douche onmisbare voorzieningen voor de Nederlandse vakantieganger die een bungalow huurt. Op het park staan voorzieningen als een supermarkt, overdekt (subtropisch) zwembad, restaurants, een parkeerplaats bij de bungalow en een informatiepunt met lokale informatie hoog op het wensenlijstje van de consument. Veel parken zullen volgens de onderzoekers de komende jaren flink moeten investeren om aan het verwachtingenniveau van de consument te blijven voldoen. Meer verschillende verhuurbungalows
Volgens het NRIT moeten verhuurbungalowparken daarnaast ook inspelen op de verschillende groepsgroottes van het vakantiegezelschap. De tijd van verhuurbungalowparken met alleen vier- en zespersoons huisjes is echt voorbij! Kleine huisjes voor stellen en grote familiebungalows die ook voor zakelijke groepen kunnen worden ingezet, horen bij het vakantiebungalowpark dat klaar is voor de toekomst. Beleving toevoegen Naast deze haast vanzelfsprekende zaken zullen parken ook iets unieks aan hun eigen bungalowpark moeten toevoegen. Volgens brancheorganisatie RECRON heeft de Nederlandse verhuurbungalowsector zich de afgelopen jaren te eenzijdig ontwikkeld. Er dient meer variatie op de bungalowparken te zijn en de vakantieganger moet met een verhaal thuis kunnen komen. Nederlandse verhuurbungalowparken moeten daarom veel meer beleving toevoegen aan hun product. En liefst niet allemaal hetzelfde! Succesvolle verhuurbungalowparken hebben in de toekomst dus grotere en luxere bungalows op grote percelen, meer centrale voorzieningen, diversiteit in bungalows en aandacht voor duurzaamheid, thematisering en beleving. Facts aanbod
Nederland telde in 2008 zo'n 450 verhuurbungalowparken met in totaal bijna 35.000 huisjes. Het gemiddelde Nederlandse verhuurbungalowpark heeft 77 huisjes. Zo'n 60% van de parken behoort tot de kleinere bedrijven met maximaal 250 slaapplaatsen. Slechts 12% van de verhuurbedrijven heeft 1.000 of meer slaapplaatsen. Een kleine 30% van de bungalowparken behoort tot een keten. Facts vraag
De 6,0 miljoen gasten van de Nederlandse bungalowsector realiseerden in 2007 ruim 29,3 miljoen overnachtingen. Het aantal gasten steeg in de periode 1998-2007 met een kleine 25%, terwijl het aantal daarmee samenhangende overnachtingen met ruim 18% duidelijk minder snel toenam. De gemiddelde verblijfsduur daalde in die periode dan ook van 5,2 naar 4,9 nachten. Binnen de totale Nederlandse verblijfssector neemt de bungalowsector 33% van alle overnachtingen voor haar rekening. Zo'n 75% van alle overnachtingen in de bungalowsector wordt door Nederlanders gemaakt. Populaire bestemmingen binnen Nederland zijn Limburg, Gelderland, Noord-Brabant en Drenthe. Bij buitenlanders zijn vooral Zeeland en Limburg populair. De meeste buitenlandse bungalowgasten komen uit Duitsland (64%), gevolgd door België (24%). Bestelinformatie
Het rapport 'De Nederlandse Bungalowsector 2008' is verkrijgbaar bij NRIT Media, www.nritmedia.nl en kost ¤265,- excl. handlingkosten en BTW. Meer informatie