Ingezonden persbericht


Persbericht

Symantec kondigt het MessageLabs Intelligence Report voor februari 2009 aan

Recessie en romantiek het meest populair bij cybercriminelen. Trojans zaaien ondertussen verwarring door e-mails met valse headers uit te sturen.

CUPERTINO, Calif. (VS) - 24 februari 2009 - Symantec Corp. (Nasdaq: SYMC) kondigde vandaag de lancering van zijn MessageLabs Intelligence Report voor februari 2009 aan. De meest opmerkelijke vaststelling is dat het spamniveau in februari met 1,3% is gedaald, tot 73,3% van alle e-mails. Aan het begin van de maand bedroeg dat percentage nog 79,5% door een piek in de botnetactiviteiten en het gebruik van spamthema's als Valentijnsdag en de financiële crisis.

"De spammers hadden het in februari gemunt op het hart en de portefeuille van de internetgebruikers. Valentijnsdag en de wereldwijde recessie waren hun geliefkoosde onderwerpen. Het algemene spamniveau daalde deze maand weliswaar licht, maar Valentijn zorgde met 9% van alle spamberichten voor een ongekende piek," verklaarde Paul Wood, MessageLabs Intelligence Senior Analyst bij Symantec. "Bij organisaties en consumenten heerst momenteel grote bezorgdheid over de financiële crisis. In deze moeilijke tijden maken spam- en phisingcriminelen daar handig gebruik van."

Voor het eerst in meer dan een jaar werden nietsvermoedende internetgebruikers opnieuw naar zoekmotoren doorgelinkt via e-mails die specifiek naar de financiële crisis verwijzen. Deze 'recessiespam' bevatte teksten zoals "Money is tight, times are hard. Christmas is over. Time to get a new watch!" (Het zijn harde tijden, het is moeilijk om aan geld te geraken en Kerstmis is voorbij. Tijd voor een nieuw horloge!"). Het huidige financiële klimaat leent zich ook voor phising. Consumenten kijken niet langer raar op als hun banken contact met hen zoeken zodat de phisingaanvallen stegen tot één per 190,4 e-mails, in plaats van één per 396,2 in januari 2009.

Sinds begin februari nam het aantal spamberichten met Valentijnsdag als onderwerp toe van 2% tot meer dan 9%. De overgrote meerderheid ervan (bijna 7%) was afkomstig van Cutwail (Pandex), momenteel het belangrijkste botnet. Ongeveer 90% van de output van Cutwail - naar schatting zo'n 7 miljard berichten per dag - stond in verband met Valentijn.

MessageLabs Intelligence kwam ook een nieuwe techniek met vervalste headers in doelgerichte trojan-aanvallen op het spoor. Headers worden normaal aan e-mails toegevoegd wanneer deze tussen twee mailservers worden uitgewisseld. Ze maken het mogelijk om na te gaan waar berichten vandaan komen. Meestal maken cybercriminelen er volop gebruik van om de ontvangers van hun berichten op een dwaalspoor te brengen. Daardoor werden zelfs authentieke e-mails als verdacht aangemerkt.

Andere opmerkelijke bevindingen van het rapport:

Veiligheid op het web: Uit de analyse van de webbeveiligingsactiviteiten blijkt dat in februari 26,1% van alle malware op het web werd onderschept. MessageLabs Intelligence ontdekte per dag ook gemiddeld 941 nieuwe websites die malware en andere potentieel ongewenste programma's zoals spyware en adware verspreidden. Dit is 22,1 % minder dan in januari.

Spam: In februari 2009 bestond het e-mailverkeer afkomstig van nieuwe en voordien onbekende kwaadwillige bronnen voor 73,3% uit spam (1 op 1,36 e-mails), een daling met 1,3% sinds januari.

Virussen: Gemiddeld zat er een virus in één op 304,9 e-mails (0,33%) in het e-mailverkeer afkomstig van nieuwe en voordien onbekende kwaadwillige bronnen. Dit is 0,06% minder dan in januari. In februari bevatte 3,7% van via e-mails verspreide malware een link naar criminele websites, een daling met 7,6% sinds januari.

Phishing: Eén op 190,4 e-mails (0,53%) bevatte een phisingaanval in één of andere vorm. Het risico is bijgevolg aanzienlijk gestegen sinds het niveau van januari 2009 (één op 396,2 e-mails). In verhouding tot het totaal aantal bedreigingen via e-mail (dus ook inclusief virussen en trojan-aanvallen) is het aantal phising e-mails met 3,4% gedaald tot 66,6% van alle malware in e-mails die in februari werd onderschept.

Geografische trends:

. Hoewel het spamniveau in Frankrijk in februari daalde met 9,2%, voert Frankrijk nog steeds de lijst van meest gespamde landen aan, met een niveau van 74,6% van alle e-mails.
. Alle landen kregen deze maand iets minder spam te verwerken. In de VS daalde het spamniveau tot 57%, in Canada tot 52,6% en in het Verenigd Koninkrijk tot 66,6%. Duitsland haalde 69,1% en Nederland 67,4%. In Australië bedroeg het spamniveau 68,5%, in Hongkong 72,8%, in China 67,8% en in Japan 65,6%.
. In India steeg de virusactiviteit met 0,16% tot 1 op 197,4 e-mails, zodat dit land in de topgroep van de meest door virussen geplaagde landen terechtkomt.
. Het virusniveau in het VK was één op 213,3, in de VS één op 424,5, in Canada één op 217,1 en in Australië één op 573,8. In Duitsland bedroeg dit één op 203,6 en in Japan één op 450,8.

Verticale trends:

. In februari was het onderwijs met 67,9% de meest gespamde sector.
. De sector chemie & farmacie haalde een spamniveau van 59,8%, retail 63,3%, de overheid 62,5% en de financiële sector 58,9%.
. De virusactiviteit in de hotel- & restaurantsector steeg met 0,42%, waardoor deze markt naar de top van de tabel stijgt. Niet minder dan één e-mail op 95,5 was geïnfecteerd.
. Het virusniveau in de sector van de IT Services bedroeg één op 347,5, bij retail was dat één op 356,4 en in de financiële sector één op 505,5.

Het MessageLabs Intelligence Report voor februari 2009 bevat meer informatie over alle bovenstaande trends en cijfers en meer gedetailleerde geografische en verticale trends. Raadpleeg hier het volledige rapport: http://www.messagelabs.com/intelligence.aspx

MessageLabs Intelligence is een gezaghebbende bron van gegevens, analyses, trends en statistieken op het gebied van de e-mailbeveiliging. MessageLabs Intelligence levert uitgebreide informatie over wereldwijde gevaren voor het e-mailverkeer op basis van actuele gegevens afkomstig van onze controlecentra over de hele wereld. Elke week worden miljarden berichten gescand op bedreigingen.

Over Symantec

Symantec is wereldwijd leider in infrastructuursoftware die bedrijven en consumenten meer vertrouwen geeft in de huidige wereld van het internet. Het bedrijf helpt klanten bij de beveiliging van hun infrastructuur, informatie en interacties door middel van software en services die een oplossing bieden voor de risico's van beveiliging, beschikbaarheid, IT-naleving en -prestaties. Het hoofdkantoor van Symantec is gevestigd in Cupertino, Californië en het bedrijf heeft vestigingen in 40 landen. Meer informatie op: www.symantec.com

###

NOTA VOOR REDACTEURS: U vindt meer informatie over Symantec Corporation en zijn producten op deze pagina's voor de pers: http://www.symantec.com/news. Prijzen zijn steeds uitgedrukt in US dollars en uitsluitend geldig in de Verenigde Staten.

Symantec en het Symantec-logo zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Symantec Corporation of zijn filialen in de Verenigde Staten en andere landen. Andere namen kunnen gedeponeerde handelsmerken van hun respectieve eigenaars zijn.

PERSCONTACT:

Robin Roothans | Weber Shandwick Brussels | +32 (0)2 286 12 67 | rroothans@webershandwick.com

Vanaf 2 maart een nieuw telefoonnummer: +32 (0)2 894 90 45

Chetan Corten | Weber Shandwick Brussels | +32 (0)2 235 65 78 | ccorten@webershandwick.com

Vanaf 2 maart een nieuw telefoonnummer: +32 (0)2 894 90 40


---- --