Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam
Vergadering commissie Ruimtelijke Ontwikkeling, Volkshuisvesting en
Beheer
3 maart, 20.00 uur in de raadzaal, Groene tuin 317.
De vergadering is openbaar en belangstellenden zijn van harte welkom.
De vergaderstukken liggen ter inzage bij het informatiecentrum aan de
Groene tuin 317. In de vergaderzaal is altijd de agenda en een
samenvatting van de voorstellen beschikbaar.
Voor vragen over agendapunten kunt u bellen met de griffie van de
deelraad, telefoon 479 82 00.
Meepraten
Tijdens de vergadering kunt u meepraten, vragen stellen of uw mening
kenbaar maken.
Aan het begin van de vergadering krijgt het publiek de gelegenheid
onderwerpen aan de orde te brengen die niet op de agenda staan. U
dient zich hiervoor, voor aanvang van de vergadering, aan te melden
bij de griffier.
Agenda
1. Opening & mededelingen
2. Vaststelling van de agenda
3. Spreekrecht burgers
4. Jaarplan 2009 Roteb
5. Nota ouderenhuisvesting
6. Initiatiefvoorstel Buitenruimte
7. Evaluatie Blauwe zones
8. Voortgangsrapportage ROV&B
9. Vragenhalfuur
10. Verslag en actiepuntenlijst commissie ROV&B van 20 januari 2009
11. Ingekomen stukken
12. Agendavorming commissie ROV&B
13. Sluiting
Jaarplan Roteb 2009
Roteb zorgt voor het schoonhouden van het openbaar gebied. Tijdens
regelmatige schouwen in de wijken worden de schoonresultaten getoetst.
Over het geheel genomen is de score In IJsselmonde vrij hoog. Op de
schaal van 1 tot 5 is de score voor de verschillende onderdelen
tussen de 4 en 5. Er zijn wat uitzonderingen hierop, zo is er in
Lombardijen en de Beverwaard te veel zwerfvuil. In 2009 krijgt de
aanpak van zwerfvuil in deze twee wijken extra aandacht. In Groot
IJsselmonde is extra aandacht nodig rond de winkelcentra Keizerswaard
en Prinsenplein en rondom de nieuwbouwlocaties. Voor 2009 is ruim 2.5
miljoen euro nodig om de deelgemeente schoon te houden. Hier vallen de
kosten voor de omgeving de Kuip en het Topsportcentrum, na
evenementen, niet onder. In 2009 is hiervoor meer dan een miljoen euro
nodig. Momenteel wordt met de stad onderhandeld over dit te
financieren bedrag. Het dagelijks bestuur heeft ingestemd met het
jaarplan.
Ouderenhuisvesting
Vorig jaar is onderzoek gedaan naar de vraag en aanbod van
ouderenwoningen in IJsselmonde. Uit dit onderzoek is gebleken dat in
de periode tot 2025 het aantal ouderen slechts licht zal stijgen. Tot
2012 wordt gestart met de bouw van ruim 1700 (0-traps)woningen die ook
geschikt zijn als ouderenwoning. Ook door het aanpassen van bestaande
woningen wordt het aantal voor ouderen geschikte woningen uitgebreid.
Het realiseren van nog meer specifieke ouderenwoningen is niet gewenst
omdat deze woningen niet geschikt zijn voor andere typen huishoudens.
Uit het rapport kan geconcludeerd worden dat IJsselmonde nu en in de
toekomst over ruim voldoende ouderenwoningen beschikt om aan de vraag
te voldoen. Op termijn wordt zelfs een afname van het aantal ouderen
verwacht. Wel worden in het rapport kanttekeningen geplaatst bij
enkele locaties voor ouderenwoningen. Niet alle plekken, zoals
bijvoorbeeld de woningen op de Veranda, vallen binnen een woonzorgzone
of servicewijk. De aanbeveling wordt gedaan om ouderenwoningen toch
vooral te ontwikkelen binnen een servicegebied. Ouderenwoningen
hierbuiten kunnen dan weer voor andere doelgroepen worden ingezet.
Evaluatie Blauwe zones
Begin 2008 zijn op twee locaties in de deelgemeente ´blauwe zones´
ingesteld. Bij de winkelstrips Prinsenplein en Spinozaweg werden de
parkeerplaatsen regelmatig gebruikt door trampassagiers die hier op
lijn 23 of 20 stapten om naar de binnenstad te reizen. Voor het
winkelend publiek was daardoor bij de winkels geen parkeerplek meer
te vinden en zochten zij in de woonstraten in de omgeving een
parkeerplaats. Hierdoor ontstond een grote parkeerdruk in de buurt.
Bij de borden zijn onderborden geplaatst met een verwijzing naar het
Park + Ride terrein aan de Noorderhelling en de parkeerplaats bij de
Dadeltuin. Afgesproken is de maatregel na een jaar te evalueren. Na de
instelling van blauwe zones zijn alleen in het begin negatieve
reacties van bewoners gekomen omdat hier geen Park + Ride meer
mogelijk was. De winkeliers zijn van het begin af aan zeer tevreden
met deze regeling. Ook vanuit Stadstoezicht komen positieve reacties.
Na veel bekeuringen in de beginperiode, vooral door onbekendheid met
de maatregel, gaat het nu nog om slechts incidentele overtredingen. De
P+R parkeerders hebben zich verspreid over verschillende locaties en
nergens is een te hoge concentratie langparkeerders gesignaleerd.
Uit de evaluatie blijkt dat er geen redenen zijn om de blauwe zones
niet te handhaven.