Deelgemeente IJsselmonde Rotterdam

Vergadering commissie Ruimtelijke Ontwikkeling, Volkshuisvesting en Beheer

3 maart, 20.00 uur in de raadzaal, Groene tuin 317.

De vergadering is openbaar en belangstellenden zijn van harte welkom. De vergaderstukken liggen ter inzage bij het informatiecentrum aan de Groene tuin 317. In de vergaderzaal is altijd de agenda en een samenvatting van de voorstellen beschikbaar.
Voor vragen over agendapunten kunt u bellen met de griffie van de deelraad, telefoon 479 82 00.

Meepraten
Tijdens de vergadering kunt u meepraten, vragen stellen of uw mening kenbaar maken.
Aan het begin van de vergadering krijgt het publiek de gelegenheid onderwerpen aan de orde te brengen die niet op de agenda staan. U dient zich hiervoor, voor aanvang van de vergadering, aan te melden bij de griffier.

Agenda


1. Opening & mededelingen

2. Vaststelling van de agenda

3. Spreekrecht burgers

4. Jaarplan 2009 Roteb

5. Nota ouderenhuisvesting

6. Initiatiefvoorstel Buitenruimte

7. Evaluatie Blauwe zones

8. Voortgangsrapportage ROV&B

9. Vragenhalfuur

10. Verslag en actiepuntenlijst commissie ROV&B van 20 januari 2009
11. Ingekomen stukken

12. Agendavorming commissie ROV&B

13. Sluiting

Jaarplan Roteb 2009
Roteb zorgt voor het schoonhouden van het openbaar gebied. Tijdens regelmatige schouwen in de wijken worden de schoonresultaten getoetst. Over het geheel genomen is de score In IJsselmonde vrij hoog. Op de schaal van 1 tot 5 is de score voor de verschillende onderdelen tussen de 4 en 5. Er zijn wat uitzonderingen hierop, zo is er in Lombardijen en de Beverwaard te veel zwerfvuil. In 2009 krijgt de aanpak van zwerfvuil in deze twee wijken extra aandacht. In Groot IJsselmonde is extra aandacht nodig rond de winkelcentra Keizerswaard en Prinsenplein en rondom de nieuwbouwlocaties. Voor 2009 is ruim 2.5 miljoen euro nodig om de deelgemeente schoon te houden. Hier vallen de kosten voor de omgeving de Kuip en het Topsportcentrum, na evenementen, niet onder. In 2009 is hiervoor meer dan een miljoen euro nodig. Momenteel wordt met de stad onderhandeld over dit te financieren bedrag. Het dagelijks bestuur heeft ingestemd met het jaarplan.

Ouderenhuisvesting
Vorig jaar is onderzoek gedaan naar de vraag en aanbod van ouderenwoningen in IJsselmonde. Uit dit onderzoek is gebleken dat in de periode tot 2025 het aantal ouderen slechts licht zal stijgen. Tot 2012 wordt gestart met de bouw van ruim 1700 (0-traps)woningen die ook geschikt zijn als ouderenwoning. Ook door het aanpassen van bestaande woningen wordt het aantal voor ouderen geschikte woningen uitgebreid. Het realiseren van nog meer specifieke ouderenwoningen is niet gewenst omdat deze woningen niet geschikt zijn voor andere typen huishoudens. Uit het rapport kan geconcludeerd worden dat IJsselmonde nu en in de toekomst over ruim voldoende ouderenwoningen beschikt om aan de vraag te voldoen. Op termijn wordt zelfs een afname van het aantal ouderen verwacht. Wel worden in het rapport kanttekeningen geplaatst bij enkele locaties voor ouderenwoningen. Niet alle plekken, zoals bijvoorbeeld de woningen op de Veranda, vallen binnen een woonzorgzone of servicewijk. De aanbeveling wordt gedaan om ouderenwoningen toch vooral te ontwikkelen binnen een servicegebied. Ouderenwoningen hierbuiten kunnen dan weer voor andere doelgroepen worden ingezet.

Evaluatie Blauwe zones
Begin 2008 zijn op twee locaties in de deelgemeente ´blauwe zones´ ingesteld. Bij de winkelstrips Prinsenplein en Spinozaweg werden de parkeerplaatsen regelmatig gebruikt door trampassagiers die hier op lijn 23 of 20 stapten om naar de binnenstad te reizen. Voor het winkelend publiek was daardoor bij de winkels geen parkeerplek meer te vinden en zochten zij in de woonstraten in de omgeving een parkeerplaats. Hierdoor ontstond een grote parkeerdruk in de buurt. Bij de borden zijn onderborden geplaatst met een verwijzing naar het Park + Ride terrein aan de Noorderhelling en de parkeerplaats bij de Dadeltuin. Afgesproken is de maatregel na een jaar te evalueren. Na de instelling van blauwe zones zijn alleen in het begin negatieve reacties van bewoners gekomen omdat hier geen Park + Ride meer mogelijk was. De winkeliers zijn van het begin af aan zeer tevreden met deze regeling. Ook vanuit Stadstoezicht komen positieve reacties. Na veel bekeuringen in de beginperiode, vooral door onbekendheid met de maatregel, gaat het nu nog om slechts incidentele overtredingen. De P+R parkeerders hebben zich verspreid over verschillende locaties en nergens is een te hoge concentratie langparkeerders gesignaleerd. Uit de evaluatie blijkt dat er geen redenen zijn om de blauwe zones niet te handhaven.