Universiteit Leiden

Vice-rector Rietje van Dam: `Ons onderwijs is te vrijblijvend'

Binnenkort verschijnt het eerste deel van het rapport van de taskforce Studiesucces. De daarin voorgestelde maatregelen beogen studenten sneller te laten studeren en minder uitval te hebben na de propedeuse. De boodschap is: student en universiteit moeten beter bij de les blijven en van de studie een succes maken.

Studeren is: actief participeren. Vice-rector Rietje van Dam: `Ons onderwijs is te vrijblijvend'

Twee fasen
Het rapport Studiesucces is het eerste deel van het volledige advies. Het bevat voorstellen voor maatregelen die al komend academisch jaar kunnen worden ingevoerd. In mei verschijnt het volledige rapport met daarin ook maatregelen voor de wat langere termijn.

Naar de juiste plek
Welke maatregelen worden zoals in dit eerste deelrapport voorgesteld? In de propedeuse komt het accent nóg meer te liggen op matching, het zo snel mogelijk op de juiste plek krijgen van de studenten. In het tweede en derde jaar gaat het erom het studietempo te verhogen en tot minder uitval van studenten te komen. De norm wordt dat studenten hun bachelordiploma in de nominale duur van drie jaar halen, met een uitloop naar vier jaar, bijvoorbeeld ingeval van ziekte of andere persoonlijke omstandigheden, als een student bestuurswerk gaat doen of extra tijd besteedt aan extracurriculaire activiteiten gericht op persoonlijke ontwikkeling.

Foto Rietje van Dam, bijschrift: Rietje van Dam: `Docent en student stellen zich professioneel op.'

Meer duidelijkheid
Wat betreft de propedeuse het volgende. Aanstaande studenten worden geïnformeerd over de eisen die een studie in Leiden aan hen stelt en de start- en voortgangsgesprekken worden benut om ervoor te zorgen dat studenten zo snel mogelijk de voor hen juiste opleiding volgen. Al heel snel na het begin van de studie wordt een representatieve toets afgenomen. Er komt per opleiding een heldere omschrijving van wat de opleiding nu eigenlijk inhoudt.

Struikelblokken wegnemen
Aan alle studenten wordt duidelijk gemaakt dat studeren betekent: actief participeren, de opdrachten maken en het vak afsluiten met een werkstuk of tentamen. Aan het begin van het tweede jaar spreken alle studenten met hun opleiding een studieplan af. De uitvoering daarvan wordt gevolgd en indien nodig besproken. De intentie hiervan is te voorkomen dat studenten zover achter raken dat ze tot stilstand komen en stoppen met hun studie. De opleidingen bekijken of het curriculum struikelblokken bevat en zorgen ervoor dat die worden weggenomen. Al met al komt er het erop neer dat studenten én universiteit beter bij de les moeten blijven.

Het wordt allemaal strenger. Schoolser, zeggen sommige studenten.
Van Dam: `Zo zou je het kunnen zien maar dat is niet de bedoeling. We vragen van zowel de student als de docent dat deze zich professioneel opstelt. Beiden nemen hun verantwoordelijkheid, er is sprake van wederzijds commitment. De docent staat voor een inspirerende, uitdagende en goed georganiseerde opleiding, de student neemt actief deel aan een studieonderdeel, van het begin tot en met het afsluitende tentamen of werkstuk.'

Foto archeologie, bijschrift: Het onderwijs moet inspirerend en uitdagend zijn.

'Als na matching in het eerste jaar als een student de voor hem of haar geschikte opleiding volgt, zien wij niet zoveel reden meer waarom studie-achterstand zou moeten ontstaan. Het is overigens niet zo dat wij via een bsa in het tweede en derde studiejaar zaken gaan afdwingen. Sommigen leidden dat af uit het concept-rapport. De lezer heeft altijd gelijk dus wij hebben dat niet goed opgeschreven. Wat we willen doortrekken naar het tweede en derde jaar is het begeleidingsdeel van het Leids Studiesysteem, niet het bindend studieadvies. We zorgen er kort gezegd voor dat de voorwaarden aanwezig zijn voor een gemiddeld hoger studietempo en minder uitval. Eigenlijk hopen we op een cultuurverandering. Studeren zou minder vrijblijvend moeten worden. Een rendementskamer gaat bijhouden of de maatregelen werken.'

Wat betreft het bsa moet ik wel zeggen dat daar nu een verkeerd signaal van uitgaat. De perceptie is dat een student in het eerste jaar veertig studiepunten moet halen en in het tweede jaar de propedeuse, dat zijn nog twintig punten. Er is een groep die dat opvat als zou het voldoende zijn in dat tweede jaar alleen die twintig punten te halen terwijl de norm zestig punten per jaar is. We bekijken wat we daaraan kunnen doen.'

Sommige studentenverenigingen zijn bang dat ze leden gaan verliezen als de voorgestelde maatregelen praktijk worden. `Er zijn veel studenten die op schema studeren en ook lid zijn van een studentenvereniging. Dat gaat heel goed samen. Een aantal studentenverenigingen neemt hier hun verantwoordelijkheid. Zij vragen aan mij wat zij eraan bij kunnen dragen dat hun leden ook voldoende tijd aan hun studie besteden. En het blijft mogelijk om een bestuursbeurs te krijgen zodat je een deel van je studententijd aan bestuurswerk kunt besteden. Dat verandert allemaal niet.' `We hopen dat we naar een cohort- of jaarklassensysteem toe kunnen. Dat wil zeggen dat studenten die tegelijkertijd aankomen, in min of meer hetzelfde tempo studeren, zij het met differentiatie naar een studieduur van drie of vier jaar. Zo'n systeem bevordert het groepsgevoel en dat is stimulerend voor het studiegedrag.`

Foto cortege. Bijschrift: Het blijft mogelijk om een deel van je studententijd aan bestuurswerk te besteden.

De Leidse Studentenraad (LSr) schrijft in een - overigens overwegend positieve - reactie op het concept-rapport dat ze de maatregelen teveel `bestraffend' vinden; de waarde van belonen blijft onderbelicht. Een feestje maken van de uitreiking van het propedeusediploma vindt de raad wat magertjes. `We waren zeer onder de indruk van de reactie van de LSr, die was van hoog niveau. De raad stelt voor om vaker studenten nadrukkelijk uit te nodigen om mee te doen aan een Honours Class of Bachelor XL of zelfs financieel te belonen, om ook gesprekken te voeren met de studenten die het goed doen zodat expliciet waardering kan worden uitgesproken en het belang van de persoonlijke ontwikkeling van de student meer te benadrukken. Ik denk dat de studenten daar een punt hebben. We gaan dan ook met de LSr praten.'

De raad is ook niet zo enthousiast over compensatorisch toetsen, althans niet tussen vakken. De Universiteit Leiden moet niet willen dat studenten weg gaan met een diploma waarop onvoldoendes prijken, dat schaadt onze reputatie. `De taskforce stelt niet zomaar een compensatie tussen alle vakken voor maar wil wel iets verder gaan dan deze studenten. Zij vinden het alleen acceptabel dat je bínnen een vak een onvoldoende voor bijvoorbeeld een deeltoets kunt compenseren met een voldoende. De taskforce denkt ook aan bijvoorbeeld drie opvolgende vakken die in moeilijkheid oplopen. Stel dat een student voor het eerste een onvoldoende haalt en voor het tweede een voldoende dan zou onderling compenseren mogelijk moeten zijn. Er zal duidelijk moeten worden gecommuniceerd waar compensatie mogelijk is en waar niet.'

Is rendement de komende jaren het leidend beginsel in het onderwijs?
`Het rapport van de taskforce heet Studiesucces, niét Studierendement. Dat is niet voor niets. Volgens de taskforce is sprake van studiesucces als na afronding van de opleiding zowel de student als de docent vindt dat de studietijd goed is benut. De student heeft zijn talent maximaal ontplooid en de docent heeft zijn kennis en vaardigheden maximaal kunnen overdragen; het menselijk kapitaal heeft gerendeerd. Wij denken dat een hoger studierendement vanzelf leidt tot een groter studiesucces.'

Taskforce Studiesucces
De taskforce Studiesucces bestaat uit:


+ Prof.dr. Rietje van Dam, vice-rector magnificus (vz)
+ Prof.dr. Henk Dekker, onderwijsportefeuillehouder FSW
+ Alex Friso, voorzitter LSr

+ Prof.dr. Groenen, onderwijsportefeuillehouder FWN
+ Dr. Hoogland, directeur Undergraduate School Archeologie
+ Drs. Jan Nedermeijer, hoofd afdeling Hoger Onderwijs, ICLON
+ Prof.dr. Arie Verhagen, onderwijsportefeuillehouder FGW
+ Prof.dr. Vording onderwijsportefeuillehouder FdR
+ Dr. Arjaan Wit, onderwijsdirecteur Pscyhologie
+ Dr. Marcel Vooijs, secretaris, Bestuursbureau, Academische Zaken

3/3/2009