Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk
2 maart 2009 MLB/FTZ/106.564 20 februari 2009 2009Z03165/2080914400

Onderwerp
Vragen over financiële problemen bij omroep
LLiNK

Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van Kamerlid Atsma inzake de financiële problemen bij omroep LLiNK.

De vragen werden mij toegezonden bij bovenaangehaalde brief met kenmerk 2009Z03165/2080914400.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl




blad 2/5

Antwoorden op de schriftelijke vragen van Kamerlid Atsma (CDA) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over financiële problemen bij omroep LLiNK ( Ingezonden 20 februari 2009 kenmerk 2009Z03165/2080914400 )


1
Bent u op de hoogte van het bericht dat omroep LLiNK in financiële problemen verkeert ?

Antwoord 1:
Ja.


2
Is het mogelijk dat een publieke omroep failliet gaat? Zo ja, wat is in dit geval de oorzaak en wie raken hierdoor gedupeerd

Antwoord 2:
Ja. Omroep LLiNK is een vereniging. Deze rechtsvorm kan failliet gaan. De omroepvereniging is op dit moment niet failliet, maar heeft surséance van betaling aangevraagd, omdat zij niet aan haar financiële verplichtingen kan voldoen. Gedupeerden zijn het personeel en daarnaast mogelijke schuldeisers zoals de Nederlandse Publieke Omroep, producenten en dienstverleners. LLiNK geeft aan dat de oorzaak van de liquiditeitsproblemen ligt in onvoldoende financieel management van de omroepvereniging.


3
Hoe is de verhouding van LLiNK ten opzichte van NPO bij een faillissement? Heeft de NPO, die op grond van de Mediawet een eigen taak heeft als het gaat om, onder meer, het bevoorschotten van omroepen, de problemen aan zien komen? Zo ja, welke stappen heeft de NPO gezet?

Antwoord 3:
Bij faillissement van een omroep is de NPO geen partij anders dan als debiteur/crediteur. De NPO ontvangt aan het einde van ieder jaar ( in mei van het daarop volgende jaar) de jaarrekeningen van de omroepen. Dit is het eerste moment dat de NPO officieel inzicht krijgt in de financiële situatie van een omroep. Deze jaarrekeningen gaven geen aanleiding tot het ondernemen van stappen. Het Commissariaat voor de Media is het orgaan dat toezicht houdt op de financiële huishouding van de omroepen.
De NPO ontvangt van het Commissariaat voor de Media de voor een jaar toegewezen middelen voor de publieke omroep. Deze middelen worden via een bepaald schema in maandelijkse delen ontvangen. Met deze middelen bevoorschot de NPO op haar beurt de omroepen. Ook LLiNK wordt via deze systematiek maandelijks bevoorschot. Op het schriftelijk verzoek van het Commissariaat voor de Media van 17 februari jl. heeft de NPO de bevoorschotting aan LLiNK per direct stopgezet met uitzondering van de salarissen voor de maand februari.




blad 3/5


4
Hoe is het financiële toezicht georganiseerd? Wie houden toezicht op het reilen en zeilen van de omroep? Wie zitten er in de Raad van Toezicht van LLinK en wat heeft de Raad van Toezicht gedaan? Wat houdt de toezichthoudende rol van het Commissariaat voor de Media precies in?

Antwoord 4:
Toezicht op het financiële reilen en zeilen van de omroep wordt gehouden door de Raad van Toezicht van de omroep zelf en het Commissariaat voor de Media. Uit de Kamer van Koophandel blijkt de Raad van Toezicht te bestaan uit 5 leden te weten: P.J.M. Rombouts (voorzitter a.i.), R.W.D. Tuhuteru, F.C. Giskes, A.J. Engelsman en C.J. Hamelink. De Raad van Toezicht wordt benoemd door de ledenraad van de vereniging en dient vervolgens toezicht te houden op de omroep. De Raad van Toezicht heeft eind oktober 2008 de zakelijk directeur op non actief gezet en met wederzijdse instemming ontslagen . In november 2008 is een interim controller aangesteld. Bij de jaarafsluiting over 2008 blijken er grote financiële problemen te zijn.
Het Commissariaat toetst de rechtmatige besteding van de uitgaven van de publieke media instellingen (art. 2.171 lid 1 MW) aan de hand van jaarrekeningen en managementletters. Naar aanleiding van de berichten over de financiële problemen bij LLiNK heeft het Commissariaat voor de Media de NPO verzocht de bevoorschotting te stoppen in afwachting van een goed financiëel overzicht. Daarnaast heeft het Commissariaat een bijzondere positie, omdat hij namens de minister een garantie van 500.000 aan LLiNK heeft verstrekt ten behoeve van ledenwervingsactiviteiten. In het kader van deze garantie en het uitblijven van gevraagde informatie heeft het Commissariaat op 22 november 2008 accountantsonderzoek verricht bij LLiNK. LLiNK kreeg daarna een sanctie opgelegd wegens overtreding van het dienstbaarheidverbod door contractering met een derde.


5
Is het toegestaan dat bedrijven, organisaties en verenigingen waaronder Simavi, Milieudefensie, Hivos, Internationale Samenwerking, Vluchtelingenwerk Nederland, VVM, ReflexFM, De Betere Wereld, Sandd, la Luz, Lokaal Mondiaal, Natuurwerkdag.nl, Greenpeace, Windunie, ICCO, ASNbank, MonkeyBusiness, landschapsbeheer Nederland, IGO Green, Liliane Fonds, Een, Datamatch, Visa Greencard, Slam!fm, Cendris, Multi-post, Plan, Eat-green, Festival Mundial, Ode, Salto, Stichting Doen/nationale Postcode Loterij, Esta, Novib, Artsen Zonder Grenzen, HoHo, Omniversum, Greenchoice, Edukans, Biologica, Suite, Adopteer een kip, Ecojob, Week van de Smaak, Proefdiervrij, Fietsersbond, partners van LLiNK zijn? Wat houdt dit partnerschap in?

Antwoord 5:
Dergelijke vormen van samenwerking zijn toegestaan, zolang de omroep zich maar houdt aan de mediawettelijke regels (waaronder programmatische autonomie, niet dienstbaar maken aan winst van derden en reclameregels).




blad 4/5


6
Hebben deze bedrijven, organisaties en verenigingen invloed op de inhoud van de programma's/ Zo ja, op welke manier wordt gecontroleerd of dit binnen de regels van de Mediawet valt?

Antwoord 6:
Programma's dienen redactioneel onafhankelijk te worden gemaakt. Programma's worden systematisch gecontroleerd en als er aanleiding toe is wordt nader materiaal opgevraagd. Het Commissariaat toetst de programma's aan de sponsorregels en is geen onregelmatigheden tegen gekomen.


7
Is de actie van de gemeente Amsterdam, om LLiNK 104.000 euro te betalen voor een zestiendelige serie vanuit een moestuin, geoorloofd? Wat vindt u van deze subsidie van de gemeente Amsterdam? Strookt die met het landelijke beleid waarin strikte regels zijn gesteld aan het sponsoren van programma's van de publieke omroep door de rijksoverheid?

Antwoord 7:
Ja. Het verbod op coproducties geldt voor de rijksoverheid. De rijksoverheid heeft niet ook het gedrag van provincies en gemeenten willen bepalen. Die kunnen dus zelf beslissen of zij coproducties blijven vervaardigen met de lokale-,regionale- en/of landelijke omroepen, zo lang die omroepen maar niet in strijd handelen met de Mediawet en de Grondwet.


8
Is het waar dat het Commissariaat voor de Media bedenkingen heeft geuit over de ledenwerfacties van LLiNK? Waarom had het Commissariaat moeite met de acties en was er toen al enig verband met de financiële problemen die nu aan het licht zijn gekomen?

Antwoord 8:
Het Commissariaat heeft enkele van de ledenwerfacties destijds verboden, omdat deze acties onvoldoende relatie hadden met de programma's dan wel de identiteit van de omroep. Deze zogenaamde relatietoets is één van de criteria waar het Commissariaat op toetst en is in beleidsregels van het Commissariaat opgenomen.


9
Kunt u garanderen dat de problemen bij LLiNK niet ten koste gaan van de budgetten en de mogelijkheden van de andere publieke omroepen?




blad 5/5

Antwoord 9
De bevoorschotting is op verzoek van het Commissariaat voor de Media door de NPO stopgezet, totdat duidelijk is wat de volledige omvang en aard van de problemen bij omroep LLiNK is en wat de mogelijke oplossing daarvan inhoudt. Zodoende komt het programmabudget voor de publieke omroep niet in gevaar, dan wel de mogelijkheden voor de andere omroepen. Aangezien het onderzoek naar de situatie bij LLiNK nog niet afgerond is, is een financieel risico voor de landelijke publieke omroep als totaal op dit moment nog niet geheel uit te sluiten.